maandag 25 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 11 Warmte heeft een geluid

De Gelukskalender laat het soms een beetje afweten. Je kunt niet elke dag toch geluk hebben met een spreuk? Maar mijn oog valt dan op de spreuk van 9 april "Warmte heeft een geluid,. Je kunt het niet beschrijven, maar je weet onmiddellijk als het er niet meer is. "En de opdracht; Wanneer voel jij warmte. Echt, vanmorgen gezien bij het opstaan, niet wetende dat warmte zo'n isseu is vandaag..

De warmte begon al vannacht. Ik slaap best goed, heel goed zelfs. Maar vannacht kwam ik niet in slaap. Ik bleef de warmte pomp maar horen, evenals een knorrende maag. We hebben gisteren best het nodige gedaan en misschien toch niet goed genoeg gegeten. Zo kwam het dat ik stilletje beneden een yoghurtje maakte. Meer dan iets anders is hier ook eigenlijk niet aanwezig. Een gekookt ei misschien, maar zo'n honger had ik ook weer niet. Uiteraard is "stilletjes" lastig in dit tiny huis. MijnMaatje kwam op het geluid af en had ook wel zin in een yoghurtje. Zo kwam het dat we vannacht al samen warm onder het plaid op het tiny bankje zaten te snoepen!

Na verschillende ochtenden gestart te zijn met een hardloop rondje en we toch niet rug, knie en heup willen forceren en het om 8 uur nog niet lokte voor een ochtend wandeling in kou en wind, besloten we tot strech oefeningen. Ik kan dat eigenlijk niet zonder trainer. Heb na 2 oefeningen er al genoeg van. Maar samen maken we een klein parcourtje in het tiny huis en we bedenken 14 serieuze oefening. Met stoel, bank, plaid en trap. De timer erbij voor 30 seconden oefenen en 10 seconden rust. MijnMaatje vond echt vandaag dat het had geholpen! Na het geploeter zaten we weer op de bank zonder plaid en wel met yoghurt, uit te blazen van de oefeningen.

Mijn ogen prikken toch vreselijk en ik merk dat mijn oogdruppels op zijn. Ik krijg het er warm van. Prikkende ogen en geen druppels, oei! Wat nu?  Ik heb maar een flesje, ik mag er twee, maar de tweede heb ik meestal niet nodig en het volgend jaar is het over de datum. Dus ik bestel de laatste tijd altijd 1. Met wat telefoontjes met de huisarts hier, kan ik als ik een recept laat faxen van mijn huisarts naar deze praktijk, dan kan ik ze vanmiddag halen. Ik ben met mijn eigen huisarts en ik word warm van de slappe lach die mijn simpele vraag van" fax een recept" bij de assistente oproept. "Waar zit je in de vrede? Is er geen internet of zo, in de wildernis waar jij verblijft. Samen super we de website af en dan bllijkt ook de huisarts in Witmarsum een mailadres te hebben. Wat een wereld. Kijkt de eigenaar van ons huisje naar de begrafenis in Oeganda via de live stream en heeft hier de huisarts geen mail of al thans gebruikt geen mail. Maar ook de assistente van de huisarts in Witmarsum sluit aan dag warm af. Op mijn opmerking over "geen hooikoorst "in Friesland, hangt zij brullend van de lach achter haar loket. Blijkende de meeste medicijnen die zij verstrekt heeft vandaag voor hooikoorts en astma te zijn. 😏 Schijnt door de wind en het zand van de klei mensen heel erg last hebben van astma. Daar heb ik weer geen last van.

We besluiten vandaag het nuttige met het aangename te combineren. We gaan weer een stukje Elfsteen doen en wel van Kimswerd( je, weet wel, van grute Pier) tot Harlingen. Als we dat gelopen hebben dan hebben we de route van Witmarsum tot Franeker gelopen. Het begin is er.

Het is een frisse, koude dag. In mijn warme winterwandelbroek en winterjas gaan we op de fiets naar Kimswerd. Vandaar uit lopen we langs de dijk naar Harlingen. Ga naar de AH en de Lidl en lopen weer terug naar Kimswerd. Een mooi rondje! Het wordt echt bij een echte Camino! Ik word er warm van. Bij de bushalte waar we de foetsen stallen, treffen we een ouder echtpaar. Zij doen vandaag de laatste etappe van het Elfsteden pad. Ze gaan nu met de bus naar Witmarsum. 7 km met de bus en lopen via het Elfstedenpad terug. Ze hebben heel veel routes in Nederland gelopen. Zijn op de valreep van hun leven, 4 jaar geleden  toch nog begonnen aan dit pad. De Elfstedentoch is oud, maar het wandelpad is vrij recent. De vrouw heeft Friese roots, dus deze route moest nog op hun bucket lijst. Ze waren een jaar bezig en toen werd de man ziek. Dat heeft een jaar geduurd. Toen twee jaar Corona en ze hebben de tocht toch weer opgepakt. De caravan staat in Franeker. Ze zijn beide over de tachtig. "Er is geen straks voor ons", zegt de vrouw. We leven alleen maar in het nu! Dat heb je als je ouder wordt. Wat een bijzondere ontmoeting! Ik word er warm van. "Nog even een tip", zegt de vrouw, "Begin altijd met het openbaar vervoer en loop naar je auto. Dan hoef je nooit te wachten als je klaar bent met wandelen." Dat is een slimme tip. Die hadden we gisteren moeten hebben.

We gaan op pad en de koude wind waait om ons heen. Wat ben ik blij met de winterwandelbroek. MijnMaatje heeft zijn vertrouwde grijze, vreselijke muts weer op! Hij heeft het altijd koud. Tja, je wordt ouder opa! 

In Harlingen doen we onze boodschappen. We lopen langs een Expert en geheel passend bij de spreuk van de dag over warmte, zien een inductie plaat in de aanbieding.  We besluiten naar binnen te gaan. Gezien de gasprijzen, moeten we toch maar naar koken op inductie. ik wilde al een plaat op markplaats scoren. Dat was MijnMaatje te gortig. Het is goed dat we informatie hebben gekregen. Deze warmtebron vraagt wel wat. Bij voorbeeld krachtstroom.  Laat de verkoper ook vermelden dat goedkope platen geluid maken tijdens het koken.... Een warmte bron die geluid maakt? Wat een toeval!

Ik word er warm van!








Mijn habit tracker van deze dag:

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍 stretch oefeningen
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening: 👍 1x
Beweging : 25000
Antal uren 250 stappen gezet: 13, net geen 14 😒 net tijdens het eten te lang gezeten.
Waar ben je blij mee: dankbaar dat we samen zijn hier!
Wat kan beter: ietsje minder wind?
Diner: pasta met prei en champignons


Geen opmerkingen:

Een reactie posten