vrijdag 15 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 1 Kijken door de ogen van een kind!

Friesland her we come! Ja, weer in Friesland. Geen Spanje. Ik ga gelijk, maar voor de draad er mee! Op 1 augustus gaan MijnMaatje en ik stoppen met ons huidige werk. We gaan niet met pensioen. Wat we wel gaan doen? Voorlopig niets. Ik ben ervan overtuigd dat er wel wat op ons "pad" komt. Toen we wisten dat we dit van plan waren, voelde naar Spanje gaan niet goed. Het zou weer kunnen qua Corona, maar ik merk dat dit noordelijke topje van Friesland ook werkt. Ik kan nu makkelijk nog iets voor mijn werk doen en in september ligt de weg open voor van alles en nog wat.  Dat dachten we toen we plannen moesten maken. En toen werd ik "ziek". Ziek, ziek, ziek.... Kort verhaal, mijn uitknop was stuk. Ik draaide door. Laten we zeggen dat het een werkprobleem was door Corona en een persoonlijkheidsprobleem. Ik ben altijd bezig en op een of andere manier verstrikt geraakt in steeds meer doen. Lichamelijk heb ik een super conditie, maar mijn HSV is bij tijd en wijle onder de 20. Anderen noemen het een burn out.  Ik voel het alsof mijn uitknop niet werkt.  Inmiddels gaat het beter. Veel beter. Ik doe ademhalingscohorentie oefeningen en ik reageer daar heel goed op. Van 7.00 tot 10.00 uur ben ik bezig met oefeningen, wandelen, schrijven etc. Een heel ochtend ritueel. Het werkt wel. Zo goed, dat ik bijna van het padje raak als dit een ochtend niet kan. Dan rammelt het uitknopje gelijk weer. Toch nog een teken dat het niet helemaal goed zit.

Maar nu dus toch Friesland. Ik heb het gevoel dat de ademhalingsoefeningen ook helpen voor de hooikoorts. Mogelijk is de hooikoorts ook stress? Ik moet veel door mijn neus ademen. Je krijgt dan wel "schonere" lucht binnen. Ik heb heel weinig last gehad in de afgelopen weken. Wel jeuk op mijn hoofd en in mijn keel en af en toe zere ogen. En direct toen ik hier uit de auto stapte had ik meer lucht. Ik voelde het gelijk. Ik denk dat ik thuis niet eens merkte hoe benauwd ik het had. Deze week had ik ook nog Corona. Misschien dubbelop met benauwdheid.

Bij het ochtend ritueel thuis hoort ook de Gelukskalender van Leo Bormans. Hij is geluksonderzoeker, schrijver en inspirator. Bij de therapie die ik volgde hoorde ook dat ik meer moet leven in het nu. Oei, dat vind ik lastig. Denk steeds na over wat ik beter of anders had kunnen doen. Of maak me zorgen over wat komt. Ik moet leren dat ik op beide geen invloed ( meer) heb. Ik moet het loslaten en accepteren.  Elke dag moet ik iets noteren wat me blij maakt of waar ik dankbaar voor ben. En zo kwam ik bij de Gelukskalender.

Elke dag staat er een spreuk klaar met een opdracht. Trouwe lezers weten, dat ik dol op spreuken ben. Dus het was geen opgave. Vier maanden lang heb ik trouw, elke dag, ja elke dag, geschreven en gedacht en de oefeningen gedaan. Ik ben er nu wel wat klaar mee. Ik heb me zelf beloofd dat het nu niet in het schriftje hoeft, maar in het blog mag!

Vandaag is de tekst: "Geluk wordt meestal toegedicht door volwassenen aan kinderen en door kinderen aan volwassenen."   En de opdracht is "Bekijk deze dag eens door de ogen van het kind die je was toen je 7 was. "  Dan hoef ik niet zo lang na te denken, als er dan wat stond te gebeuren sliep ik de hele nacht niet van opwinding. Ik heb nu ook niet zo goed geslapen! Vast de opwinding met het vooruitzicht 32 dagen Friesland. In auto op weg hier naar toe neemt dat gevoel van opwinding alleen maar toe. Ik heb er zin in. De rust. De natuur. De weidse uitzichten! Fijn. Ik weet dat de dingen komen zo als ze komen. Daar heb ik geen invloed op. Hoe ik er mee om ga wel. Dus ik laat de opwinding helemaal toe. Jammer dat je in de auto niet meer springen kan. Je ziet dat kinderen dat doen als ze ergens heel blij om zijn.

En bedenk ik nu, heel bijbels ( kijken met de ogen van een kind) en heel eigenlijk al heel oud dus.  Mooi op Goede Vrijdag! Jezus zei het ook al! 
In het kader van mijn "herstel" zal ik mijn "habits" hier delen in plaats te noteren in mijn schriftje. 

Habit Tracker
Een habit tracker is een lijstje waar je bijhoud of je iets gedaan hebt op een dag, zoals je bed opmaken of genoeg water drinken. Aangetoond is dat de habit tracker ervoor zorgt dat je productiever werkt aan je gewoonten.

Genoeg water gedronken: πŸ‘Ž
Ochtend beweging: πŸ‘Ž
Ademoefeningen: πŸ‘
EFT oefening: πŸ‘ 1 x 
Aantal stappen: 12.000
Antal uur 250 stappen gezet: 14
Waar ben je blij mee: het heerlijke huisje
Wat kan beter: vandaag?? ik weet het niet. Het was een fijne dag
Dankbaar voor: de prachtige foto van Kleinkind met een nieuwe muts( vergietπŸ˜‚)
Diner: wraps met soep van restjes


Uitzicht uit het huisje!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten