zondag 17 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 3 Het is FEEST

Dat was de tekst van de slinger van het Paasverhaal dat vanmorgen in de kerk hing! Het was ook inderdaad een Feestje! Voor het eerst kunnen we een keer in Friesland naar de kerk. Door de Corona hebben we de afgelopen jaren hier alleen gewandeld, gefietst en gepicknickt. Alles was immers dicht.

Dus geen tekst uit de Gelukskalender, vandaag. Die tekst was te zwaar voor zo'n feestdag als vandaag! We hangen vandaag "slingers" op!

Maar nu kunnen we dus  hier ook ter kerke!
In de dorpjes om ons heen was overal een Paasontbijt in de kerk. Dat trok ons niet zo, want dan is het een hoog "ons kent ons "gehalte. Daarom reden wij vanmorgen in alle vroegte richting Harlingen. Naar de Grote Kerk die je met recht ook groot en immens kunt noemen. Het orgel was indrukken wekkend en er was een geweldige organist. Deze speelde zo fantastisch dat de gemeente bij niet genoeg kracht had om de gewone liedpartij te zingen. Een oud dorpsgenoot in Hoogersmilde was de dominee. Het was een kerkdienst met alles er op en eraan, ware het niet dat de oud predikant, die hier 34 jaar dominee was geweest, gisteren op 68 jarige leeftijd plotseling was overleden. Dat kleurde de dienst toch. Ondanks de veelkleurige ballonnen! 

Wat is Pasen toch een ingewikkeld feest! De dood, de opstanding, het nieuwe begin! Maar de dominee zei het mooi vanmorgen. "Er ligt een steen voor het graf, maar ligt ook een zware steen op het hart van Maria, de moeder van Jezus." De steen werd weggerold van het graf. Maria mag ook weten dat haar steen die drukt op haar hart, door de opstanding lichter wordt! Hoeveel mensen hebben geen steen die op hun hart drukt? Als ik om me heen kijk, zijn dat er velen. De situatie van de Oekraïne, het milieu, ziekte,  rouw, de hoge inflatie... Het Paasmotto van de PKN Kerk Nederland is: "Alles komt goed?!"  Soms twijfel ik daar aan... Maar mijn brein ging met dit motto ook direct aan de haal. Vindt het prachtig dat de landelijke kerk in de lijn van een liedje van Ede Staal het thema kiest. Als Noorderling vind ik dit super! "'t Het nog nooit, nog nooit zo donker west  Of 't wer altied wel weer licht! "

Na de kerk eten we het yoghurtje op een "baankje achter diek"in Harlingen. In een stralende zon. Wat een feestdag! Wat een feestje toch! Dan fietsen met een kalm tegenwindje naar Makkum. Vorig jaar wat de dijk na Zurich dicht, maar nu open. In Makkum in de haven stoppen we weer. Wat zijn die Friese stadjes prachtig met mooi weer. Friese vlaggen wapperen. Een feestelijke gezicht. Wat een Paasdag! We kijken al uit naar Koningsdag! Helaas mag je niet zwemmen in de haven, maar anders was het feest compleet zullen we maar zeggen!  Een groot bord herinnert ons dit "gebod".  Een speltbroodje met kaas staat er nu op het menu. Een paasbrunch. Het meegenomen Paasbroodje gaat weer mee naar huis. In de kerk was bij de koffie ook al Paasbrood. Het feest kan ook te feestelijke worden! Met een lekker windje in de rug tokkelen we de 20 km weer naar huis. Rest ons nog een best stukje middag voor zitten in de zon, haken, luisterboek, koken en nog een wandeling. Met prikkende ogen, dat wel. Ik pak de app en zie dat tot Bolward aan toe Nederland rood kleurt van de pollen! "De kleur is rood" van Marco Borsatto popt gelijk op als lied in mijn hoofd. 

Vandaag dus geen spreuk. Jammer! Zo wordt het een verhaal van niks. Gelukkig heb ik nog een kalender. Ik ben in deze voor geen gat te vangen. Staat de ene kalender ons niet aan, dan pakken we de andere gewoon! De Scheur je Gezond kalender van 2022. En wat staat daar tot grote vreugde van MijnMaatje: "Paaseitjes bevatten flavonoïden, die zijn goed voor hart en vaatstelsel. Neem er nog eentje! Vooral de puur!" Laat ik die nu net hebben! Hij krijgt er wel twee bij de koffie! En zo werd deze dag toch Feestdag!

En terwijl ik mijn blog tik, valt mijn oog op een tegeltje aan de wand met een Friese tekst. Lees ik dat goed? "Eltse wolk had in sulveren ranne!" Elke wolk heeft een zilveren rand! Laat dit net de tekst zijn die ik vorige week hoorde bij de begrafenis van een collega van de school in Harpel!  Ze had geleerd van haar vader: Zie je de wolken? Maar kijk goed, elke wolk heeft ook een zilveren rand! Hoe moeilijk het ook is,  vaak  heeft iets wat verdrietige is of moeilijk gaat ook iets goeds. Ook al zie je dat niet direct!  Zo heeft toch ook deze dag een spreuk!





Ps: flavonoïden: antioxidant en helpt tegen histamine vorming veroorzaakt door pollen. Mijn Maatje 2 paaseitjes? Ik neem er ook nog een! Als medicijn!

Mijn habit tracker van deze dag:
Genoeg water gedronken: 👎
Ochtend beweging: 👍 op de fiets naar de kerk
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening: 👍 2 x
Aantal stappen:18.000, waarvan 41 km gefietst
Antal uur 250 stappen gezet: 13, het 14de uur zaten we in de kerk
Waar ben je blij mee: het prachtige weer
Wat kan beter: vandaag?? Ik weet het niet. Het was een fijne dag
Dankbaar voor: hooikoorts vrij te zijn
Diner: risotto met broccoli 

Klik hier voor de film van deze dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten