zondag 13 september 2020

Dag 9 Nazomerse zondag met lessen over emoties

Heel vroeg, er waren geen pelgrims, gingen we op pad voor een wandeling. Het was koud.... maar de zon piepte er tussen door. Met een sjaal om ging het prima. We lopen naar Anthien en dan via een ander weg terug. Samen 5 km. Gaandeweg wordt het warmer. Op de weiden lopen witte koeien. Blonde “ aqantaine” koeien. De dames hebben allemaal een eigen kapsel. Zo zichtbaar, iedereen zijn eigen lok op het hoofd tussen de hoorns.een mooi gezicht. 
Als we thuis zijn eten we ons yoghurtje met fruit. Heerlijk in de zon die dan nog dragelijk is. Na het ontbijt moeten we nog even flink aan de bak. Bladharken in de tuin. Opruimen van de keuken. De auto zetten we op de inrit van de buren.  We denken na over wat er mee moet morgen. Ik heb wel erg veel spullen mee. Kleren om te klussen, kleren om te wandelen in de kou, kleren voor de warmte, kleren voor netjes.... kortom, want een zooi. 
We gaan morgen naar Lormes, daar is een camping met een meer. Dus dat wordt leuk. 
Er is een wisseling van de wacht. Dus een drukke dag. De eigenaren komen terug. Er komt iemand om de tuin te doen. En er is een gast in het huisje. 
In afwachting van de komst van iedereen, terwijl de herberg spik en span is, lees ik nog weer een hoofdstuk uit mijn boek. De titel van het hoofdstuk” Je emoties beheersen.”  Een boeiend hoofdstuk. Het onderwerp is nog wel een ding voor mij. Mijn vader kon vanuit het niets witheet worden. Als kind zat ik dan verstijfd van angst. 5 Minuten later was hij het kwijt, maar op mijn netvlies zat nog steeds het beeld van die woede. Er waar ging het over? Voor mij over onbegrijpelijke zaken. Ik heb nog altijd dat ik als mensen heel boos worden, stoïcijns word. Ik laat me niet “gijzelen” door de woede van een ander. Of iets af dwingen door een ander. Een goede onderhandelaar, weet door emoties heen te breken. Deze te benoemen en zich niet door emoties van zich zelf of een ander vast te laten zetten. Emotie herkennen en erkennen. 
Etty heeft een lekker recept met pompoen en kikkererwten. Ik maak een champignonsoep met een pakje en een blikje. Toetje met restje pruim en fromage blanc.
Na de maaltijd wandelen we een kort stukje. Ik wil een blog schrijven., maar dat gaat door de drukte niet lukken. Ik laat het hier maar  bij. Pak mijn haakwerk en brei nog lekker een paar touren. Duidelijk is dat dit haakwerk niet mee kan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten