woensdag 12 april 2017

De mentale voorbereiding: De roep van de Camino

Voor de avonden Ontmoeting en Inspiratie van de kerken in ons dorp ben ik gevraagd om te komen vertellen over de Camino. Dat wilde ik wel en heb een hele lezing voorbereid. Dat betekende onder andere 6000 foto's bekijken om de mooiste en meest betekenisvolle er uit te zoeken. Dan kom je wel weer in de sfeer van de Camino. Ik heb de lezing opgezet aan de hand van de Inspiratie kaarten van L'Esprite du Chemin.

De roep
De voorbereiding
Het afscheid
Op weg gaan
De eerste dag
De kaars
De stilte
De ontmoetingen
De ander
Het heilige
De tekens
De symbolen
De laatste dag
De aankomst
De thuiskomst
Wat heeft het je gebracht?

Aan de hand van deze thema's heb ik mijn gedachten en verhalen in een powerpoint verwerkt. De avond was een succes. Er zijn meer dan 60 mensen mensen geweest. Na afloop kreeg ik terug dat het erg boeiend en inspirerend was geweest. Bijzonder dat het verhaal van de Camino zo de mensen aanspreekt.
Van de buurvrouw lag de volgende morgen een hartverwarmend kaartje in de bus.

De avond zelf heeft de predikant afgesloten met een mooi zegenbede uit het Nieuw Liedboek:

Dat de weg zich voor je opent om je te ontmoeten,
Dat je de wind steeds in de rug mag hebben,
Dat de zon je gezicht mag verwarmen
En de regen zacht mag vallen op je velden en wegen,
Dat God jou,
tot wij elkaar weer ontmoeten,
mag behoeden in de palm van zijn hand.



Ik kreeg nog een dopper in rood, mijn favoriete kleur thuis en een prachtige rode stenen vriendenkring. Heel erg mooi. Erg ontroerend als mensen je zo waarderen. Dat doet me goed.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten