donderdag 21 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 7 "Geluk dat je niet deelt, kun je amper geluk noemen!"

"Nederland wandelland" is het motto van de Gezondheidskalender! Dat hebben we vandaag wel ervaren. Vandaag hebben we de Pingjumer Halsband gelopen. Vanuit ons appartementje 19 km. We liepen voor negenen al. Maar tussen door ook nog gebeld en zaken geregeld voor school. Was ik niet aan het bellen dan was MijnMaatje het wel. Die zit nu druk achter teams voor een website die hij beheert. Hij gaat voor meer volgers en likes of zo. Heb ik geen klagen over. De teller gaat met sprongen. Maar ook al zou de teller niet gaan, dan zou ik toch nog schrijven.

In het dorpje Witmarsum eten we in het zonnetje op een bankje voor de koepelkerk het yoghurtje. Op 4 mei is er een verhalenavond. Over de Tweede Wereld oorlog met het coprs" Nij leven" lezen we op een aanplakbiljet. Als die 70 avonden die we hier hebben door gebracht in het Noorden tot nu toe, zijn we nog nooit uit geweest. Ik noteer het in mijn agenda. Evenals het uitje met de fietsbus over de Afsluitdijk. Ook leuk om een keer te doen en dan een dagje fietsen in de kop van Noord Holland. Mogelijkheden te over. 

De Pingjummer Gulden Halsband is een 10e eeuwse waterkering die nú te midden van een zee van gras ligt te 'slapen'. In het verre verleden heeft dit dijkenstelsel het dorpje Pingjum en omgeving beschermd tegen de overstromingen van de Marneslenk die vanuit de Waddenzee ver landinwaarts liep.
In een beschrijving staat: "De meest geschikte periode voor een landelijke wandeling als deze is van half april tot november. Vooral met wat zon en mooie wolkenpartijen is deze route een regelrechte aanrader!" Inderdaad! Met zon, maar wel een stevige Noordoostenwind. Het was niet koud, want onderweg heb ik zelfs nog een shirt uit gedaan. Je loopt eigenlijk de hele route over een binnendijk. Prachtig!

We treffen het zo met het weer. Deze hele week al zon en we hebben ook al rond het huis veel in de zon gezeten. Wat een geluk! Ik deel het graag met iedereen. De hooikoorts is weer over. Af en toe nog last van brandende ogen, maar dat komt van de tranen van de wind. Deze zijn zout en die branden langs de oogranden die nog ruw zijn van de hooikoortsperikelen. 

Op de dijk van de Waddenzee, waar je met een loopbrug over de A7 ( volgens mij moet) eten we de lunch. Achter de "diek". Uit de wind, dat gelukkig wel. Het waait behoorlijk. Dat wordt morgen wat als we boodschappen moeten halen uit Franeker. 

We zitten op zo'n mooi plekje en bij zulke vriendelijk mensen. De campingbeheerders hebben ook een eigen kwekerij en een zorg-leerbedrijf. Vandaag hadden ze weer cliënten om te werken. Een jonge man zit een groot gedeelte van de dag op een hele grote skelter. Hij heeft zoveel ruimte en zoveel plezier. Het is mooi om te zien: zo'n gelukkig mensenkind.  

Thuis gekomen, ben ik toch wel munt van de wind en de zon. De bedstee knipoogt aanlokkelijk! Ik verman mijzelf. "Slapen doe je 's nachts!"  In het zonnetje drinken we koffie met een overgebleven paasei. Nu wel verantwoord na zo'n wandeling. Op mijn tracker staat een verbruik van 1425 calorieën voor deze wandeling! Ik haak wat, luister ondertussen naar een boek over Juliana. dan laat ik nog even flink mijn handen wapperen, wat betreft het werk en het boekje waar ik nog iets voor schrijf! Om half zeven is het klaar! 

Gelukkig, MijnMaatje kookt!  Grappig de spreek van vandaag is:" Geluk dat je niet deelt, kun je geen geluk noemen. Het heeft geen smaak!' En de opdracht van vandaag: "Kook iets lekkers voor iemand". 
Hij heeft heerlijk voor me gekookt! Ik laat me het lekkere maal met weer bloemkool( (Voor de trouwe lezer: gisteren ook al en morgen weer, want hij is nog niet op!) goed smaken. Nu bloemkoolcurry en morgen is de keus: bloemkoolrisotto met kaas of bloemkool met pindasaus en tofu!  Je leest het morgen!

Een Camino foto ( de witte puntjes zijn madelieven)

Vergezichten


Mijn habit tracker van deze dag:

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍 gelijk aan de wandel gegaan 19 km Pingjumer Halsband gelopen
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening: 👍 2 x
Beweging : 30000
Antal uur 250 stappen gezet: 13😏
Waar ben je blij mee: 8.30 uur geslapen  
Wat kan beter: leven in het nu, niet 
Diner: bloemkoolcurry

Klik hier voor de link van de film

Geen opmerkingen:

Een reactie posten