dinsdag 27 april 2021

Camino Anders dan anders II Dag 13 "Als je kijkt met andere ogen, dan zie je meer"

Vandaag weer zon, kou, wind. Hoeveel dagen rijgen zich nu al zo aan elkaar? Warmer is natuurlijk leuker, maar het is droog en de zon schijnt. We genieten van het eerste "zen" moment. Een koffietje op het tuincaféterras et zicht op de kwekerij.
We gaan vandaag op de fiets, want we gaan vlaggen op kerktorens spotten. Dat is een prachtig gezicht op deze Tweede Koningsdag Anders dan Anders. In de hele omgeving zie je op torens de rood, wit blauwe vlag vier wapperen. In sommige straten wordt met de Friese vlag gevlaagd. In andere prijkt trots de Nederlandse driekleur. 
Geen hardlopen vanmorgen, want we gaan voor een lange tocht. Om 9 uur zitten we op de fiets richting Bolsward oost, stevig ingepakt in winterjas, sjaal, muts en handschoenen. Gewapend met lunchpakket, de vertrouwde thermoskan en 3 lege melkflessen.  Uiteraard combineren we het aangename met het nuttige!  Ondanks de Camino blijven we calvinisten!  Op de terugweg gaan we langs de melktap in Makkum. We fietsen de Oersetters pontjes route.

"'De Oersetters' is een fantastische pontjes-fietstocht die voert door Nationaal Landschap Zuidwest- Friesland. In 2014 is 'De Oersetters' door de 'Vrienden van de Voetveren', in samenwerking met de ANWB,uitgeroepen tot de leukste pontjes-fietstocht van Nederland."

Deze leuke route lijkt ons wel wat! Normaal 52 km, maar wij moeten er eerst naar toe fietsen en dan weer terug fietsen. Dan komt het op zo'n 70 km en de wind doet flink mee vandaag. 
Het landschap is zoals gewoonlijk hier overweldigend mooi en de stadjes en dorpjes zijn van een schattig kaliber. 

Dankbaarheid welt op als ik zo hier fiets. De frisse lucht, geen snottebellen en zere ogen. We nemen het ervan, voor Bolsward stoppen we op een bankje bij een kanaal. Burgwerd, geloof ik. We nemen gelijk een doos eitjes mee. Ze worden hier verkocht langs de weg. Nou eitjes, eieren, zo groot zijn ze. Dus ik koop een doos. 

Het is maar hoe je kijkt. Natuurlijk loop ik liever in Spanje, maar de Corona zet er een streep door. Ik kan blijven miepen of ik kan genieten van wat er nu op mijn pad komt. In het zonnetje met het yoghurtje, bootje voor ons, aan de overzijde van het kanaal, prachtige Friesje huisje met wapperende vlaggen. Misschien als je in de stad woont, dat het anders is, maar dit is super. Ik snap ook dat mensen graag weer willen feesten. Het leven is wel kaal, zonder ontmoetingen en feestjes. Een collega appte dat ze thuis met de kinderen zelf een koningsdag vierde. Spelletjes circuit. Zuslief doet dit ook en weet ook het beste uit zo'n dag te halen. Met Koningsdag hebben MijnMaatje en ik niet zoveel, want sinds 2007 zijn we niet meer in Nederland in april. Koningsdag hebben we i geen jaren meer in Nederland gevierd. Dus een oranje t shirt of sjaal is aan ons niet besteed.

Aan de andere kant zie ik ook dat er door de Corona creativiteit los komt. We worden gedwongen om dingen anders te doen. Om uit je gewoontes en je comfortzone te komen. Dingen te doen die je anders niet deed. 

We fietsen een stukje van de route, die we ook al hebben gelopen met het Odulphuspad. Bij Nijhuizum. De schilderijen van de grutto's zien we weer. Ik vind dit zulke leuke initiatieven. Mensen die samen dingen doen. Ondanks de Corona en dan toch iets bedenken. Thuis hebben we als Ontmoetings en Inspiratiwerkgroep van de kerken geen fysieke avonden gehad. We hebben toen 3 avonden georganiseerd  via Teams. Ook geweldig om te doen. Bijzonder was dat we meer digitale deelnemers hadden dan dat we normaal bij de fysieke avonden hebben.
Warempel zien we dan de spreuken die de hebben van de weilanden sieren. Ze hangen er weer. Zaterdag nog niet. Een mooie spreuk zie ik  "Als je kijkt met andere ogen, dan zie je meer". Jammer genoeg vergeten om een foto's te maken van deze spreuk.

We komen langs kanalen weilanden, meren, vogelgebieden. En inderdaad 2 pondjes. Heel erg leuk. Het wordt wel even spannend, want zoveel contact geld heb ik niet bij me. Bij het ene pondje gaat het via de Qr code en de andere met muntstukken. Straks hebben niet genoeg geld voor onze melk...

In Workum zien we een prachtige fontein in de vorm van 2 leeuwen. Deze leeuwen zie je ook terug op het oude Waaggebouw. Het blijkt een heel project te zijn met 11 fonteinen. Kunnen we ook weer druk mee zijn. We willen ze nu natuurlijk allemaal opzoeken. Wij genieten hier in Friesland, maar ik kan me voorstellen dat mensen deze tijd ook saai vinden. Nergens een terras open( Morgen mag het weer. Wij gaan voor koffie en oranjekoek!) Niet uit eten. Geen museum. De kunst is dan denk ik om anders te kijken: want kan wel? Zelf je koffie en iets lekkers meenemen en een leuk plekje aan de waterkant zoeken. We hebben tijd om lekker te koken en van alles uit te proberen. We zijn druk met allerlei kruiden en bloemensoorten die we onderweg tegen komen. Ik zie ze nu overal de veldkers. Heerlijk hoor, door de salade.

Ik heb even gekeken op internet bij de 11 fonteinen. We hebben er verschillende gezien, denk ik nu. De witte hoofden in Leeuwarden. De fontein naast de Martinuskerk in Franeker, de walsvis in Harlingen. De bek met tanden van de vis in Stavoren. Uiteraard gaan we op zoek naar alle elf!  We hebben het maar druk hier, ondanks dichte museum en restaurants. Het Odulhfuspad lopen, de zoektocht naar de fonteinen. Er is zoveel te zien. 

In Workum moet MijnMaatje naar de wc, kosten 50 cent. Ik koop bij een super georganiseerde kringloop, knopen voor het vestje van KleinKind, kosten 50 cent.  Ik maak me zorgen of we nog wel geld over hebben voor de melktap.

In Workum blijkt dat we nog minstens 15 km voor de boeg( in dit geval, voor de wind) hebben richting Makkum. Ook hier weer, een en al pracht. Bij de melktap kijken we in alle gaatjes en hoekjes van tassen, buidels, fietstassen en broekzakken. We sprokkelen precies 6 euro ben elkaar. Dan kan je salaris wel net zijn gestort, maar dar heb je niets aan bij de melktap. Klinkende munt is er nodig!
Met een lege lunchbox, maar met eieren en melk belanden we weer in het huisje. Tollend op de benen van wind en de hele dag trappen. In de koelkast staat nog soep en we zitten heerlijk uit de wind in de zon voor het huisje genieten we van de soep en maken we van alle restjes een (bijna) gezonde high tea. Gelukkig zien we de reeën weer. Zelfs met z'n drieën. Fijn dat ze er weer zijn, na het avontuur van zondag met de hond.

Het tweede "zen" moment van de dag breekt aan. Melk koken. Op inductie met niet zulke geschikte pannen, is het een klus. De inductie op een lage stand en roeren. 2 x zolang als normaal duurt het proces, maar nu gaat het goed. Als ik dit schrijf staat de melk te fermenteren in de koeltas op de warme vloertegels tot yoghurt en staat de pudding buiten af te koelen op het koude beton.  Morgen maar zien wat is geworden.








je ziet het tomaatje en de wortel..
Je ziet het tomaatje en de wortel..


Weer: zon en wind
Km:  70 km
Lunch:  havermoutappelkoeken
Diner: Thaise rode curry en sinaasappelyoghurt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten