zaterdag 23 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 9 Geluk is als parfum

Nee, ik heb hem niet zelf bedacht, de titel, en MijnMaatje vindt hem vreselijk. Hij houdt niet van parfum. Het is een uitspraak die komt van Shakespeare (1564) 

"Geluk is een parfum: we kunnen het niet over een ander uitstorten zonder dat enige druppels op onszelf vallen."

Met de opdracht van vandaag: "Wie ga jij vandaag eens met extra geluksspray parfumeren?" Een lastige opdracht. Zoveel mensen zijn er niet in onze buurt. Wie moet ik dan in de vrede "parfumeren"? De boer waar we vanmorgen melk haalden was ook zeer geparfumeerd. Toen ik naast hem op de knieën bij de melktank zat, kwam van zijn overal een heerlijk boerenerfgeurtje! Hij wordt niet rijk van onze 4 liter melk en een kwartier een praatje toe! Maar ik vind het wel super dat we zo dicht bij ons tiny, van alle gemakken voorzien, appartement, melk kunnen halen. 

In de Achterhoek treffen we wel groepen wielrenners. Als deze je op zondag of zaterdag voorbij gaan, blijft de lucht van after shave je nog minuten omringen. Maar groepen wielrenners zien we hier niet veel. Alleen maar het bataljon elektrische fietsen.  En vanmorgen begreep ik het ook wel. Wat een wind! Op weg van de boer werd ik bijna van de weg geblazen. Alleen de terugweg was pine nuts. Hoewel ik alle kracht in mijn armen nodig had om de fiets in bedwang te houden was het ondanks de wind, zonovergoten, warm en stralend hier in Friesland!

Wat is het toch een bijzondere wereld! De eigenaren van de appartementen hebben een sterfgeval in de familie in het buitenland. We hoorden het van de vrouw toen ze schone handdoeken en theedoeken bracht. De man is er naar toe  en de vrouw heeft vanmiddag met familie in Nederland via de live stream de dienst gevolgd. Het was niet de bedoeling, maar uiteindelijk heeft de eigenaar de dienst geleid. 1500 Mensen waren aanwezig. We hadden ze de hele week niet gezien, maar weten nu dus waardoor. Wat zijn er dan digitaal een mogelijkheden. Aan de ene kant leef je hier met de kraaiende haan, balkende ezel en de knorrende biggetjes. Maak ik yoghurt en ben ik aan het haken. En je hebt ook zo contact met de uithoeken van de wereld.
MijnMaatje is de hele tijd bezig met de website van Activite pour Liberte. Ik maak van spinazie pannenkoeken met avocado, tomaat en bosui. Erg lekker. Lastig met inductie koken. Gaat zo snel. Je moet het echt leren. Voor je het weet zijn de pannenkoeken zwart. En dat gebeurde dus ook een keer.

Vervolgens maak ik 3 liter yoghurt en een griesmeelpudding met griesmeel van de Syriër. Dat vinden we zo heerlijk! Zonder suiker en rozijnen. met de melk van hier, heerlijk genoeg. De 10 preien ontdoe ik van het verpieterde blad en ik fatsoeneer de stengel. Ik heb zoveel nog te gebruiken afval dat ik er een pan soep van kan koken. Dat doe ik dan ook. Maar ik heb nog mosterd soep van het eiwit van de kikkererwten.  En dan deze. Waar laat ik alles. Ik heb niet genoeg bakken. Dus we vriezen ze met bak en al in en dan morgen haal ik de bevroren soep uit de bak en  doe het in een plastic zak in de vriezer. Ik had ook nog een partij bloemkoolbladeren. Daar heb ik ook soep van gemaakt en verwerk ik op de zelfde wijze. Na 2 uur heb ik 7 halve  liters yoghurt, 1 liter griesmeel, 2 x een pan soep.  En niet te vergeten vervulde ik de metaforisch de opdracht "wie parfumeer je vandaag met geluksspray" door MijnMaatje ( en mijzelf) te trakteren op onze lievelingslunch "spinaziepannenkoeken". MijnMaatje is zo met zijn websites in de weer, hij weet nu zijn websites meer bezoekers kunnen trekken. Hij is al uren aan zijn scherm gekluisterd. Maar hij wrikt zich los en poetst het tiny appartement tot deze glimt en blinkt! In zijn optiek ben ik niet netjes genoeg. "Ieder zijn ding" zullen we maar zeggen.

Was het gisteren een dag, waar we rustig aan zouden doen in verband met mijn knie. Vandaag was het de echte rustdag. Ik heb wel een uur in een magnesium voetbad gezeten in de zon. Mijnmaatje heeft liefdevol mijn teennagels geknipt. ( Nee ik kan het zelf niet! Ik kan er wel bij, maar ik kan het niet zien. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dan niet de nagels knip, maar een stuk uit mijn teen. Met al het gedoe, wat daar weer uit voortvloeit.) Zo'n rustige dag is eigenlijk een uitzondering. We zijn altijd in de weer. Nu met een duwtje in de rug door de vreselijke wind en nu dus zowel lopen als fietsen geen optie is, doen we niets. Zo langzamerhand kan ik me toch meer wat ontspannen. Het uitknoopje begin ik weer te ontdekken. Ik heb zelfs gelezen vanmiddag. Oké, een Libelle, maar toch. Echt bladzijde voor bladzijde gelezen. En een zeepzakje gehaakt. 

We zijn klaar voor de echte rustdag! Op zaterdag werden( worden) op de boerderij alle klusjes gedaan, zodat zondags alles spik en span is. Dat is het hier nu ook! Eten klaar, huis gepoetst, schone frisse handdoeken! Kom maar op, zondag! Wij zijn er klaar voor! Maar we gaan morgen hoop ik toch wel weer wat doen. Met de knie gaat het goed. Zelfs het hardlopen van morgen lukte! Door de wind geen snelle tijd( 7,03 min per km),  maar zonder pijn!

Onze voorraad plek voor de groente: in de douche

Van de wortel van de bosuitjes kun je nieuwe kweken, volgens het Groene Gelukboek. Ik doe een poging


De haan en kippen, onderschat ze niet, ze komen ter hoogte van mijn dij been

De drie biggetjes

De 7 potten huisvlijt


PS  Op MijnMaatjes mobiel kwam een appje van Weeronline, dat het een prachtige zonsondergang zou worden. Dat kunnen we niet voorbij laten gaan. Helemaal lopen naar de dijk is toch wel ver op de avond. Daarom ploeteren we eerst 2km op de fiets en toen via een winterdijk naar de grote dijk gelopen. Het was prachtig! Zie de foto!



Mijn habit tracker van deze dag:

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍 5 km hard gelopen
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening: 👍 1x
Beweging : 12000
Antal uren 250 stappen gezet: 14
Waar ben je blij mee: lekker gelezen
Wat kan beter: niet schuldig voelen over dat we "niets "hebben gedaan
Diner: bloemkool  met pindasaus en rijst ( was bedoeld als lunch, maar vanmiddag iets anders gehad)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten