dinsdag 18 april 2017

Spreuk van de dag: Wacht niet, het juiste moment bestaat niet.

De tekst van vandaag levert genoeg gespreksstof op tussen MijnMaatje en mij. Het is erg leuk, om zo elke dag iets te hebben om over te praten en over na te denken. Het doet me denken aan evangelisatie scheurkalender van ons thuis vroeger. Elke dag werd er een bladzijde afgescheurd.  Die las mijn moeder ons altijd voor bij het ontbijt. Een bijbelgedeelte met een uitleg. En op de achterkant een vervolgverhaal. Dat vervolgverhaal lazen we tussen de middag als mijn vader niet thuis at. Als hij thuis was dan was het iets uit de bijbel.
Ik weet niet of het vervolgverhaal nu was omdat mijn moeder geen zin had in de bijbel of omdat ze zelf het verhaal zo leuk vondom te lezen. Ik kan haar het niet meer vragen.

Dat maakt dat ik gelijk bij deze spreuk ook moet denken aan mijn moeder. Ze had het er steeds over: "Straks als papa stopt met boeren...." Helaas is het nooit zover met haar gekomen. Voordat papa kon stoppen, was ze overleden. Dat maakt ook dat we steeds tegen elkaar zeggen, als je wat wil, dan moet je het nu doen. 
Maar dat is wel lastig. Als ik zou doen wat ik graag zou willen, zat ik in Frankrijk of Spanje een herberg te runnen. Dat lijkt me geweldig. Maar eerst waren de kinderen die ons nodig hebben. Nu zijn de ouders van MijnMaatje die zorg en aandacht nodig zijn. Je kunt niet zomaar doen wat je altijd zou willen. Wat is dan het juiste moment? Moet je dan toch zomaar gaan? Of zijn we dan toch te calvinistisch en gaan verantwoordelijkheden voor? Keuzes maken gebaseerd op het verdriet van anderen voelt ook niet goed. Maar dat betekent gelijk dat mensen je zo in de tang kunnen houden. Je moreel kunnen dwingen om iets te laten of juist te doen. Terwijl de spreuk juist de vrijheid impliceert. 
Sommige mensen hebben altijd verantwoordelijkheden, niet zelf gekozen maar wel op hun bordje. Bijvoorbeeld een zieke partner of een gehandicapt kind.  
Je kunt het ook uitleggen in de vorm van laat geen kansen voorbij gaan. Betere kansen komen niet. Of straks ben je te oud. Het is ook soms ook een uitvlucht om iets niet te doen......denk ik. 
Ik denk ook dat je wel ergens aan toe moet zijn. In je hoofd moet ruimte zijn om te gaan beginnen met iets. Ik baalde zelf al jaren over mijn gewicht. Had het idee om er iets aan te gaan doen al lang opgegeven. Dan komt er iets op je pad en dat maakt dat je toch aan de gang gaat. Of zou dit dan net de betekenis zijn van deze spreuk? Wacht niet, want anders is het goede moment voorbij?  Je kunt het ook zo bekijken natuurlijk. 
Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb met het gaan naar de herberg in 2012. Geen lang gekoesterde wens, maar het kwam op mijn pad en ik heb de kans gegrepen. Wat heeft het mee veel gebracht.






2 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, waarschijnlijk zijn jullie alweer goed op pad. Het is vast warmer dan hier (vorst, de kinderen hebben sportdag vandaag, met handschoenen vertrokken). Jammer van de magnesium, bevat zeker (deels) oxide. Wellicht heb je je laten leiden door de prijs, citraat is zeker een keer (of twee) zo duur).
    Ik herinner me dat ook nog van mama; later, als pa stopt met boeren. Nou, zo werkt het niet weten we dus. En hoewel je zeker niet altijd alles kunt doen wat je zelf het liefste wilt, als iets op je pad komt het moment pakken is absoluut een aanrader. Je moet leren herkennen dat iets kansen biedt, iets je gelukkig maakt. Ik kan wel stellen dat P en ik nu wat zoekende zijn, het valt niet mee om alle ballen in de lucht te houden. Maar ik zie op mijn werk genoeg narigheid om ook wel weer te kunnen relativeren.
    Hele fijne wandeldag gewenst! Groeten aan je maatje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag zusje,

    Weer een wijze opmerking. Inderdaad hij was niet duur. Ik heb inmiddels gekeken hier. Ze kennen geen citraat, maar wel met Citroën of zo. Zou dat hetzelfde zijn?
    Ik hoop dat de kinderen een fijne sportdag hebben gehad. Het weer is hier heerlijk.

    Groetjes ook van MijnMaatje!

    BeantwoordenVerwijderen