zaterdag 14 september 2019

The day after

Wat een dag gisteren! Bek af belanden we in bed. Ik val als een blok in slaap. Ik wil elke dag om 7 uur opstaan. Was eigenlijk benieuwd of dat zou lukken vanmorgen na een dag als gisteren. Maar 6.15 uur ben ik al wakker. Ik besluit om wakker te blijven, want we staan om 6.30 uur op. De pelgrims willen om 7 uur eten en dan vroeg vertrekken in verband met de warmte. Om 8 uur zwaaien we de laatste 2 pelgrims uit. Deze lopen tegengesteld, ze gaan naar Vezelay. We gaan lekker een rondje wandelen, het is heerlijk fris en de dauw piept boven de heuvels uit. Ze bekijken de notenbomen. Als we geluk hebben kunnen we misschien voor vrijdag nog wat vinden. We zien aan de bomen dat ze er al hangen met barsten in de schillen. Wie weet.
Als we terug zijn drinken we een lekker bakje en we leren Yvonne haken.De eerste jaren leerden we haar lossen en vaste. Vorige jaar al stokjes en nu leert ze halve stokjes en een soort granny score haken. Een goede leerling. Ik ben inmiddels door mijn halve bol wol voor een omslag doek heen, Waarschijnlijk heb ik nog een nodig, want ik denk niet dat ik hier een hele omslag doek mee kan maken.
Van alle restjes maken we een lekkere lunch. Dan komt buurvrouw Loes voor een praatje en dan is het ook al weer bijna tijd voor de thee. We zijn nog aan de thee of de pelgrim van vanavond komen al. Ze komen met de auto en gaan nu nog een rondje maken. Het zijn eigenlijk geen echte pelgrims. Formeel mogen ze geen gebruik maken van de herberg. Wij zijn vrijwilligers en geen chambre d'hotes. Maar goed, soms gaan dingen zoals ze gaan.
Aangekomen blijkt er weer een heel verhaal achter te zitten. De man is een van de le pere de famille. Deze gaan elk jaar 3 dagen pelgrimeren rond Vezelay en komen dan ook een nacht bij de herberg. Ze nemen dan tenten mee en staan in de tuin.  Soms wel 50 mannen. Dit jaar is hij in de herberg geweest met zijn zoon van 22. Dat heeft zo'n indruk op hem gemaakt, dat hij deze ervaring ook wil delen met zijn vrouw.
Van allerlei restjes maak ik een tomatensoep. Yvonne maakt wraps en Etty een lekker toetje. Met een verdwaalde peer uit de tuin en bramen uit de berm. Lekker hoor!
Rond 7 uur gaan we aan tafel in de tuin. Het is nog heerlijk weer. De vrouw van de man is erg onder de indruk. Van de herberg en de omgeving. Ze hebben de Notre Dame zien branden van uit hun appartement. Het gesprek is heel bijzonder. Ze hebben een druk gezin Ze heeft zich net alten omscholen en doet eind deze maand examen om een potterbakker school te beginnen. Ze glimt van oor tot oor als ze hierover vertelt. Ze vindt het eten ook erg bijzonder. Ze vertelt dat ze het belangrijk vindt dat ze voor haar kinderen echt moet koken. Ze besteed er ook heel veel tijd aan. Het bijzonder om te horen hoe mensen hun leven inrichten en hoe ze denken over leven en werken. Een bijzondere avond.
het was een lekkere relaxte dag. Wat aangerommeld in de herberg. De restjes verwerkt. Vuilnisbakken gelegd en de tuin gesproeid. gewoon een lekker dagje.
Morgenvroeg gaan we om 8 uur naar de mis in Vezelay. Ik kijk er naar uit. De nonnen zingen zo mooi. Elk jaar krijg ik er weer kippenvel van. Bijzondere momenten!

Pelgrimage Le pere  klik hier voor de link van het tv programma





Mijn slaplantjes. ‘Mm




Geen opmerkingen:

Een reactie posten