zondag 24 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 10 Pure schoonheid zie je elke dag, als je het wilt zien

Een mooie spreuk uit de Gelukskalender van Karl Appel. Het is hier zo prachtig. Bloeiende bomen en heesters. Roze prunus, magnolia's.  Tulpen, groene weiden met een afscheiding van geel riet van vorig jaar. Was ons niet zo eerder opgevallen, dat riet. Maar je ziet zo precies waar sloten of wegen zijn. De natuur is verder heen als vorig jaar. Ik heb mijn winterwandelbroek mee en mijn zomerbroek. Maar het is goed te doen met de zomerbroek. Ook de winterjas hangt nog steeds op de kapstok in dit tiny hous. Alleen de wind....... Wat een wind. 

Ik zit hier helemaal rozig achter mijn laptop. Even een beetje munt van alle wind.  Ik heb net gedoucht om mijn haar en ogen pollenvrij te maken en dat werkt natuurlijk ook niet mee. We hebben vanmiddag een gedeelte van het Elfstedenpad gelopen. De helft van de route Harlingen Herbaijum en de helft van Herbaijum - Franeker - Ried.  Fietsen was vandaag geen optie, dus we zijn met de auto naar Franeker gereden. Daar de auto geparkeerd en toen omgekeerd richting Harlingen gelopen met de wind in de rug. In de auto, die nog vol met pollen zat van ons tochtje onder de rode grens, had ik brandende ogen. Maar eenmaal aan het wandelen, ging het prima. Vervolgens van Harlingen terug met de trein. Vier uur gewandeld en 7 minuten trein. Dat kan nu. Het openbaar vervoer was de vorige twee keer dicht of met een mondkapje.... Nu gewoon in de trein.  We zien weer allerlei opties. 

Het was misschien niet helemaal de mooiste etappe, maar dat hoort erbij. Je kunt niet door een landschap in Nederland lopen zonder industrie, winkels, dorpjes of wat dan ook tegen te komen. Althans in dit kleine kikkerlandje. In Spanje liepen wel dagen zonder in een dorp te komen. Maar hier is dat een ander verhaal. Maar ook dat heeft zijn schoonheid. De kleine biebjes aan de web. De bloemen in het park. De kruidentuin achter het gemeentehuis in Franeker. De 7!!! jonge meerkoetjes in  de vijver bij de GGZ park tussen Franeker en Herbaijum in. MijnMaatje heeft een prachtig filmpje hiervan gemaakt. Zo mooi! Maar ook de schepen in aller soorten en maten aan de kade in Harlingen. Hoe verroester hoe mooier....  bij zoveel lelijkheid wordt het gewoon mooi om naar te kijken. 

Het zelfde is het met het lied van Bonhoeffer. MijnMaatje zingt de hele dag het lied van "In goede machten trouw " Nu hij het boek van Bonhoeffer heeft zit hij weer helemaal in sfeer.  Op you tube vind ik zelfs een Duitse versie. Vindt MijnMaatje nog mooier. Het is een lied van Hoop... Maar je moet het wel kunnen zien. 

"In goede machten liefderijk geborgen
verwachten wij getroost wat komen mag."

Het is wel dubbel. Het is eigenlijk zo afschuwelijk verhaal.  Maar ondanks de ellende toch hoop te hebben. Voor wie het leuk vind om het verhaal en de achtergrond te weten, doe ik onder aan het stuk een link.

Het is net als de foto's van het paard in de Broerekerk in Bolsward, waar we donderdag waren. "De Broerekerk werd in de 13de eeuw gebouwd als kloosterkerk van de Minderbroeders. Het klooster werd in 1580 verlaten en afgebroken. De driebeukige kerk zonder toren is een ruïne als gevolg van een brand die plaatsvond op 8 mei 1980. In 1986 werd de kerk als ruïne weer opengesteld. Dit oudste monument van Bolsward kreeg in 2006 een bijzondere glazen overkapping. De ontwerper, architect Jelle de Jong uit Lemmer, wist verschillende dilemma's voor het hergebruik op te lossen door de restanten van het gebouw te overkappen met glas."

Het is een ruïne, maar het paard komt er prachtig in uit. We zagen dit bij toeval. Er was een fotocursus bezig. Wel 15 mensen waren het paard aan het fotograferen. MijnMaatje nam even de kans waar en schoot een paar schitterende plaatjes in deze ruïne. Er stond een mannelijke fotomodel klaar met een spierwit, keurig gestreken overhemd in zijn hand. Ik denk dat het de bedoeling was dat hij op het paard zou gaan en dat de sessie dan verder ging. Ik dacht dat het ook wel een mooi plaatje zo opleveren als hij zich hier zo omkleden voor het oog van al deze vrouwelijke cursisten. Maar nee hoor. jammer genoeg kleedde hij zich op in de paardentrailer. MijnMaatje had toen geen geduld meer. Ik was erg benieuwd of het hem was gelukt dat spierwitte schone overhemd schoon te houden in de trailer.... Langzaam lopend kachelde ik achter MijnMaatje aan. Af en toe hunkerend omkijkend... maar niets gezien. 

Bij de trein aangekomen hebben we pech. Deze rijdt net voor onze neus weg. We drinken nog een oplos koffietje op het bankje naast het station in de zon. Thuis douche ik snel en we maken van de prei een overheerlijke prei risotto..... samen met een bloemkoolbladsoepje een godenmaal na zo'n stormachtige wandeling. Het was een heerlijke dag. 



ja je moet goed kijken, maar het zijn meerkoetjonies



Mijn habit tracker van deze dag:

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍 5 km hard gelopen
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening: 👍 1x
Beweging : 35.000
Antal uren 250 stappen gezet: 13, niet geen 14 😒
Waar ben je blij mee: de heerlijke wandeling
Wat kan beter: ?
Diner: prei risotto


Klik hier voor het verhaal van Bonhoeffer

Klik hier voor het lied in de Duitse versie

Klik hier voor het lied van de Nederlandse versie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten