donderdag 22 april 2021

Camino Anders dan anders II Dag 8 De wereld is vol boordevol rijke schatten

Ontwikkel belangstelling voor mensen, dingen, literatuur, muziek ... De wereld is zo boordevol rijke schatten, prachtige zielen en interessante mensen. Vergeet jezelf.
Henry Miller

Opdracht: Maak een lijstje van drie dingen die je graag deed als kind. Doe je die nog wel eens?

Na een nacht van bijna 8 uur slaap(!!!!) staan we fit op.  Gisterenavond lagen we er om 22.30 uur in en we werden om 7.30 uur wakker.  Dit is zo bijzonder voor mij. Ik heb het dus nodig, maar het kan nu ook Ik zie dat mijn hartslag vannacht op 45 staat. Terwijl thuis,  als ik werk, deze op 54/55 staat en zeker in de periode van toenemende hooikoorts zie ik mijn hartslag in rust oplopen.

Omdat we graag willen wandelen en we gisteren ook hard hebben gelopen, kiezen we nu voor een Hit training 30 sec lopen zo hard als je kan en dan 1,5 minuut herstel. Hardlopen en lang wandelen is wat veel. Vervolgens moet MijnMaatje als een haas achter Teams voor een afspraak. Ik rommel wat door en zorg dat ik netjes in de kleren kom. Ik wil niet weer een "pyjamadag" in hardloopkleren. Dus met mijn haar in de plooi, in spijkerbroek en nette trui doe ik ook nog wat werk zaken.

Het is koud, ijzingwekkend koud. Ik zit met warme voeten aan de tafel, maar met witte vingers van de kou te typen. MijnMaatje is bezig voor het werk en ik doe wat mee. Beantwoord mails en lees stukken. Verlangend kijk ik over de velden. Reeën lopen voor mijn ogen en in gezaaide land zijn cirkels waar te nemen. Zou dat het antwoord zijn op graancirkels? Dat de boeren die er zelf inzaaien? Het land voor het huisje is ingezaaid met een tractor zonder chauffeur. Volgens MijnMaatje stellen ze deze in met coördinaten. Er is iets niet goed gegaan, of het is expres natuurlijk, maar midden in het land is een cirkel waar te nemen.

Ik denk alvast na over de opdracht van vandaag.... welke drie dingen deed je als kind graag en doe je nu ook nog. Eigenlijk weet ik het niet zo goed meer. Spelen? Geschiedenis? Iets maken van stof en papier, lezen, zingen? Ik heb nu genoeg hobby's. Veel te veel. Heb altijd tijd te weinig. Zelfs de dagen hier zijn vol. Hoewel we het er ook van nemen. Maar koken, hardlopen, wandelen, werken, boodschappen doen en op tijd naar bed gaan kosten ook tijd.  Lees ik niet eens en kijk zeker geen tv. Zit in het huisje en was het eerste dat de huurbaas liet zien toen we kwamen. Is alleen nog maar aan geweest voor de persconferentie. De dagen zijn zo voorbij. Dan hebben we het nog niet over denken en bezinning gehad.  De teksten en opdracht vliegen om mijn oren. 

Na het werk, dat een uurtje zou duren, maar uiteindelijk de hele ochtend duurt, gaan we op pad... Richting Bolsward. Daar zetten we de auto neer en gaan dan met de fiets naar Reahûs  Route 15 Presbyter, de laatst evan het Odulphuspad. MijnMaatje had geen zin om ver met de auto te rijden. De dag is al vol genoeg. Daarom maar route 15 die in Bolsward eindigt.

Geen idee waar Reahûs ligt. Maar de afstand is 17 km lopen dus het kan nooit ver zijn. Blijkt het in maps me te staan als Roodhuis. Met de wind schuin tegen fietsen we naar Reahûs.  MijnMaatje valt bijna van de fiets van trek, het is al bij 13,30 uur en hij heeft alleen zijn ontbijtje nog maar gehad. In Reahûs eten we onze Thaize curry met boontjes. Super lekker, hoewel het eigenlijk te koud is om zo buiten te eten. 

Het zit niet mee vandaag. Elke 10 minuten krijgt een van ons telefoon. MijnMaatje heeft om 15.00 uur nog een overleg en dat  wilde hij al lopend doen. Ik kreeg op dat tijdstip net telefoon en raak hem letterlijk kwijt. En dat is hier heel moeilijk. Het is een kale vlakte. En echt in de verre omtrek niemand te zien. Ik weet zeker dat hij me niet voorbij is gelopen. Als ik in de volle wind een bankje vind, ga ik daar zitten wachten. Ik word kouder en kouder. Ik neem maar een kop koffie uit de nieuwe thermoskan. De oude had het na 21 jaar begeven. Hoe het kan weet ik niet met een aluminium thermoskan, maar hij was lek. Als ik denk het niet meer uit te kunnen van de kou duikt MijnMaatje op. Van boven tot onder gestreept. Je kunt de scanner van de barcode zo over hem heen houden. Hij heeft voor een elektriciteitshuisje gestaan tijdens het overleg. Voor het rooster. Geeft te denken wat er dan allemaal uit komt.

Na de koffie en het broodje en banaan lopen we verder. We zijn 2 uur onderweg en hebben nog geen enkele rijke schat gezien, alleen groen landschap, zo ver als je kunt kijken. Maar niet alleen al 2 uur onderweg, maar ook nog geen 6 km gelopen en hebben nog 11 voor de boeg. We stappen stevig door tegen de poolwind in. Wat is het koud en wat ben ik blij dat ik mijn winterjas mee heb genomen naar Friesland. Ik heb deze inmiddels alle dagen wel aangehad. Hoewel dinsdag of zo het in de zon best wel warm was. Dat is nu ook wel zo, maar je kunt nergens uit de zon zitten. We komen langs enkele boerderijen. Op een van deze boerenerven heeft vroeger een klooster gestaan. Klooster Bloemkamp of Floratius campus. Je kunt je er niet zoveel bij voorstellen. Maar het ligt prachtig. We lopen verder en bij een van de volgende boerderijen is een tuinhuisje ingericht over het klooster. Erg interessant. Een verborgen schat onderweg. Iemand heeft als hobby de geschiedenis van het klooster hier voor belangstellende als een tentoonstelling vorm gegeven. Erg leuk en zeer interessant. Het klooster is niet meer, maar het land ligt nog vol stukken steen die terug te voeren zijn naar het klooster dat hier ooit heeft gestaan.  Je ziet dat een bevlogen mensenkind hier schik aan heeft. Misschien al vanuit zijn jeugd? Ik spaarde als kind ook van alles. Op het boerenland van mijn vader vond je ook stenen en oude pijpenkoppen.  Tjerk Vermanning was regelmatig op het land van mijn vader te vinden.

Inmiddels is het 5 uur en we hebben nog zeker 5 km voor de boeg, want ik heb om 19.00 uur weer een webinar over rekenen.  Gelukkig is het laatste stuk van de wind af. We lopen langs een fietspad en een vaart en Bolsward doemt steeds meer voor ons op.

Wat een dag. Hoewel in de zin van het woord geen Caminodag, geen tijd voor rust en denken, wel Camino omstandigheden. Koud, koud, koud. En toch weer onverwachte schatten in het tuinhuis.

Morgen weer een dag. "Iedere dag heeft genoeg aan zich zelf" Een bijbels schat van wijsheid zullen we maar zeggen. 







Tekst bij Route 15 Presbyter 

Wie afhankelijk is van succes,  kan innerlijk niet groeien.
Paul van den Bergh 'uit: Stil zijn is ontmoeten'


Weer: koud..... wel zon
Km: 3 km HITtraining 10 km lopen, 18 km wandelen
Lunch:  Thaize curry en volkoren bollen
Diner: Italiaanse visschotel met pasta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten