vrijdag 15 april 2016

Tweede dag van San Sebastián naar Zarautz 21,5 km

Na een heerlijke nachtrust onder schone witte lakens ging om half  zeven de wekker. Alle spullen hadden we  georganiseerd klaar liggen, dus we stonden binnen een half uur buiten. Het was even zoeken naar een bar voor een ontbijt. Het is wel lastig dat we geen Spaans spreken. De mensen praten geen geen taal buiten de deur. Hoe moeilijk is het dan om uit te leggen: twee  café  con lechie als je met zijn tweeën aan de bar staat.  Vervolgens uit leggen dat je allebei een broodje die je aanwijst, alle broodjes ed. liggen op de bar,wilt met de koffie. Na een spraakverwarring krijgende uiteindelijk 2 koffie met 1 broodje. Mijn Pelgrimsmaatje nam het broodje en ik keek heel erg zielig, toen ik nog een keer wees naar het brood snapte de barman dit.
Om half acht  liepen we. Zonder jas. Het was bewolkt, maar warm. De omgeving is prachtig. Vergezichten over de Golf van Biskay, groene weiden, schattige huisjes. Het lopen  ging geweldig, tot we drie km naar beneden moesten lopen op keien. Wat ben ik blij dat ik stokken heb. Om 12.30'zijn we in Orio. Volgens de route 12 km gelopen. Het hoogte verschil is ongeveer 200 meter, maar het is steeds omhoog en naar beneden.
In Orio nemen wel een lunch: café con leche en pane pogo. Volgens mij een broodje spek. En dat voor 6 euro vijftig voor ons samen. Ik ben dan al kleddernat van het zweet. Gelukkig was er onder weg een bron met drinkwater. Gauw de fles gevuld, want het water van de herberg was weer met chloor. Na een verkwikkende lunch gaan we vol goede moed voor de laatste 8 km. Volgens het routeboek redelijk vlak. Dat redelijk vlak viel tegen. Het was met een vals plat omhoog en toch weer scherp naar beneden. Het vertrek uit Orio was prachtig. We liepen langs het water van de rivier. Een prachtig uitzicht op de kade en de haven aan de overzijde.
In Zarauts, onze bestemming, hadden we pech. De herberg was vol. Daarom zitten we nu een pension. Prachtige kamer, heerlijke douche en dat voor maar €35,00 voor een twee persoonskamer. 
De tocht was 21 km. Dat viel me reuze mee. Ik denk zelfs dat voor een ongetraind mens het dalen en klimmen beter is dan alles vlak. Je loopt dan te veel op dezelfde manier. Nou heb ik eerlijk gezegd het nodige gelopen de laatste weken. Volgens mij kan ik dat wel merken. Het klimmen is natuurlijk best zwaar. Ik ben zelf te zwaar en heb niet zo'n goede conditie. De weken met hooikoorts met te weinig longinhoud, maken dat ik het bewegen uit de weg ga. Maar ik loop op mijn werk toch veel en sta ook veel.  Bij het pension de cooling down oefeningen gedaan. Ik voel mijn kuiten wel. De heupen zijn prima. Deze afstand was dus mooi voor vandaag. Morgen nog deze afstand, dan komen we langzaam op gang.
We zitten dicht bij zee. Dus na een drankje om te zorgen voor de voldoende hoeveelheid vocht, zijn we naar de zee gelopen. Met de voeten in de zee. Heerlijk! In de zon. Die hadden we vandaag nog niet Een dag lopen en je bent dus gelijk weg van de drukte uit je werk. 
Deze camino is anders dan de Camino Frances. De nabijheid van de zee geeft deze Camino een andere sfeer. De havens, de zee, de rivieren, het strand. Het is echt anders. Ook de afwezigheid van pelgrims maakt dat deze weg anders is. We hebben nu 7 pelgrims getroffen. 
Deze Camino is, denk ik, ook minder religieus van aard. Ik zie minder kerken en ik geloof niet dat pelgrimsmissen aan de orde zijn. 
Vanavond hebben we een menu del dia genomen. Ter plekje waar we bij waren werd de prijs veranderd van € 10 in €15. We hadden in elk geval in fles rode wijn. Daar hebben we goed gebruik van gemaakt.  In een supermarkt wat brood gehaald voor morgen. Je nooit precies wat je tegen komt onderweg. Weet uitbetaling dat het ook goed mis kan gaan. 
We hebben de route bekeken en we gaan morgen naar Deba. Weer zo'n 22 km. Dus goed te doen. Ik kijk maar niet naar het weer. Je kunt er toch niets aan veranderen. Het komt zoals het komt.
Lig nu voor Pampus in bed. De WiFi is vreselijk traag. Ik weet niet of het blog opgeladen kan worden. Ik zal een poging doen. Wat een gezeur. De WiFi is niet sterk. Onze kamer ligt op de vierde verdieping. Zit nu in mijn nachthemd bij de receptie. Het is een kabaal van je welste. Spanjaarden beschouwen de vrijdag als hun uitgaansavond. Met veel rumoer worden de vele glazen wijn genuttigd. Kinderen dartelen nog vrolijk over het pleintje. Ik doe nog een poging om te uploaden en ga dan naar bed. Mijn Pelgrimsmaatje ligt al op een oor. En ik ben ook total loss.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten