woensdag 27 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 13 Niemand kan perfect gelukkig zijn als niet alle mensen gelukkig zijn.

Wat een ingewikkelde spreuk vandaag! Lastig hoor, want lang niet alle mensen zijn gelukkig! Dat zei ook prins Maurits: Mooi dat we weer Koningsdag mogen vieren. Maar heeft ook een dubbel gevoel vanwege de gebeurtenissen in Oekraïne." Eerlijk gezegd denk ik ook dat dat nooit zal gaan lukken, iedereen gelukkig! In een interview van Leo Bormans hoorde ik dat hij zei: "Bij gelukkig hoort ook ongelukkig zijn. Anders weet je niet wat geluk is."
Metacognitief onderzoek( onderzoek naar onderzoeken over geluk) naar het geluksgevoel leert dat mensen die niet gelukkig zijn, maar zichzelf bij elkaar rapen, zich een doel stellen en aan de slag gaan zich sneller weer gelukkig voelen, dan mensen die niet actief zijn. Hij gaf als uitleg: Je wilt wel graag een goede conditie, dan helpt het niet als je niets blijft doen. Dus een doel en aan de slag!

MijnMaatje en ik hebben ook een NIEUW doel. MijnMaatje voelde zich nogal brak als hij 's morgens op stond. Vlak voor ons vertrek naar Friesland, schoot het hem in de rug. Nu denk je dat al het gewandel en gefiets van ons wel helpt. Maar dat is niet zo. Dus we deden "us wat oefeningetjes", als we zin hadden en en er aan denken. Dat helpt dus niet. Ons doel is sinds zondag: elke morgen stretch oefeningen. Ik heb er 15 op gezocht en een circuitje gemaakt. Een timerapp met 30 seconden oefenen en 10 seconden rust x 15 met cooling down! De sportschool is er niets bij! Maar warempel, vanmorgen was MijnMaatje flitsend snel uit het bed! Mijn ochtend ritueel wordt steeds uitgebreider. Maar een doel stellen en aan de slag gaan  helpt en MijnMaatje heeft een beter gevoel over zijn heupen en rug! En ik ben blij dat hij zich beter voelt en voor mijn knieën zijn de oefening natuurlijk ook wel goed!

Vandaag is het de eerste keer in 15 jaar dat wij Koningsdag mee kunnen voeren. Ik word al blij wakker. Ik realiseer me als we in Harlingen zijn, dat ik niets oranjes heb. Ik heb wel een oranje voorstuk voor mijn bril, maar niet bij me. En om nu een nieuw t shirt te gaan kopen.... dat wordt te gortig! Wat geweldig dat we "Het huis van Oranje" hebben. Wat een fleurige boel. Je zou als land maar het "Huis van Zwart" hebben. Onder de vrolijke klanken van CMH Hosanna, verkennen wij de vrijmarkt. MijnMaatje wordt hier niet gelukkig van, maar ik, ik geniet met volle teugen. Kinderen die muziek maken, allerlei kraampjes met baksels, hele zolders en een eindeloze stroom kleren. Om te voorkomen dat de zolder van de een, weer op de zolder van de ander komt, toom ik me in. Alleen een paars Oilily sjaaltje, 4 voorraad bakken en een puzzel voor  Kleinkind vullen uiteindelijk een van de fietstassen. We eten ons yoghurt op een bankje. Genietend van alle mensen die voor ons langs wandelen. In geen jaren zoveel mensen gezien. Wat geweldig interessant. Meest blije mensen, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat van menig gezin dat langs waart, de mannen niet zo blij kijken. Wat een vrolijkheid!
Ik tref een biologie juf die 1 hectare land heeft gehuurd van een akkerbouwer en kinderen kunnen bij haar gratis een moestuin maken van 8 m2. Anderen kunnen 1 m2 sponseren en mogen daar vanaf julie bloemen van plukken. Ik vraag me af of ze wel door heeft hoeveel 8m2 groente tuin is. Dat hebben we als school samen nog niet. Daar komt heel wat groete van af. Van mei tot september is ze 2 middagen na schooltijd op de tuin en kunnen kinderen komen tuinieren. Weer zo'n idee waar ik blij van wordt. Vind ik zo super leuk!

Als we een poosje op het bankje zitten merken we dat de dierenambulance bezig is om een poes te redden die onder een vlonder in de gracht zit. De brandweer komt er bij. Op het bankje horen we wel 50 keer achter elkaar "hey, wat bart dêr, sjoch der nei, de brânwacht" Bij de 13 de keer snapte ik wat men bedoelde. Zo grappige, al die reacties van de mensen. Ja, de kat is gered en door de dierenambulance mee genomen. 

De opdracht van vandaag is: "Wat zou je kunnen bedenken, zodat meer mensen gelukkig zijn? "Ik wist het wel, gewoon elke maand een Koningsdag! 

Dan gaan we nog een poosje naar de Engelse tuin, daar heeft de Rotary een rommelmarkt en spelletjes. Rond twaalven gaan we met de wind mee richt Hindelopen. Daar is in het museum een tentoonstelling van Aald Hielden. Nu weten we inmiddels Oud Hindelopen. Mooie tentoonstelling over de Hindeloper klederdracht. Echt prachtig om te zien, zo kleurrijk! Maar je wordt niet vrolijk van het filmpje over het aankleden! Dat is een 5 minuten werk! Inmiddels is het al 4 uur en we hebben nog een tochtje van 30 km voor de boeg met flinke zijwind.  
Vlak na Fernweard schiet een zonnestraal tussen de wolken door.... en ja, precies op een bloeiende sering. Paars, net zo een als vroeger bij ons in de tuin stond. Ik had hem gisteren gemist.... waar ik maar keek. Geen seringen. Het was gisteren de dag van mama's verjaardag. Ze had altijd een aantal seringen takken op een zwart met witte stippen kan staan. De afgelopen jaren zag ik steeds op haar verjaardag toch ergens een sering. Maar hier in Friesland? Geen seringen gezien. En nu dan toch op de valreep van zo'n vrolijke dag! Een knipoog van mama!



Hosanna



Project kindergroentetuin 

De nieuwe aanwinsten 

Aald Hielden ( oud Hindelopen)

Bloeiende seringen

Mijn habit tracker van deze dag: 

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍 stretchoefeningen
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening:👎
Beweging : 13.000 stappen en 70 km gefietst
Antal uren 250 stappen gezet: 12
Waar ben je blij mee: de vrolijkheid van de mensen en mijn nieuwe aanwinsten
Wat kan beter: ???  
Diner: bieten poke bowl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten