donderdag 19 september 2019

Eindelijk pizzaaaa....


Vandaag staan er geen pelgrims in het boek. Dat betekent vandaag een relatieve rust.
Edith, de pelgrim van gisteren, heeft genoten van de herberg. De sfeer, het eten, haar bed….de douche. Het was een bijzondere ontmoeting en wat leer ik hier ook weer van. De kijk op de wereld en op mensen wordt zo verbreed. Wat zijn de levens van mensen verschillend. We zwaaien haar uit. Een vrij vogeltje onder de zon…. Zo beschrijft haar dochter haar, in een gedichtje dat ze kreeg bij haar start van haar Camino.

Omdat het  verblijf tegen het einde loopt, willen we zo langzamerhand gaan opruimen en schoonmaken. Maar als we dat nu al doen, is het zaterdag weer smerig. De spinnen hebben de weg naar binnen goed gevonden. En in ganzenpas rukken de spinnen op. De grootste webben halen we nu al vast weg. De ramen wassen we nu ook al. Maar morgen gaan we echt los.

Ik maak de douche alvast schoon. De glazendouchewand zet ik in de week met schoonmaak azijn. Idem de tegels. Ik val bijna flauw van de lucht.  En mijn werkwijze leidt me van het een in het ander, de kalk in de douche, de vuilnisbakken, de deksel van de vuilnisbakken, De binnenkant van de wasmanden, de afvalbakken onder het aanrecht. Lekker fris met ouderwetse groene zeep op natuurlijke basis. De wasbakken, de bak onder de centrifuge, de lampen boven de wasbakken enz. Ik geloof dat ik dit werk elke dag wel kan doen. Het is bijna een vorm van meditatie dat poetsen. Maar het huis en de omgeving werken ook mee.

Voor we het weten is het 14.00 uur. Tijd voor de lunch. We zitten in de zon en ik val pardoes in slaap tussen twee happen salade in. Elke dag sta ik tussen 6.30 uur en 7 uur op. Dat lukt goed, maar overdag is het wel steeds doorgaan. Tot een uur of negen. We nemen wel de tijd voor het koffie en de lunch. Vandaag nog een restje rijst van gisteren, met bramen, appels, ananas, peer, rozijnen met fromage blanc en geitenkaas. Erg lekker.

We merken dat het kouder begint te worden. De nachten en ochtenden zijn koud. Overdag is het weer heerlijk. Eind van de middag moeten de vesten weer aan.

De tuin sproeien we nog elke dag, maar doordat de warmte maar kort is, hoeven we niet zoveel water te geven.  De preiplanten doen het goed en ook mijn slaplantjes staan er mooi bij. We zoeken noten en deze doen het goed. Binnen no time hebben we een emmer vol. Lekker hoor! We ontdekken nu dat er ook rozenbottels zijn. Je kunt daar ook jam van maken. Daar hebben we helaas geen tijd meer voor. Maar dat idee blijft wel in mijn hoofd. Samen met het wasmiddel en de eigen gemaakte tandpasta.  

We halen ook nog bij een buurhuis lavendel en bij nog een huis verderop, rapen we stoofperen. Samen met de noten en bramen toch weer een fikse wintervoorraad.

Vandaag gaan we echt voor de pizza. Er moet natuurlijk niet onverwacht nog iemand komen. Daarom blijft Yvonne thuis en halen Etty en ik boodschappen en pizza. We komen bij de pizza bakker. Het is niet te geloven: gesloten op donderdag.  Goede raad is duur. Dan maar terug naar de Aldi voor een pizza uit de koeling. Dan bedenk ik me dat Yvon had gezegd, spoor over en na 100 meter rechts. Dat is hier niet. We doen nog een poging en ja……een prachtige pizzeria. Het ruikt er heerlijk. Ik kies een pizza quartare  formage en Etty en Yvonne nemen een pizza vegatarian. We sjeesen door de heuvels snel naar huis en dan gaan we los…..pizza!!!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten