vrijdag 7 september 2018

De geurende keuken

Menu: geen
Maaltijdsoep met groenten uit de tuin
Salade van couscous met geitenkaas en groenten uit de tuin
Mirabellen. Met fromage blanc

Heerlijke geuren komen uit de keuken van de herberg. De geuren sluipen door de naden en kieren van de herberg. Door het hele huis ruiken we de geuren van appels, appelmoes en appelstroop. Uit de oven kringelt de geur van gedroogde mirabellen.
Vandaag ben ik met een ketterende hoofdpijn opgestaan. Snap niet goed hoe dat kan. Ben hier zo ontspannen en relaxt. Ik wilde natuurlijk me niet laten kennen en stapte zo uit bed. Dat lukte niet goed en toch nog maar een uurtje in bed met paracetamol. Gelukkig had een Herbergmaatje migraine tabletten mee. Na een van deze krabbelde ik er bovenop. Mijn hoofd voelde  aan als een schudkoker met rijst. Als ik bukte ging de inhoud van mijn hoofd naar voren. Als ik weer rechtop stond schudde de zaak weer naar achteren. Ik denk van de hoeveelheden vruchten die toch in mijn mond belanden. Vandaar vandaag  maar wat langer aan de koffie en wat zittende klusjes. Geen pelgrims vandaag. Erg jammer. En ook erg saai. 
Dat betekende dat we alle tijd hadden om de grote hoeveelheden fruit te kunnen weg werken. We tellen eerst alle potten en maken ze schoon. Zo hebben we zicht op wat er in huis is. Vervolgens hebben we de keus gemaakt om allleen bijzonder fruit te verwerken. Dus vijgen en blauwe pruimen. Appelmoes en mirabellen zijn er genoeg. Van de overgebleven appels proberen we appelstroop te maken. Yvonne maakt appelsap in de sapkoker om daar vervolgens appelstroop van te maken. Het lukt uiteindelijk, maar duurt wel lang en blijft wat dunnig. Etty maakt nog een paar potten handperen. Ze zien er prachtig uit. Ik maak van de blauwe pruimen nog jam. Verder gaan we alle mirabellen die er nu nog liggen gedroogde pruimen maken. En ook dat duurt lang. Wel vier uur op hele lage temperaturen. 
Vervolgens hebben we nog een partij noten geraapt. Massa’s liggen er nu onder de bomen. Als we weer thuis komen geurt de herberg ons tegemoet. De mirabellen drogen mooi. De appelstroop hangt nog niet als een dikke draad aan de lepel, maar in de pot blijkt deze toch mooi stevig te zijn. Wat heb ik deze week al weer veel nieuwe dingen geleerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten