dinsdag 26 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 12 Je bent net zoveel waard als de dingen waar je je mee bezighoudt.

Een spreuk uit de Gelukskalender. Moeilijk vind ik hem. De opdracht vandaag is, noem vijf dingen waar je je mee bezig hebt gehouden. Zet een plus bij de dingen die waardevol zijn voor je zelf of een ander.
Ik zie aan de tellerstand, dat het blog veel gelezen wordt. Dat vind ik leuk en word ik blij van!  Mensen zullen dit toch niet lezen als het blog niet leuk vinden? Maar  voor nieuwe instappers, ik laat mee deze weken leiden door de Gelukskalender van Leo Bormans. Ik zat wat in een dip deze winter en kreeg de opdracht van de psycholoog om opzoek te gaan naar zaken waar ik blij van word. En toen zag ik ergens deze kalender. Ik heb van deze meneer Bormans wel eens een lezing gehoord. Hij vindt dat je kinderen ook actief kunt leren om gelukkig te zijn. Volgens hem zijn er 10 pijlers voor geluk! Ik voeg een plaatje toe. Hij heeft ook kinderboeken over geluk geschreven. Super leuk.


Maar even voor de duidelijkheid: bij leven met geluk hoort ook verdriet. Het een kan niet zonder het ander. Hij zegt: "We hoeven lang niet elke dag ‘gelukkig’ en ‘happy’ te zijn. Er zijn nu eenmaal pijn, zorgen en verdriet. Dat moeten we niet onderdrukken maar erkennen." En hij geeft de tip: "Feeling good while doing good."

De opdracht van vandaag.  5 Dingen noemen is geen probleem. Begonnen met hardlopen met een goede  tijd. Een plusje voor mezelf! Daarna de komst van bezoek van vrienden gevierd met een heerlijke Oranje dag tompoes. In het kader van sociaal contact ook een plusje. Vervolgens heerlijk gefietst. Geen CO2 belasting gedaan! Plusje. Lekker vegetarische geluncht, weer een puls! Een een bezoek aan de Syrische winkel: weer een plusje. Tweede keer weer deze week. Ook een plusje. Zo geweldig, de eigenaar zat achter de kassa en vroeg wat ik wilde met de griesmeel. "Voor de pudding! " was mijn antwoord. Hij schudde zijn hoofd over zoveel domheid! Het was griesmeel van bulger, niet geschikt voor pap. De man had zo'n schik. Dit is toch veel leuker dat betalen in de supermarkt met een eigen handscan? Dan ren je anoniem de winkel door en spreek je niemand.

Tijdens een stop in onze fietstocht kwamen we ook in Bolsward. Van de week hadden we naast de Titus Brandsma kerk het Huis van Compassie gezien. Je kunt er koffie drinken, knutselen, ontmoeten, maar ook is er een Repair Café! De vorige keer gesloten, maar vandaag( echt geluk hebben!) geopend! Met een van onze vrienden die vandaag op bezoek waren, doe ik de coördinatie van het Repair Café in Hengelo gld. Dit maatje stuiterde het Café al naar binnen, voor we konden knipogen. Het was zo super leuk om mede vrijwilligers van een ander Repair Café te spreken. Overal dezelfde  bevlogenheid. Zo trots op het werk wat ze doen. Dit Repair Café is gestart door iemand die zondag wordt bevestigd als diaken in de RK kerk. Dat is een soort priester, maar deze wordt dan priester omdat ze een Late roeping hebben. De man is al getrouwd en blijft dat, maar wordt nooit echt tot priester gewijd. Even heel kort door de bocht de beschrijving van een diaken in de RK kerk. Ze doen hier zulke bijzonder dingen. De kerk heeft een kledingbank waar je gratis tweede hands kleding kunt halen. Ze hebben zelfs ook een bus die de dorpen rond rijdt. Je kunt kleding "halen" uit de bus, maar ook inleveren. Dit is toch geweldig voor mensen die geen vervoer hebben of zo. 

Om dan weer op de spreuk van vandaag terecht te komen, mensen die hier als vrijwilliger werken zijn toch goud waard! En aansluitend bij de definitie van Leo over Geluk: je wordt blij van "goed doen"!






Mijn habit tracker van deze dag: 

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍 hardgelopen( snelle tijd 6,32 !!!! met wind)
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening:👎
Beweging : 18.000
Antal uren 250 stappen gezet: 14
Waar ben je blij mee: met de vele ontmoetingen vandaag
Wat kan beter: ???  
Diner: witlof met zalm en salade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten