maandag 9 september 2019

De eerste bramen jam

Hoewel de bedden in de herberg prima zijn en de omgeving heel erg stil, heb ik vannacht niet zo goed geslapen. Gelukkig had ik een luisterboek. Mijn goede voornemen om op 7.00 uur op te staan lukte heel erg goed, want ik was om 5.30 uur echt al wakker.

We hebben eerst de pelgrims uitgezwaaid. Vervolgens even een kort rondje gewandeld.  De bramen vallen ondanks de droogte erg mee. Ze zijn wel klein, maar wel erg lekker. We plukken weer 2 zakken vol. Vandaag maar een paar jammetjes maken.

Terug gekomen van de wandeling bekijken we de werklijst en gaan aan de slag. Ringen maken aan de gordijnen. Dat is een fiks gepruts, want de haakjes passen niet goed. Er moeten 76 gedaan worden. We besluiten vanavond alle pelgrims er 5 te geven. Dan zijn we gauw klaar(Inderdaad! Etty bracht het als een grap en ze hielpen allemaal mee. Ze zijn nu bijna klaar.)

Ik voel me niet fit, ben druk met school, druk met de herberg, druk met wennen en heel erg verkoufen. Ik neem een hooikoortspil. Deze helpt echt niet. Dus het is gewoon een verkoudheidje. Vervelend. De akkevietjes met school zijn ook vervelend.  Niet aangekomen mails, zoekgeraakte rapporten, nog allerlei kleine klusjes. Het vervelende is dat de wifi het heel slecht doet. Ik krijg mijn laptop ook niet op mijn hotspot. Gelukkig mag ik op de hotspot van Etty. Maar het geeft wel erg veel gedoe.
Vandaag komen er  8 pelgrims. Dat betekent naast de klussen ook druk met een maaltijd voor wel 11 personen. Je grijpt niet zomaar uit de tuin, dus moeten we vandaag ook boodschappen doen. Dat  is 10 km rijden en dus 20 totaal. Om de middag zijn we terug. Etty en Yvonne beginnen met het schuren van de luiken en ik maak 8 potjes bramenjam. Dan komen de eerste pelgrims al. De naaispullen die ik al klaar gezet had ruimen we weer op. Ik maak tussen de bedrijven door een “Herman” een vriendschapsbrood. Ik had ik al mee genomen uit Nederland. Zonder suiker, eieren en zonder gluten. Ik heb weer een klaar gemaakt voor het gistingsproces en van een gedeelte cake gemaakt. Deze is goed gelukt. Ook geprobeerd fromage blanc te maken. Weet nog niet of het gelukt is. 
Het menu van vandaag is; pompoensoep, gebakken aardappelblokjes, boontjes, salade en een quinche. Als toetjes weer een fromage blanc met bramenjam.  De pelgrims zijn vol lof. We hebben een Frans echtpaar, een Duitse man, een Zwitserse man, een Nederlands echtpaar, een Franse vrouw en een Australische man. Een gemĂȘleerd gezelschap. De gesprekken gaan in het Frans, Engels en Duits. Ik ben om 21.00 uur helemaal munt. Ik lees nog gauw de mails en ik taai af. Morgen een beter verhaal.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten