donderdag 8 september 2016

De zesde dag

Vanmorgen waren we allemaal vroeg uit de veren. 15 mensen voorzien van een ontbijt en nog 7 picknicks verzorgen, is een hele klus.  Er passen ongeveer 7 pelgrims in de keuken van de herberg, dus er werd in etappes ontbeten. De 7 vriendinnen wilde ook graag wat voor tussen de middag, dus zij kregen een half stokbrood met een omelet met kaas en spek. Die moesten natuurlijk gebakken worden. In St Jean paid dunPorte hadden Etty en ik dat vaker gedaan, maar we moesten er weer even in komen. We hadden wat over dus onze lunch bestond ook uit omelet met kaas en spek.
Elke keer is er bij de lunch wel een restje om weg te werken. Ik probeer tegen heug en meug om mijn suikervrije dieet vol te houden. Het suikervrije lukt wel, maar de porties is een ander verhaal. Ik schep, maar een keer op, maar er is wel veel om van op te scheppen. Gelukkige draven we de hele dag. Ik zal er wel het een en ander af lopen.

Rond half 10 had ik al 5 keer afgewassen. Ik de herberg doet de boiler het niet, zodat we met de vaat steeds naar de grote keuken moeten lopen.
We hadden ook 6 machines met was. Etty liep met de timer in de broekzak om elk half uur de volgende was in de machine te doen. Gelukkige was het stralend weer en kon de was zo op de lijn.Alle bedden moesten verschoont worden en er moesten 3 noodmatrassen worden opgeruimd. Omdat we nu ook konden zien of alle kussens voorzien waren van een zwarte hoes, zagen we dat nog 3 kussenslopen genaaid moesten worden. Dat klusje kwam ook nog op het lijstje vandaag. Na 15 pelgrims moesten de douche en de wc's  grondig worden gepoetst. Rond een uur of half een waren we klaar. De volgende ploeg kan weer komen. 

We installerende ons net met een picknick in de schaduw onder de boom toen de eerste pelgrims weer aan kwamen. Een ouder echtpaar van in de zeventig. Je zou ze het niet  geven. Na hun te hebben voorzien van een kop koffie, hebben we hun de douche gewezen. Er moesten nog een paar bedden worden voorzien van lakens, zodat om twee uur echt alles klaar was. 
Ik ben met de iPad met een luisterboek onder de boom gaan liggen. Moest even bijkomen. Van het boek heb ik niets gehoord en ik werd met een schok om 16.30 uur wakker. Na een snelle kop thee begonnen we met de maaltijd voor de komende avond. We zouden met 15 personen zijn. Ik heb 16 wraps gemaakt, Etty bietensalade en Yvonne soep. Er was nog rijst van gisteren, dus dat hebben we weer in schalen gedaan. Met een frisse groene salade en een snijbieten met kaassaus wordt het weer een heerlijke maaltijd. 

Maar helaas om 19.15 uur hebben  de andere 10 pelgrims zich nog niet laten zien. We bellen nog maar even naar Huberta. Het blijkt een foutje te zijn en zo zitten we met eten voor 15 mensen en zitten we uiteindelijke met 5 mensen aan tafel. Het Franse echtpaar is erg gezellig en we hebben een genoeglijke avond. 

Tja, de afwas is wat minder, want alles moet uit de schalen en in bakken. We eten nog wel 3 dagen warps en bietensalade. De soep vriezen we in. Het stokbrood ook. Daar maken we met een groep wel wentelteefjes van. Ook twee schalen rijst vriezen we in. We komen hier niet aan brood eten toe. Elke keer zijn er wel restjes te eten. 
Het voordeel van twee pelgrims is dat we ook maar twee bedden hebben te verschonen en ook maar twee ontbijtjes hoeven te verzorgen. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten