maandag 16 september 2019

Rentmeesterschap maar dan in het Duits: wat is dat?

Vanmorgen gingen de eerste pelgrims om 7 uur aan het ontbijt. Dat betekent om 6.30 uur opstaan. Het weer is heerlijk. Lekker fris en met een vest aan kun je prima even buiten wat doen. We merken goed dat de tuin niets oplevert. Alle groenten zijn weer op. Daarom moeten we naar Corbigny. Ook is het elastiek van een van de bedhoezen geknapt. Er is geen elastiek meer in huis. Maandagmorgen een brei- of naaiwinkeltje open is onwaarschijnlijk, maar we proberen het toch. Het elastiek vinden we uiteindelijk in de Atac, een dure grote supermarkt. Inderdaad 1,5 meter elastiek voor €5,50 is ook duur. Om 11 uur zijn we weer in de herberg. Alleen boodschappen doen vraagt al een halve morgen. Dus gelijk koffietijd bij terugkomst. Van mijn "hermandeeg" heb ik gisteren een clafoutis gemaakt. Met een lepel fromage blanc net een gebakje. Ik denk dat het trouwens geen clafoutis is, maar een omgekeerde appeltaart. Maar ik weet niet hoe dit heet. We nemen het bij de koffie. Lekker hoor!  Goed gelukt. Het brood wat ik gebakken heb is niet gelukt. Ik had alleen maar havermout en speltmeel. Dit zijn te zware melen. De cake is ingezakt.
Dan verven we elk een luik.  Ze worden super mooi! Ik hark ook wat blad bij elkaar.  Wat een frustratie dat ik de witte kiezelstenen niet goed blad vrij krijg. Hoe moet je dit nu doen? Als je het blad te diep opharkt krijg je op de composthoop veel stenen. In een tuin met al veel stenen niet handig. De tuin is met de droogte een bron van frustratie. Geen opbrengst en elke dag sjouwen met water. Wat een gedoe. En dus om de twee a drie dagen boodschappen doen. Het enige wat nu een beetje komt zijn de tomaten. Maar deze zijn te klein om nu al te oogsten. We hebben hier ook wel eens gezeten terwijl we elke dag tomatensalade aten of tomatensoep. Of courgettesoep, courgettetaart, zoetzuur van courgette, courgette boter. Nu zie ik in de tuin 2 armzalige courgettes.
Nu we steeds pelgrims hebben, hebben we ook weer wat restjes. Je wilt niet te weinig hebben, maar ook niet te veel. We hebben wel een heel brood over. Tussen de middag eten we voor nood hartige wentelteefjes. Ze smaken super. We besluiten om van oud brood een pizza bodem te maken. We belegen deze met broccoli, ui en paprika en veel soorten kaas. De enige pelgrim smult. En wij ook.
Morgen komen er 5 pelgrims. Dan moeten we goed aan de bak. De ene pelgrim van vandaag is al 20 dagen onderweg. Heeft veel alleen gelopen. Dat merk je gelijk, de behoefte aan een gesprek is dan groot. Gelukkig spreekt hij Duits. Hij is leraar geweest in filosofie, ethiek, religie en psychologie. Genoeg gespreksstof dus. Gewoon een praatje in Duits gaat me prima af, maar mijn woordenschat wordt beperkter als het over ethische kwesties gaat. Is het verantwoord om eten weg te gooien?  Dan vragen gesprekken veel energie.  Bijvoorbeeld Rentmeesterschap over de aarde, maar dan in het Duits: wat is dat? Ik weet inmiddels eekhoorn in het Frans, er lopen hier twee, ecureuil. Als je hoort hoe ze heet hier uitspreken, dan herken ik het woord eekhoorn er wel in. Zo leren we elke dag wat erbij.
na de afwas, maken we nog een avondwandelingetje. De avond zon kleurt de lucht prachtig rood. Gisteren en eergisteren was de volle maan zo prachtig. Nu is de horizon rood. Ik voeg foto's toe!

Rentmeesterschap: Gutsverwalter

Als rentmeesters vade schepping dienen we ons dat terdege te realiseren:

Als Verwalter der Schöpfung müssen wir uns das zu Herzen nehmen. 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten