maandag 2 mei 2022

Camino Anders dan anders III Dag 18 Onder de douche of een keuze maken

Een rare titel. De Gelukskalender had de spreuk Onder de douche...  daar heb ik niet zoveel mee. Lang douchen kost veel water en is niet duurzaam. Ik ontken niet dat het af en toe heerlijk is, hoor. Maar veel douchen betekent ook voor mijn huidproblemen. Een keuze maken ... komt van Vertellis. Sinds mijn burn out moet ik een dagboek bij houden en nadenken over van alles en nog wat. In die zoektocht kwam ik deze site tegen. Ze hebben ook dankbaarheidsdagboeken en zo. Maar die kan je ook prima zelf maken. ( weer de calvinist in mij, alles zelf kunnen en willen) Maar je kon je ook opgeven voor een wekelijkse reflectie vraag! De vraag van afgelopen vrijdag was, "Durf je een keuze te maken?". Erg  lastige eerlijk gezegd.  Ik probeer altijd voor de kool en de geit te gaan. Een ex-bestuurslid van mijn school zei eens tegen mij; "Nee, is ook een antwoord!"

Ik hoef vandaag geen keuze te maken. Ja of eigenlijk wel natuurlijk. Door de valpartij zaterdag ben ik gedwongen tot rustig aan doen. Ik heb dat rustig aan doen expliciet nagevraagd, bij de Eerste Hulp van het Ziekenhuis. In principe mag alles, maar geen pijn forceren en geen belasting. Ja, als je dan een fietstocht maakt van 50 km  past dat wel onder de categorie belasten, als ik eerlijk ben. Ik heb vanmiddag een poos gewandeld. Heb een rondje gemaakt die ik steeds kon afbreken. Ik heb echt rustig aangedaan, want op mijn fitbit waren maar 3 zoneminuten. Zone minuten zijn belastingsminuten. De rust doet mij goed, want voor het eerst sinds ik de fitbit heb, score ik 73 op mijn HSV. Dat is extreem hoog!

De keuze nu is, wat doe je met die lege uren als je niet fiets of wandelt en het is mooi weer? Waarom heb ik toch steeds het gevoel als je niet fiets en wandelt dat dit een verloren dag is? Terwijl zittende op het bankje voor het tiny hous en een heerlijk zonnetje schijnt, vlinders dwarrelen, eendjes zwemmen, kikkers kwakken en  een boer aan het werk is op zijn akker, is toch gewoon ook heerlijk? Het voelt voor mij als nutteloos en zinloos. Ik heb zo verleerd om te luieren en te lummelen. Van vroeger uit was dit niet gepast. Een boek lezen mocht alleen op zondag. En handwerken was voor als alles af was.  

Op het erf hier staan prachtige verse brandnetels. Helaas heb ik mijn voedseldroger niet bij me, maar wat zou je die hier prachtig de voor hier groeiende brandnetels kunnen gebruiken. Ik bedenk me ineens dat je ook thee kunt zetten van brandnetels. Uit zekerheid speur ik even het internet. Je kunt niet overal zomaar van eten toch? Ik word helemaal blij als ik het lees. Ik maak geen een potje thee, ik maak gewoon 5 liter.  Het helpt tegen spierpijn, blauwe plekken, hooikoorts  en eigenlijk is het over al goed voor. Tot slot staat dat 2 kopjes per dag genoeg zijn.

Ik installeer me na een kleine kuier, die redelijke ging, met een magnesium voetenbad, thee, wortels en telfoon en boek op het bankje voor het huisje. Ik kies voor lummelen vandaag!

Ps MijnMaatje: die neemt zijn kans en fietst een dag alleen! 😏 MijnMaatje komt terug en hoort het verhaal over de brandnetelthee. Op mijn voorstel om een potje te zetten, plukt hij geen 3 toppen, maar een vergiet vol! Ik weet niet of dat wel goed komt? 😲

Ps: Aan de habit tracker heb ik even geen zin in. Even niet de hele dag aan mijn oefeningen denken! Lang leve het lummelen!

Foto van MijnMaatje


De brandnetelthee


Het lummeluur 


Voor mensen die geïnteresseerde zijn: 

Mineralen in brandnetels

Naast vitaminen bevatten brandnetels ook een flink aantal mineralen. Houd je vast: ijzer, silicium, calcium, kalium, boron, natrium, koper, magnesium, zink, zwavel, mangaan, chroom en bepaalde nitraten. De belangrijkste mineralen licht ik nog even extra toe. IJzer is (zoals veel mensen wel weten) onderdeel van je rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door je lichaam, wat betekent dat een ijzertekort kan leiden tot onder andere vermoeidheid. Calcium is nodig om je botten sterk en gezond te houden. Kalium en natrium zorgen ervoor dat je vochtbalans en bloeddruk op een goed niveau blijven. Daarnaast spelen ze ook een rol in het overbrengen van zenuwprikkels zodat spieren zich samentrekken. Het laatste mineraal dat ik even extra uitleg is magnesium. Magnesium is van belang voor het overbrengen van zenuwprikkels en voor de werking en vorming van je spieren.

Brandnetelthee helpt tegen spierpijn
Brandnetelthee wordt veel gebruikt om spierpijn te behandelen vanwege zijn pijnstillende werking. Afhankelijk van de hevigheid van de pijn voel je het effect soms al na één kopje. Bovendien is bekend dat de brandnetel kan helpen blauwe plekken te kalmeren. Je kunt hiervoor een beetje thee op een doekje doen en deze op de blauwe plek deppen.

Brandnetelthee versterkt de botten
Een brandnetelblad bevat hoge concentraties van botversterkend calcium, magnesium en ijzer. Daarnaast bevat de plant ook vitamine D en K, die botten helpen calcium te gebruiken om de botdichtheid te beschermen. Magnesium wordt opgeslagen in de botten, ondersteunt de botsterkte en helpt bij de opname van calcium.

Brandnetelthee heeft een anti-allergische werking
Dit voordeel zou je niet direct verwachten, je zou eerder denken dat ze juist allergieën veroorzaken omdat ze zo prikken. Wanneer je er echter thee van zet, draait het effect van de plant helemaal om. Je krijgt dan namelijk antihistamine binnen. Dat neutraliseert het ‘valse alarm’ van je immuunsysteem en verzacht daarmee de symptomen van je allergie. Met name hooikoortspatiënten hebben erg veel baat bij de werking van brandnetel.

Bron: https://theeblog.be/brandnetelthee/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten