woensdag 28 april 2021

Camino Anders dan anders II Dag 14 Meten is weten of juist niet?

Deze dag zou het nog mooi weer worden. Morgen ziet het er anders uit. Regen en koud. Nog kouder vraag ik me af? Ik heb deze dagen bijna elke dag mijn winterjas aan gehad. Mijn zomerkleren zijn nog niet uit het krat geweest. Daarom kiezen we er voor om nu nog een lange fietstocht te maken.  Wandelen kan ook als het weer wat minder is.
We doen de fietsroute Sneek en Langweer. Op papier 68 km. Met de aan- en afrijroute was 75 km. Het weer was weer stralend en fris. In ieder geval in de ochtend. 

We zijn begonnen met een rondje hardlopen. Gisteren hadden we ook al niet gelopen en we willen de routine erin houden. Dan gaan we met fietsen op de auto, lunch in de fietstassen, anders wordt het veel te ver, richting Sneek. In een dorpje voor Sneek, Ijsbrechtem, parkeren we de auto. 

Vandaag is het de start van een nieuwe versie van de app Samengezond. Hier doen we al langer dan een jaar aan mee. Je verdient elke week punten voor een sport activiteit. Als je genoeg punten haalt kun je ze verzilveren voor bv. bonnen voor de Hema. We drinken al een jaar Hema koffie en de voorraad nieuwe stralend witte 't shirts heb ik er mee aangevuld. Helaas is de app gewijzigd. Het blijkt dat hij niet meer aan de Fitbit gekoppeld zit. Dat is nu jammer. Nu moet je het handmatig doen. Wat een gedoe! Dus voordat we op de fiets zitten: km teller op het stuur op bekijken naar de stand van vandaag 295 km heb ik deze Camino al gefietst. Mijn Fitbit app op de telefoon aan zetten. Anders heb ik niet genoeg zoneminuten qua hartslag. Hier krijg ik weer punten voor op een ASR app. Deze is nog lucratiever als de Fitbit. Deze is goed voor elke week 5 euro en deze kun je na een maand in wisselen voor een bol.com bon van € 20, De app kost wel € 3,50 in de maand, maar die verdien je met een gezondheidscheck en de bol.com bonnen en een stapelkorting op je zorgverzekering wel terug.  
MijnMaat klikt zijn Carmin, fietscomputer aan en zijn Solarhorloge. En dan kunnen we op pad. We fietsen door het prachtige Sneek. De terrassen staan op punt om op 12 uur open te gaan. Ik verheug me op ergens onderweg koffie en gebak. Friese koek of een hazelino. Eigenlijk is cakegebak niet aan mij besteed en dan eet ik het liever ook net. Zoveel suikers en als je het ook niet lekker vindt, is het gewoon zonde. 

We fietsen richting Akkrum en dan naar het Kameleondorp Terherne. Als je mee gaat met een rondvaart krijg je koffie en gebak. Maar dat is voor ons niet de bedoeling. En de terrassen die we zien zijn vol. Dus eten we onze lunch op een bankje. Een happening hoor, Fittbit en solar in pauze stand. Garmin idem. Samengezond app nu op pauze. Een natuurlijk straks niet vergeten om alles weer aan te zetten.

We fietsen verder weer terug richting Sneek. Er is een pontje. Leuk hoor. De jongen van de pont attendeert ons op hun terras. Er is plaats en gebak.   Fittbit en solar weer in pauze stand. Garmin idem. Samengezond app op pauze.  Je moet de koffie zelf halen. Koffie is er, maar de Friese koek is op. Er is nog wel slagroomgebak of cake.  We nemen alleen de koffie dan maar. We hopen straks op een nieuwe poging. 

We drinken de koffie en de cappuccino. De reis ging tot nu toe voorspoedig. Als 30 km op de teller en nog 38 te gaan. De hele handel aan apparatuur weer aan. Richting snelweg er onderdoor en dan Sint Nicolaasga. Het gaat als een tierelier. Windje in de rug. Mijn jack onder mijn jack al uit en handschoenen in de fietstas. 
In Legemeer een nieuwe terraspoging. Alleen maar terrassen bij cafetaria's met frit en kibbeling of tapas. Is ook niet de bedoeling. Omdat we niets meer te eten hebben ga ik naar de Dorpssuper. Misschien hebben ze daar Friese koek. Of anders een broodje met wat kaas. Teleurgesteld zie ik aan dat er stroopwafels zijn en zo, maar geen Friese koek. Een ook geen plakjes kaas. Wel stukken kaas voor de prijs van 10 euro of zo.  Is ook niet de bedoeling. Ik neem de laatste 2 donkere broodjes met niks.

Sneu kom ik weer buiten. Het is natuurlijk geen halszaak, maar even een terrasje met koek mmmm. Zo eten we op een bankje voor de kerk het donkere broodje met niks en onze laatste oploskoffie. En Fittbit en solar weer in pauze stand. Garmin idem. Samengezond app op pauze. Wat een gedoe. De stand is nu 48 km. En we moeten nog 25 km. 

En ja hoor, zoals altijd. Het venijn zat in de staart. Het weer was inmiddels anders geworden en de wind nam toe. 25 Km in de tegenwind. MijnMaatje moppert en moppert over elke elektrische fiets die hij tegen komt. En dat zijn er nogal een paar. Ik denk leven en laten leven. Ieder zijn ding. Het gevecht met de elementen ga ik graag aan. Ik ben blij dat ik het kan. Benauwd zijn en niets kunnen is vreselijk. Ik heb hier geen medicijnen nodig. Heerlijk, dat betekent ook niet weer afbouwen. Ik was vroeger langer aan het wennen  aan de medicijnen en het afbouwen dan dat ik eigenlijk de medicijnen nodig had. Bovendien door elke keer de voorjaarshooikoorts beschadigen de longblaasjes. Dat herstelt wel weer, maar nooit meer helemaal. Dan is dit een superoplossing en ik ben blij dat ik deze conditie heb. Dus ik ga met elan de strijd met de elementen aan. 

Bij de auto gekomen, blijkt de teller op 75 km te staan. Mijn Fitbit geeft dit ook aan. De Samengezond app werkt niet. Dat is jammer, zo hard gefietst vandaag. Morgen maar eens kijken, want nu geen punten verdiend. Terwijl ik er zo hard voor heb gewerkt. Ook een beetje oneerlijk: MijnMaatje heeft 400 punten gehaald voor de ASR app en ik maar 200. Dat is toch niet eerlijk?

We rijden naar huis en het gebeurd niet vaak, maar rozig en uitgeblust eten we het restje de bloemkoolbladeren soep met doperwten. Nou, ik kan je vertellen, die gaat erin. 






Weer: zon  en wind
Km 5 km hardlopen  en 75 km fietsen
Lunch: thaise curry
Diner: pinda potje

Sneek, Heeg, Sint Nicolaasga, Langweer, Terherne

Deze fietsroute voert je langs de historische kern van Langweer. Jarenlang was het dorp alleen bereikbaar per boot, pas in 1856 kwam er een vaste verbinding. Terherne ademt de sfeer uit van de beroemde Kameleonboeken van Hotze de Roos. Sint Nicolaasga heeft een bijzonder rooms-katholiek kerkgebouw, waarvan 'onze' Sinterklaas, de bisschop van Myra, de beschermheilige is. De paling die gevangen werd in Heeg was wereldberoemd. Tot 1914 hadden de Heger palingvissers zelfs een eigen vaste ligplaats aan de Theems in Londen, bij de Tower Bridge. Sneek, bekend van de Sneekweek, was in de middeleeuwen een belangrijke handelsstad. Van de vestingwerken uit die tijd is de Waterpoort het bekendste gebouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten