woensdag 3 mei 2017

Spreuk van de dag: "Erger u niet, verwonder u slechts,"

Het is bijzonder hoe het toch kan, dat ik een spreuk trek en dat deze,  die dag dan zo van toepassing is. Ga je er je dan naar gedragen of wat is dit? Ik ben opgegroeid in een sfeer waarin het heel duidelijk was, wat goed was, wat normaal gedrag was en hoe als het hoorde. En alles wat er van afweek, was niet goed. Het was erg makkelijk, je hoefde bijna niet te denken. Toch voelde ik als kind al, dat deze denkwijze niet veel ruimte laat aan mensen die er anders over denken. Ik ging vaak in de verdediging.en kreeg dan nogmaals een slag harder op mijn kop. "Dit is de werkelijkheid" werd er dan bij gezegd. En ik dacht voor dat ik überhaupt iets wist van psychologie of filosofie "Dat is jou werkelijkheid, maar er is ook een andere werkelijkheid." 
Ik ben dus allergisch voor overtuigingendie geen ruimte laten. En toch komen deze zaken dan toch als een boemerang weer naar je terug. Ik ken de spreek, maar o wat kost hij me soms een moeite. 
Ik leer aan studenten van opleidingen bij gespreksvaardigheden: Laat OMA thuis(opvatting, mening en aannames). En toch ga ik dan zelf soms weer zo ongenadig voor de bijl.
En hoe komt het toch dat mensen je zo in je allergene zone kunnen gaan zitten. Ik heb het niet vaak, omdat ik me zelf hier in train. Ik laat me leiden door "Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is."  
Op deze Camino treffen we een Nederlands stel. De man zit zo in mijn allergene zone, dat het gewoon belachelijk is. Ik weet het en toch. Ik onttrek me aan het gesprek daar waar het kan. MijnMaatje die met iedeeen praat is zich van geen kwaad bewust en is tegen iedereen even hartelijk en vriendelijk. Zo ok tegen deze mensen.
Hij heeft een rugzak die veel te zwaar en te groot is.(Moet de man toch zelf weten...... keer het om: Tjee als je toch zo sterk bent,..)
Ze hebben een laptop mee voor een blog voor de kinderen en die laptop weegt wel 2 kilo, wat een gesleep( Wat een moed, ik zou er nooit aan beginnen.... Keer het om: Je oefent zo wel je spieren en wat een moeite doet hij om zijn kinderen op de hoogte te stellen. Of zit hier een jaloers adertje onder het gras: die van ons lezen mijn blog niet eens....)
Rolt de slaapzakken op op de grond in het halletje voor de beide deuren van de slaapzalen en iedereen struikelt erover. ( Ik griezel van de vloer van de herberg, mijn slaapzak op deze vloer en ik moet er 's avonds weer inliggen, mijn maag draait zich nu al om. Keer het om: Wa fijn als je zo makkelijk kunt zijn, dat je hier geen last van hebt. Dan leef je wel makkelijker......)
Ze eten elke dag om 5 uur aardappels, groenten en vlees. Echte Nederlanders....(Wat een bekrompen gedoe, laat je verrassen door de dag en waar je zin in hebt.... Keer het om: Orde en regelmaatbremgen mensen uiteindelijk meer. Bovendien van aaardappels en groente wordt je niet dik, zoals wij die alleen maar liflafjes en andere verkeerde dingen aten.)
De man fluit de hele dag. Aan het fluitje weet je al dat zij in de herberg zijn. ( dat je fluit is prima, maar niet-bindend mij in de buurt. Als ik een fluitje wil horen zoek ik dit zelf wel op op You Tube..... Keer het om: Wat fijn dat iemand de hele dag vrolijk is......... beter dan sikkeneurige mensen.Daar wordt ze zeker niet vrolijk van.) het is maar te hopen dat zij deze blog niet lezen....
De spreuk komt goed van pas. Het code woord is dus: Verwonder u slechts....
Deze moet ik maar naar oud Joods gebruik op mijn voorhoofd schrijven: " Verwonder u slecht..." 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten