donderdag 28 april 2016

De vijftiende dag van Santillana naar San Vicente de la Barquera 22 km

Vandaag komt MijnMaatje. Ik kijk er naar uit. De dagen zonder hem zijn prima, maar als ik weet dat het zover is dat hij komt, tel ik de uren. Ik schrijf dit blog in Comillas in een strand tent. Heb eerst een tijdje bij het busstation in een bar gewacht, maar deze ging dicht om 15.00 uur. Heb de eerste naam in mijn borduurwerk geboorduurd. De andere dagen kwam ik daar niet aan toe. Ik moet wachten tot 18.15 uur op een bus. Deze rijdt maar een paar keer per dag. Daarom ben ik naar het strand gewandeld en heb daar een broodje besteld met een cappuccino.
Na een heerlijke nacht, helemaal alleen op de slaapzaal, sta ik om 7 uur naast het bed. MijnHerbegrmaatje was altijd vroeg wakker en maakte mij als het tijd was wakker. Nu moet ik er zelf op letten. Er is geen ontbijt en zelf thee maken is in deze Spartaanse herberg wat in gewikkeld. Ik besluit onderweg maar ergens een ontbijten te scoren. Nou, dat viel nog  niet mee. Om negen uur heb ik mijn laatst stukje oud brood en een sinaasappel maar soldaat gemaakt. Ik werd wat duizelig van de trek. Pas rond 11.00 uur zie ik een bar die open is. Met een zucht van genoegen drink ik mijn koffie. Wat smaakt dit heerlijk. Ik zit buiten, binnen ws geen WiFi en ik kijk uit over groene weiden en daarachter de blauwe zee. Was kan een mens meer wensen!  Ik tref nog twee pelgrims. Uit Fulda Duitsland. Er zijn heel veel Duisters aan de wandel. De film van Habe Kerkling zal wel geholpen hebben. Ik zit inmiddels in mijn hemd achter de iPad. Ik heb niets meegekregen van de Koningsdagactiviteiten. Begreep wel dat het erg slecht weer is in Nederland. Hier is het heerlijk. Heb de hele ochtend in mijn shirt gelopen. Je ziet de vlekken van de bedbugs nog wel, maar door de prednison zijn de bulten erg klein gebleven en ik heb niet gekrabd. Dan heb je er ook geen wondjes op. Ik kan me nu rustige vertonen met blote armen.
Ik loop heerlijk. De route is vergeleken bij gisteren erg mooi. Het weer is prachtig. Ben wel erg alleen. Ik ben blij dat ik in de verte pelgrims zie. Dan loop ik in ieder geval goed. Eerst loop ik een heel stuk door groene weiden. Dan bereik ik een kleine vallei. Vervolgens door een dorpje met prachtige oude huizen. Allemaal vergane glorie dat wel, maar het is er prachtig. Daarna weer langs een mooi dal en steeds een glimp van de zee. Van  mijn buurvrouw kreeg ik een spreuk toegestuurd. Ik vind deze Camino wat minder spiritueel. Om dit goed te maken kreeg ik een spreuk. En hoe toepassend als ik om me heen kijk: zo prachtig!

Ik raak aan de praat met de twee pelgrims voor mij. Ze komen uit Frankrijk 20 km boven Irun. Een vader en dochter. Ze lopen dit jaar hun tweede week en zo van plan de komende jaren naar Santiago te lopen. Oma past thuis op de klein kinderen. Ze houdt niet van lopen. Ik vertel hun het verhaal van Zoonlief. Heeft schattige kleine puppies gezien. Wil er graag een hebben. Ik zie hem er voor aan om een aan te schaffen als we niet thuis zijn. Op mijn vraag wie er voor moet zorgen is het antwoord: " Jij! Kun je mooi minder gaan werken." De Franse medepelgrims vinden het verhaal prachtig. Ik moet zeggen, op de foto's zijn de pups aandoenlijk.

Door het gesprek vergeet ik de pijn aan mijn voeten en na anderhalf uur zijn we in Comillas. Daar wil ik de bus nemen naar San Vicente. Helaas pech. De bus is net weg en ik moet 4 uur wachten. Ik installeer me eerst maar eens op een terras en koester me in de zon. Ik twijfel nog even of ik toch nog niet de laatste 9 km zal gaan lopen. Maar ik vermaak me wel deze uren. Heb nog boeken, mijn blog, borduur werk.... De tijd komt wel om.
Op 18.15 uur stond ik klaar voor de bus. Deze kwam pas om 18.45 uur, ik begon al de twijfelen of de bus wel zou komen. Na een prachtige rit langs de kust, beland ik rond half acht in San Vicente. Ik mooi  havenstadje. Ik besluit om een hotel te nemen, want ik zag dat de gezamenlijke maaltijd in de herberg om 20.00 uur was. MijnMaatje komt om 20.45 uur met de bus in San Vicente. Vanmorgen nog thuis en nu met een treinreis, vliegreis, 2 busreizen op plek van bestemming.

1. Hallo Frida en Albert,

Jullie gaan samen op pad, terwijl thuis misschien en pup het huis betreedt!!

Fijne dagen samen!

Groeten,
    Beate

1. Dag Beate

Dank voor je hartelijke groet. Ik hoop dat de pup blijft waar deze is. Mooi om naar te kijken, maar niet in ons huis. Wie moet dan uiteindelijk voor de pup zorgen...... Je raadt het zaken al!

Groetjes

Verwijderen
  2. Hoi Frida en nu ook Albert,
    Wat een prachtige verhalen weer, en gelukkig gaat het nu weer goed met je ,
    heb je de bedbugs verslagen.. Het is echt anders he daar aan de kust, ook erg mooi en ziet er uitnodigend uit..
    Een jaar geleden vandaag vertrok ik ook en ontmoette ik jouw Maatje en later jou, Mooie ontmoetingen, gesprekken, overnachtingen en gezamenlijke wandelingen volgden..
    Jullie hebben mij toen echt de eerste dagen wegwijs gemaakt op de Camino op een inspirerende manier...
    Ben benieuwd of jullie ook weer een "Walter" tegenkomen!
    Wens jullie nu SAMEN een mooie vervolgreis, ik ben benieuwd naar de rest van je mooie verhalen, Heb het fijn samen, Buen Camino! lieve groet van Diaan

1. Dag Diaan

Wat leuk dat je weer reageert. Het is echt prachtig hier. Zo anders dan op de Camino Frances. Misschien ook nog een keer voor jou? Een weekje is ook leuk. Bv van Bilbao naar hier Linaes. Echt genieten. En niet te zwaar.