zondag 2 september 2018

“Wanneer de vijgenboom niet bloeien zou”

Menu van de dag
* courgette met Indiase kruiden
* courgette, kikkererwten frittata met rijst en bietensalade 
* flensje met een fruitschotel

Aan deze tekst moest ik de hele dag denken. Het het liedje zingt door mijn hoofd. De rest van de tekst ken ik niet uit mijn hoofd, maar het wijsje wel, Ik heb deze dag namelijk voor het eerst van mijn leven verse vijgen gegeten. Heerlijk, wat lekker. Een van de vijgenbomen heeft zulke prachtige grote vijgen. Ter grote van een peer. Het is hier een walhalla van vruchten. Appel, ppruimen, mirabella’s, peren. Zulke mooie kleuren 
Omdat ik voor veel fruit uit de winkel allergisch ben, maar niet voor wat je zo van d eboom kunt plukken is het op dit moment een paradijs in de wijngaard.
Gisteravond viel ik als een blok in slaap. Het is hier zo stil en zo donker. Onvoorstelbaar. Vanmorgen werd ik wakker met een knallende hoofdpijn. Te diep geslapen denk ik. Of vemoeid van het rijden. De pelgrims wilden vandaag 9m half acht hun ontbijt. Dat betekende voor ons geen mis in de basiliek in Vezelay. Volgende week zondag weer een nieuwe kans. De pelgrims, 4 fietsers en 4 wandelaars hebben we uitgezwaaid. Daarna hebben we met Armo de ronde door het huis gelopen. 
Nu ik dit schrijf  bedenk ik dat het een dag was met allerlei nieuwigheden. Ik heb voor het eerst van mijn leven een verse vijgen gegegeten. Ik heb een vuur gemaakt van hout in de kachel en druivensap gemaakt met een sapkoker. Dat is erg leuk. Een  druivestronk met veel verdroogde en dore druiven hebben we benut om de sapkoker eens uit te proberen. De sapkoker bestaat uit 3 pannen. Een beetje een rijstkokeridee. Je doet water in de onderste pan, de vruchten in bovenste. Dit is soort vergiet. Door de stoom van de onderstrepen verliest het fruit het sap en dat sap valt dan in de tweede pan. Van een grote pan druiven, 2 appels en een kleine pan vlierbessen, hebben we 3,5 liter (druiven)sap gewonnen. Geen water en suikers toegevoegd. En erg lekker. 
Het kan hier ook erg koud zijn ‘s vonds. We durfden vorige jaren niet goed de kachel aan te doen. Daarom. Nu gevraagd aan Arno om ons daar even bij te helpen. Ik weet nu hoe een lekker vuurtje kan maken. Ook handig,
Het is zondag dus we wilden wel een beetje rustig aan doen. Maar dat valt dan toch tegen. Na de ronde van Arna lagen er toch de nodige klusjes. De eerste pelgrims kwamen al rond 2 uur. Het zijn leuke vrouwen. Een Belgische en een Nederlandse. Ze willen naar Santiago lopen en kwamen elkaar vandaag tegen. De een had al bij ons geboekt en nam de ander op sleeptouw. We hadden een interessante maaltijd. 
We hebben zo heerlijk gegeten. Een lekker courgettesoepje. Was een beetje heet geworden. De Indiase kruiden waren scherper dan gedacht. Daarna een frittata met courgette. Voor de stevigheid wat kikkererwten toegevoegd. Er was zoveel fruit, daarom een mooie schaal met een vijgenblad en daarop het fruit gestald. Zag er zo sprachtig uit. Het was lekker warm vandaag en we hebben lekker buiten gegegeten. De dag vliegt.














8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten