zaterdag 16 april 2022

Camino Anders dan anders III Dag 2 Wat is luxe?

 "Het meest droevige wat ik kan bedenken, is gewend raken aan luxe." Charlie Chaplin

Wat een heerlijkheid is de bedstee in ons tijdelijke onderkomen in Friesland. Heel goed geslapen. Wel langer dat 7 uur. Het habit tracker lijstje kan nog langer. Ook slapen kan er bij, maar je kunt ook te veel willen. Mijn streven is in ieder geval 6.30 uur, maar als ik weg ben van huis is het vaak meer dan 7 uur. Zo ook vannacht. Ik had gemerkt dat MijnMaatje wel naar de wc was geweest maar ik heb niet gemerkt dat hij terug was gekomen. En dat wil wat zeggen. Hij moet helemaal over mijn heen klauteren, voordat hij bij zijn plekje is. Zo vast en diep was ik weg. Toen ik wakker werd schrok ik. Bijna in paniek. Ik dacht dat hij nog ergens onder aan de trap lag. In paniek riep ik hem. Maar het antwoord kwam murmelend onder het dekbed naast mij vandaan.

Het is 's nachts heel stil hier, maar plotseling wordt soms de stilte opgeschrikt door de warmtepomp. Deze slaat  regelmatig aan. De eerste dagen vorig jaar, vond ik dat erg storend, maar we zijn er nu aan gewend. Eerlijk gezegd, sinds wij deze winter werden opgeschrikt door het failliet gaan van onze energie leverancier, werden wij wel heel hard geconfronteerd met dat energie geld kost. En nu wel heel veel geld. In de maand december moesten wij voor 2 /3 van de maand 630 euro betalen. Dat is niet  direct voor ons een probleem, maar het schud je wel wakker. We leven, voor ons gevoel erg zuinig met energie en dan toch nog dit bedrag.........Voor een redelijk  geïsoleerd huis, waarin sober wordt gestookt. Hier in dit tijdelijk onderkomen is geen gas, maar vloerverwarming. We vonden het vorige jaar al soms erg warm, maar nu helemaal. Onze 40 dagen challenge was dit jaar: "40 dagen zonder stoken, of minimaal stoken". Het was de meest uitdagende challenge, na die 40 dagen zonder alcohol.  Toen niet voor mij, maar voor MijnMaatje. Hoewel hij beslist geen drankorgel was, was deze challenge  wel een ding. De challenge 40 dagen zonder stoken, was van ons samen, maar viel ook zeer zeker, niet mee. Wat doet kou wel niet met je? Ik had eens een keer iets gelezen over een moeder met kind die door geldzorgen haar appartement niet kon verwarmen. Toen ze oud papier naar haar kelder bracht onder het appartementen complex zei haar kind "Mama zullen we hier blijven en hier een spelletje doen. Hier is het lekker warm." Dit verhaal kwam toen wel bij me binnen. Hoeveel mensen zullen in de koud zitten vanwege geldgebrek? Dus niet vanuit een keuze, maar vanuit niet iets anders kunnen. 
Wij merkten dat sporten 's avonds geen opgave was. Het is er warm en er is een warme douche. Dus we gingen graag. Ook vroeg naar bed gaan was geen probleem. Met een kruik is het bed heerlijk. Ook merkten we wat de zon doet. Als de zon naar binnen schijnt is het heerlijk achter glas. heb je echt geen geld, dan betekent het ook dat bezoek een ding is. Je wilt je bezoek niet in "koude kleren" laten zitten. Het probleem wordt dan wel zichtbaar.   Maar eerlijk is eerlijk, we begonnen er ook wel aan te wennen. Nu vinden we dit huis het 18 graden kokend!

Nadat we ons hardlooprondje hebben gedaan, deze viel niet mee na onze Corona, we moeten het echt weer opbouwen, wandelen we naar het dorpje Arum. Een prachtig Fries dorpje 3 km verderop. Over een binnendijk in het zonnetje. Heerlijk warm, ondanks een fris oostenwindje. Prachtig om te zien hoe kinderen hun best doen op een Paaspuzzeltocht van de kerk. Rode wangen en dikke discussies. Sommige lopend, anderen op de fiets. Soms met ouders, soms alleen!

Onze opdracht vandaag is "Noem enkele dingen die luxe zijn in je leven. Kun je ze missen?" MijnMaatje en ik dimdammen een hele poos over het begrip "luxe". Is luxe een duur huis? Is luxe een grote auto? En wat is de betekenis van deze luxe als foot print op deze aarde, die hier in Friesland zo weids en prachtig is. Of is luxe "eten". Of is is eten noodzaak. Is luxe duur? Of dure dingen kopen of dure dingen doen? En hoe verhoudt zich dit tot het milieu. Maar bedachten we ons, misschien is voor de een luxe anders, dan voor de ander. Teruggekomen bij het tijdelijke huis, bedenk ik me, dit is luxe! Zomaar 32 dagen kunnen verhuizen, omdat je ziek wordt thuis? Dit kunnen betalen, maar er ook van kunnen genieten. Het is voor mij een goed alternatief.  Kan ik dit missen? Ja dat kan. Met veel medicijnen kan ik thuis blijven, maar dit is een betere optie. Liever willen we natuurlijk naar Spanje, maar dat is  eigenlijk kiezen uit twee luxe keuzes. 

Als we in de zon, ons lekkere soepje met een stukje paasbrood eten, bedenk ik me ineens, wat is voor mij luxe? Tijd..... tijd hebben. Om te lezen, te haken, te wandelen. Wat is tijd dan heerlijk. Maar kun je ook zonder tijd? Ik denk het wel. Ik heb jaren en jaren zonder tijd geleefd. Maar dan, na jaren brak het me dus toch op! 

Dan komt Dochterlief. Ze komt een nachtje logeren. We hebben er naar uit gekeken. We knuffelen elkaar uitbundig! Heerlijk dat dit weer kan! We drinken thee in de zon, bekijken Franeker. Thuis kook ik iets speciaals, mmm. Tijdens het eten merk ik het al. We zitten dan nog geen kwartier binnen.  Ik zie Dochterlief sniffen en in de ogen wrijven. "Als dat maar goed gaat," denk ik. Helaas het gaat niet goed De benauwdheid stijgt met de minuut en de neus loopt vol. Ze is super allergisch voor huismijt en katten. En buiten loopt een kat en deze liep steeds om  ons heen met de thee. En in het huisje is veel houten betimmering, gordijnen en hout voor de kachel. Stofnesten! Na 10 minuten staan we haar uit te zwaaien. Ze gaat richting huis. Ik vind het zo jammer!!! Maar weet ook als een ander dat dit niet gaat. Een abrupt einde aan een heerlijke dag! Zonde, voor ons, voor haar! 

Het geluid van de warmtepomp? Dit geluid omarm ik dit jaar! Het is het geluid van luxe!

Hakend in de zon!


Dochterlief ziet dat een sperwer een haas vangt, bijna...





Mijn habit tracker van deze dag:

Genoeg water gedronken: 👍
Ochtend beweging: 👍
Ademoefeningen: 👍
EFT oefening: 👍 1 x
Aantal stappen: 25.000, waarvan 5 km hard gelopen
Antal uur 250 stappen gezet: 14
Waar ben je blij mee: het bezoek Dochterlief
Wat kan beter: vandaag?? Ik weet het niet. Het was een fijne dag
Dankbaar voor: hooikoorts vrij te zijn
Diner: witlof met zalm en salade en griesmeelpudding toe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten