zaterdag 12 september 2020

Dag 8 Vroege wandeling....

Vandaag een korte vlog. Ik heb niet zoveel inspiratie vandaag. Ben vanavond nog een poos bezig geweest met de 10 nieuwe lampen voor school. Het was goedkoper als we deze zelf kochten.  De bestelling heb ik 9 juli gedaan. 4 zijn er bezorgd met DHL, de anderen met een ander bedrijf. Deze zijn niet bezorgd en weer terug naar China gestuurd. Nu moet ik extra vervoerskosten betalen, via Paypal en worden ze opnieuw verstuurd. . Paypal kreeg ik niet voor elkaar. Maar met hulp van het thuisfront lukte het. Ik denk dat ik van 7 juli elke dag wel een moment bezig ben geweest met de lampen. Ik ben er zo klaar mee. Wat heeft dit al met al weer voor stress gegeven. En niet alleen van mij, maar ook van mijn collega.  Maar ook MijnMaatje die elke frustratie kon aanhoren. 
Om kwart voor zes ging vanmorgen de wekker. Ik had deze voor de zekerheid gezet, want onze pelgrim wilde graag om 6 uur ontbijt. Het wordt hier warm en de dame heeft 25 km voor de boog. Om 6 uur stond alles klaar. De Gregoriaanse muziek klonk zachtjes door de salon voor het ontbijt. Ik zette me aan de keukentafel voor het volgende hoofdstuk uit het boek. Het onderwerp is onderhandelen. Lastige materie. Volgens mij leer je dit niet zo uit een boek. De voorbeelden helpen wel om een beter beeld van onderhandelingssituaties te krijgen. Maar het blijft lastig, af en toe kijk ik op een filmpje op you tube voor extra uitleg. Nog twee hoofdstukken en dan is het boek uit. De schrijver heeft nog een boek geschreven. Deze zal ik ook gelijk maar bestellen.
Jammer vind ik dat ik pas aan het einde van mijn  loopbaan het gevoel krijgt iets van leiderschap onder de knie begint te krijgen. Wat had ik met deze kennis al veel misverstanden kunnen voorkomen. Ik houd me maar vast aan een uitspraak van Ghandi of Nelson Mandela (ik niet precies meer wie) “ zelfs als Ik morgen sterf, plant ik nu een boom”. Ik blijf dus maar studeren. 
Rond een uur of zeven vind ik dat de dame die vroeg op weg wilde wel lang doet over haar ontbijt. Is de pelgrim vertrokken zonder gedag te zeggen. Dat is niet leuk. Jammer. Even groeten is toch een kleine moeite.
Dan komen mijn medeherbergieren naar beneden en gaan we eerst op pad voor een vroege ochtendwandeling. Het is prachtig weer en nog heerlijk fris.  Je komt geen mens tegen. Behalve in het kleine dorpje waar we doorheen komen. Thuisgekomen zitten we voor de deur van de schuur in de zon om de fromage blanc te eten. Met vijgen, appels en pruimen. 
Dan laten we onze handen wapperen. Ik maak soep voor een buurtactiviteit. Een dorp verderop restaureren ze een wasplaats. In Frankrijk heeft elke dorpje van vroeger uit een wasplaats. Daar was schoonwater en werd de was gedaan. Etty maakt schoon en Yvonne doet de was. Voor het middageten raap ik nog even de laatste noten. Voor de lunch eten we de restjes van gisteren. Spinaziepannenkoeken  en rijst met doperwten. 
We moeten nog haasten om de soep op tijd bij de buurt restauratie te krijgen. Het lijkt bijna of we in RoemeniĆ« belanden. Vrouwen in de keuken, mannen aan het werk en de kinderen voor de tv. En erg armoedig. 
Terug in de herberg kak ik helemaal in. Door warmte, vroeg opstaan, hele tijd bezig zijn en laat naar bed gaan, ben ik gevloerd. Ik ga toch maar even naar bed en slaap een uur. 
Dan zitten we rustig een uurtje te haken en thee te drinken. We ruimen nog even wat op en ik doe wat werk voor school. Gek, ondanks dat er niet veel pelgrims zijn,  zijn we toch de hele dag druk. Harken, noten, appels rapen, verrotte appels maar de composthoop, water geven. Een herberg is veel werk. Er zijn nog wat boontjes in de armetierige tuin. Verschillende soorten, maar we hebben er net genoeg voor 3 mensen. Ik maak couscous met sperziebonen en ras el hanout.  Super lekker. En we eten als toetje een mouse van fromage blanc met pruimen. Lekker, maar de abrikoos van gisteren was net ietsje specialer.  
Het haakproject van mij schiet gestaag op. Het lijkt een eenvoudig patroon, maar ik heb bijna elke tour wel 2 keer gemaakt. 
Morgen bereiden we ons voor op de wandeling die we de komende dagen gaan maken. Het wordt erg warm. Ik heb me niet goed voorbereid. Ik heb van alles mee, naaimachine, laptop iPad, maar geen zwempak en geen handdoek of bestek. Het wordt echt improviseren. Maar dat is prima. Een leuke uitdaging. 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten