maandag 18 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 4 "Geluk is niet de afwezigheid van problemen.... "

Knikkebollend met prikkende ogen van de hooikoorts,  hang ik achter mijn laptop! Na een nacht van 7.40 uur slaap zou dat niet moeten. Het was gewoon een heavy dagje vandaag. Hardgelopen en stevig gefietst. Heerlijk, maar wel zwaar. We hebben in geen maanden fatsoenlijk gefietst. Nu dan vandaag 64 km met wind, veel wind.... Je voelt je trouwens bijna een bezienswaardigheid hier. "Volgend jaar zeker een elektrische? " riep iemand ons zelfs toe. De bovenlip van MijnMaatje begint hachelijk te krullen...... 

Deze Camino is inderdaad weer anders dan anders. Alles is open! Terrassen worden druk bezocht. Je kunt weer in musea en zelfs vandaag waren winkels open.  Het wordt wel lastig met de "bezinning" en "afzien" als je overal een visje of een ijsje kunt kopen. Bij de haven van Hindelopen, stonden ze met 4 man/vrouw sterk achter de ijskraam. Bij de vis heb ik maar niet gekeken. De weg naar Hindelopen toe was overigens heel stil. We zijn geen mens tegen gekomen, maar in Hindelopen, kon je over de hoofden lopen. Hoe kan ik nu met drogen ogen nog zeggen dat ik pelgrimeer? Op Camino ben? Met een comfortabel overnachtingsplekje en in elk dorp of stadje winkels en terrassen. 

Het gaat bij pelgrimeren ook om de ontmoeting met de ander. En dat was super leuk vandaag. Er waren 2 fietskampeerders. Een opa (75) met zijn kleindochter(19). Ze zijn 3 maanden onderweg. Ze komen uit Toulouse Frankrijk. Het was geweldig om even met ze te praten. De kleindochter leerde voor dansjuf. Maar door de Corona kon ze de praktijk niet doen. Dat moet ze volgend schooljaar gaan doen. Daarom had ze nu tijd om met haar opa te fietsen. Ze kwamen nu uit Amsterdam, via de Afsluitdijk. Gaan morgen naar.... in Duitsland. Braamsche of zo. Ik kon het niet precies volgen en gaan dan met de trein naar Kopenhagen en fietsen dan door naar Zweden.  Zo'n ontzettend leuke ontmoeting. Ik heb een hele tijd met hun in de keuken gepraat. Het Camino gevoel kwam echt helemaal naar boven!

Als het gaat om afzien, dan zijn we vandaag wel flink aan het pelgrimeren geweest. Het gaat ook niet zo zeer om het doel, maar ook om de weg. De weg die hobbels kent, maar ook ruimte voor bezinging.  Elke avond een blog schrijven is wel een ultieme vorm  van bezinning. geeft niks, ik vind het leuk. En het kost me geen enkele moeite om het vol te houden. Wel om serieus te schrijven als je moe bent. Het is nu natuurlijk wel dubbel. Andere twee jaren waren deze weken ook" uitblaas" weken of op verhaal komen weken. Nu ik al een periode zoekende ben naar mijn uitknop, heb ik al maanden bezinning achter de rug. Ben er bijna klaar mee eigenlijk.   Toch heb ik geen enkele behoefte om me te storten in toeristische zaken. De rust, stilte, beweging en de natuur helpen me. Wie 10 jaar geleden tegen me gezicht zou hebben dat ik ik dagelijks me zou bezinnen en het ook nog heerlijk zou vinden, zou ik toen hartelijk hebben uit gelachten / toe gelachen. Ik de bezige bij, die altijd maar in de weer is. Ik leer dus... moeizaam, dat wel, maar ik leer.
Elke vrijdag krijg ik een mailtje van Vertellis. De Vertellis Vrijdag Vraag. De vraag van afgelopen vrijdag was: "Wat doe jij om je kennis te verbreden en nieuwe dingen te leren?"  Voor mijn werk ga ik op training of cursus. Soms privΓ© ook wel. Maar ook veel lezen en opzoeken. Vaak is het ook gewoon doen en aan de slag gaan. En er komt iets bij van willen! "Willen is kunnen", zegt een collega op het werk. En dat is ook zo! Als je wilt, kun je alles. Het hoeft ook niet altijd goed of perfect te zijn. En zo krijg ik ademoefeningen, mediteren en bezinnen ook steeds beter onder de knie. 

De spreuk van vandaag "Geluk is niet de afwezigheid van problemen! Het is de vaardigheid om er mee om te gaan."  Met de vraag "Welk probleem heb jij recent nog vaardig opgelost?" Oei, dat is ook weer een zware tekst! Omdat het blog al lang is  en ik heel moe ben, een kort antwoord. Ik wilde bruine bonen koken, maar in ons afgeladen autootje paste de hooikist toch echt niet meer in. Ik wel de bonen altijd een nacht in kokend water in de hooikist en de volgende morgen kook is ze 5 minuten en dan weer een dag in de hooikist en dan zijn ze klaar. Een uur bonen laten koken is niet (meer) duurzaam. Ik heb de pan toen maar in een dikke handdoek gewikkeld en vervolgens in de nog warme oven, van de afbakbroodjes, gezet. Toen we vanavond terug kwamen van het fietsen waren ze klaar! MijnMaatje keek met grote ogen naar dit gedoe. "Straks verband je handdoek? " Dat leek me stug, met een oven die uit is. Een mooi voorbeeld toch van een vaardige oplossing! Of niet dan!

Haken, heerlijk rustgevend! Weer een netje af!


Workum


Mijn habit tracker van deze dag:

Genoeg water gedronken: πŸ‘
Ochtend beweging: πŸ‘ hardlopen
Ademoefeningen: πŸ‘
EFT oefening: πŸ‘ 2 x
Beweging : aantal stappen:18.000 en 5 km hard gelopen en  64 km gefietst
Antal uur 250 stappen gezet: 14
Waar ben je blij mee: het prachtige weer
Wat kan beter: ??
Dankbaar voor: hooikoorts vrij te zijn
Diner: bulgur met wortelcurry

www.vertellis.nl

Zo lekker: bulger, wortelcurry,saldade met o.a. kleine veldkers. 
Op mijn telefoon zijn de kleuren zo mooi! 

Klik hier voor de film van de dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten