donderdag 28 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 14 Je begrijpt iemand alleen als je door zijn bril kijkt!

 De 14e dag alweer. De tijd vliegt. We komen zo langzamerhand al een beetje denk ik, in het ritme van geen werk. Waarom zouden we zo veel op een dag willen? Anders was dat, omdat de vrije tij beperkt was. Nu nu er meer tijd is. We staan ook later op. Dat vind ik niet leuk, maar het gebeurt toch. Op zich is het goed, want ik maak zo lange nachten. Ik slaap gemiddeld nu meer dan 7 uur per nacht. Dat is ook wel eens anders geweest, van gemiddelden van 3 uur per nacht. Slaap is ook belangrijk. Je zou natuurlijk ook eerder naar bed kunnen gaan. Maar ook dat lukt slecht op de een of andere manier. Ik houd van de vroege ochtenden... het is dan vaak buiten zo mooi en zo stil. Maar MijnMaatje heeft eigenlijk nog meer slaap nodig! Hier lopen we samen hard in de ochtend. Dus hij staat voor zijn doen wat vroeger op.

Vanochtend zijn we de dag ook begonnen met stretch oefeningen en daarna lekker hard lopen. Nou lekker, ik trapte in de valkuil van te snel in het begin. Dan ben je na 2 km hondsberoerd en kotsmisselijk. Ik moet echt even rustig op starten en kan het dan lang volhouden. Vervolgens hebben we lang zitten neuzelen in het tiny house. Het was te koud om het yoghurtje buiten te eten. Vanachter het raam zagen we dat de fietskampeerders inpakten. Ze doen een de Elfstedentocht. Overdag fietsen lukt goed, maar 's nachts op de grond lijkt het me erg koud! Brrr

Ik denk dat we in de ogen van anderen mensen af en toe wel vreemd lijken. Vanmorgen vond ik een jampot bij het glasafval. Met een prachtig dekseltje. Paars wit geblokt. Daar word ik dan zo blij van! Ik wilde namelijk de jonge boer van het boerenerfmelk een potje zelfgemaakte yoghurt brengen als we weer naar huis gaan. Ik vind het zo super goed om te zien hoe hij probeert iets te doen aan de communicatie boer burger! 
Maar wie is er nou blij met een gevonden jampot? MijnMaatje vindt ook altijd van alles. Niet dat hij er dan zo blij mee is, als ik met mijn gevonden spullen. Maar het is wel handig. Zo hebben we nooit verlet om muntjes voor de boodschappenkar. Of voor elastiekjes, 50 cent stukken... Sinds ik een 2 tal dames om mijn wandeling heb getroffen die afval rappen, spring ik ook voor van alles van de fiets. Niet als de hele weg bezaait ligt, maar als ik ergens 1 blikje zie, dan rap ik het op. Ik heb er inmiddels 12! Bijna  elke dag een. De vrouwen zeiden dat zij bijna geen plastic flesjes meer vinden. Dat klopt. Daar heb ik er maar een van gezien in deze dagen. Uiteraard word ik van dit afval niet blij. Maar het geeft me wel een goed gevoel dat ik een bijdrage lever door het op te ruimen.

Om 11 uur zitten we nog in de sportkleding. Zaterdag gaan we een dagje huishouden. Dan ga ik wassen!!! Yoghurt maken en boodschappen doen! Nu klungelen we. We zoeken uit hoe je de routes van het Elfstedenpad met de bus zou kunnen bereiken. Na veel gedoe komen we er achter dat het met bus en trein kan. Bv Witmarsum bus en trein is €7,50 en bus en een keer overstappen op een bus €4,25. De rit duurt een uur. . Morgen gaan we dus etappen tussen Workum en Witmarsum doen. We willen om 9.00 uur bij het busstation zijn, anders wordt het wel 10 uur en dan moet je de de hele dag zo door lopen. 

Na de middag besluiten we toch maar om wat te gaan doen. Een klein fietstochtje richting Bolsward. De wind is redelijk. We besluiten nog even te gaan kijken bij de Dorcas kringloopwinkel. Ik vind kringloopwinkels leuk, maar het is ook zo leuk om te zien hoe mensen samen gepassioneerd zijn voor zo'n project. Ik ging als een heel gelukkig mens, weer richting fiets. Ik vond namelijk een splinternieuw Sinterklaas boek. Ik verzamel Sinterklaasboeken. Maar op school gebruiken we voornamelijk boeken met witte pieten. Laat deze nu ook witte pieten hebben! Ik ben dubbelblij en voor maar € 1,00!! Beetje vroeg in het jaar zei de dame achter de kassa! Voor mij nooit te vroeg!!

De mevrouw van het Repair CafΓ© van disndag had ons gewezen op de kledingbank. Om niet stigmatiserend te werken, is de bank voor iedereen. Er hoort zelfs  een kledingbus bij dit project.  Na even zoeken vinden we het pand. Het is zo netjes en keurig ingericht. Verschillende vrouwen, ook met hoofddoek, zijn er werkzaam. Prachtige jassen en schoenen. Het was allemaal eerst gratis, maar omdat mensen er misbruik van maken betaal je nu 20 cent per kleding stuk.  De opdracht van vandaag was: "Kijk eens door een andere bril naar de ander." Ik vind kijkend met een andere bril op, het bijna shockerend dat mensen zo afhankelijk moeten zijn van dit soort initiatieven en dat in andere werelddelen, ongebruikte en gebruikte kleding wordt gedumpt in natuurgebieden. Ik was blij trouwens dat MijnMaatje er sjofeltjes bij liep. Je voelt je omgekeerd ook niet lekker als je hier loopt in je dure pak. Ik zag van alles wat ik wel pas. Maar ik heb het niet nodig en er lag niets dat ik zo mooi vond dat ik het zou willen mee nemen, ondanks dat een ander het misschien meer nodig heeft. Andere spullen zo als beddengoed en huisraad is gratis. Ik vond nog twee bolletjes katoen en wilde daar 20 cent per bolletje voor geven. Dat hoefde niet. Ik heb het wel gedaan. Ik wilde het beslist niet zo mee nemen. 

In het kader van duurzaamheid is alles wat nog goed is en niet op bij de vuilnis beland maar weer bij een gebruiker, natuurlijk beter. Maar als je het nodig hebt kun je echt je kinderen hier voorzien van prachtige jassen, schoenen en spijkerbroek! En speelgoed! Maar ik begrijp het ook, tenminste dat denk ik, dat alles je geen keus hebt, het vervelend vind om altijd van deze initiatieven afhankelijk te zijn. 

Vervolgens gaan we nog even naar de bibliotheek in Bolsward. dat is een vaste prik als we in een andere plaats zijn. Het eerste boek wat ik zie is een boek over de Amish in Amerika. Ze zijn een geloofsgroep in de lijn van Memo Simons. Bijzonder dat dit ook steeds mijn pad kruist. Zij kijken ook door een heel andere bril naar de wereld. Hun kijkwijze is heel interessant. Het is wel frappant dat ze mijn hele leven door op mijn pad komen. Misschien een mooi onderwerp om te delen bij de activiteiten van Inspiratie en Ontmoeting!  






Mijn habit tracker van deze dag: 

Genoeg water gedronken: πŸ‘
Ochtend beweging: πŸ‘ stretchoefeningen
Ademoefeningen: πŸ‘
EFT oefening:πŸ‘Ž
Beweging : 13.000 stappen en 27,50km gefietst
Antal uren 250 stappen gezet: 14
Waar ben je blij mee: het nieuwe boek voor mijn verzameling
Wat kan beter: ik heb behoorlijk last van de hooikoorts. Vervelend, daarom zit ik juist hier, om de hooikoorts te ontlopen. Het schijnt dat het een heftig jaar is, als ik de app mag geloven. Laat begonnen en nu dubbel op. Misschien had ik het thuis dan nog vele malen erger!
Diner: wraps


Geen opmerkingen:

Een reactie posten