vrijdag 16 april 2021

Camino Anders dan anders II Dag 2 Wat is een talent?

De laatste dagen waren geloof wat te heftig. Met een vreselijke hoofdpijn stond ik op. Kun je wel zonder hooikoorts zijn, maar vervolgens hoofdpijn is dan ook niet alles. Elk uur even wakker en voor mijn gevoel ben ik gekookt. De temperatuur hadden we al op 18.5 graad gezet, maar het blijft dan warm. De vloer koelt niet snel af.  We zijn de warmte helemaal niet gewend.

Het weer was stralend, maar fris. Het had zelfs gevroren. We zijn van voornemens om elke dag hard te lopen en maakten daar dus gelijk maar werk van. Hoofdpijn of niet. Misschien een van mijn talenten. Gewoon doorzetten, moe of niet, hoofdpijn of niet. In ieder geval na het rondje van 5 km in de frisse wind, kwamen we heerlijk fris, en ik zelfs zonder hoofdpijn, weer terug. De plannen zijn vandaag een reformatie fietstocht langs Franeker en Witmarsum. De fietstocht is gelukt, maar de reformatie geschiedenis is langs ons heen gegaan. Het weer leek heerlijk en dat was ook, maar met een fikse tegenwind. Alle energie hadden we nodig om te fietsen. 

We hebben de lunch klaar gemaakt en water gekookt voor koffie en een boodschappenlijstje gemaakt. Een beetje decadent, maar ik heb geen enkele lippenstift bij me en dat vind ik vreselijk. Dus naar de Kruidvat. Ik had ook een uur kringloopwinkel geboekt in Franeker. Vorig jaar was hij dicht, nu kun je er in met een afspraak. En de winkel is zo prachtig. Voor 8 euro had ik een prachtige sjaal, plastic bekers voor koffie onderweg( onze eigen zijn we vergeten) een pirex ovenschaal, een saladebak( die van hier kan net 3 bladjes sla in.) Een voorraad kaarten( misschien een talent om aan andere te denken?) schrijfpapier voor een brief. Toen zat het uur er op. Maar goed ook denk ik..... anders moeten we straks twee keer rijden om de spullen uit het huisje weer in Hengelo te krijgen.

Ondertussen was het half tien en hebben we heerlijk in het zonnetje op het kantine terras onze yoghurtjes gegeten. Ik had dit appartement gehuurd. Niet wetende dat er ook een camping was en een  kwekerij waar jongeren werken met een beperking. Dat maakt het wel gezellig. Het land is kaal tot waar je kijkt. Eenzaam en leeg. Met mooi weer gaat het, maar met regen en mist....
Steeds loopt er een jongen met een kruiwagen ons voorbij en elke keer zegt hij "Lekker bezig, he!"  Prachtig om te zien hoe de eigenaren van de camping met deze jongeren omgaan. Wat een talent.

We moesten nog racen tegen de klok om op tijd bij de kringloop te zijn. Ik geniet van het bezoek aan de kringloop. Is dit nu een talent of een hobby? Ik zag in een bak onderin zo'n prachtige sjaal: paars, blauw, rood, geel oranje... en dat voor € 2 ,25. Ik ben er zo blij mee. Hij staat goed bij mijn paarse jack! Dat je zo blij kunt zijn met zo'n gelukje!  Is dat een talent, zulke leuke objecten vinden? Of is het een geluk? Of blink ik hier in uit, allerlei leuke spullen vinden in de kringloop? Of een talent om bij te zijn met eigenlijk zulke simpele zaken.

MijnMaatje en ik hebben het er over. Het is de opdracht voor deze dag. We zijn aan het pelgrimeren, niet waar? Nu ben ik sinds dit winter gecertificeerd Talentondekker, dus ik weet er inmiddels wel wat van. Bijzonder dat het eerste kaartje dat ik dan trek hier over gaat. "Moest zo zijn", zou de gever zeggen!

MijnMaatje verheugt zich op deze dag. De vraag vandaag is "Hoe kan ik met mijn specifieke talenten mensen om mij heen dienen? " Volgens hem belooft deze dag dan wat....Hij wel graag bediend worden. In Bard waar we een prachtig plekje in de zon en uit de wind vinden, bedien ik hem. Van koffie wel te verstaan. Is wel geen talent van mij die koffie, maar dat het voor je klaar gemaakt wordt is fijn. Zo eet ik van de wraps die MijnMaatje heeft gemaakt. Ik laat me lekker hier op bedienen. 

Wat is een talent vraagt Mijn Maatje. Jij moet het weten want je bent gecertificeerd Talentondekker. In de definitie van de cursus die ik heb gevolgd is een talent een vaardigheid waar je blij van wordt, waar je in de flow van raakt. Je hoeft er niet goed in te zijn, maar wordt er wel blij van. Ik word heel blij van beweging. Dat vind ik heerlijk. Maar ik was nooit goed in gym. Trefbal, touwklimmen, over de kast springen? Ik kreeg er nachtmerries van. Heb jaren in de modus gezeten dat sport niets voor mij was.... ik kon het immers niet. Jammer dat je dit vanuit je jeugd en school zo mee krijgt. Terwijl ik zo'n plezier  heb gekregen aan bewegen: wandelen, fietsen, zwemmen, crosfitt.

Je hebt ook competenties. Vaardigheden die je moet kunnen voor je werk, of voor het runnen van een huishouden. Je kunt ze goed, maar wordt er niet blij van... Het kan zelfs zo zijn dat, ondanks dat je er goed in bent, de vaardigheid je leeg zuigt. Ik beheers veel competenties, maar deze zuigen me zo langzamerhand leeg. Vaardigheden waar ik niet meer blij van wordt.  Ook hier hebben we het over. Hoelang ga je door met activiteiten die meer energie kosten dan dat ze opbrengen...

Inmiddels zijn we bij in Tzum. Vorige jaar zijn we er veel geweest. De blokhut waar we toen woonden, was in Hitzum. Ik herinner me dat er een stalletje lang de weg stond met allerlei producten van bloemen enzo. Ik ben op zoek naar dashlook en naar de kleine veldkers. Na de ontdekking van de brandnetel vorig jaar, las ik in de Trouw een recept van dashlook. Ik durf het eigenlijk niet aan om van een plaatje dit kruid zomaar te plukken en te eten. Misschien is er iemand van het stalletje toevallig in de tuin. Wat hebben we een geluk. De eigenaar werkt in de tuin. Hij vindt het geweldig, dat we speciaal komen om  uitleg over de dashlook en de klein veldkers te vragen. Hij neemt ons mee in de tuin en laat van alles zien. Zijn vrouw organiseert wildpluk excursies. Dat wisten we niet, maar jammer genoeg door de corona ligt dit stil Ik zou wel graag eens zo'n excursie mee maken. Ik weet nu hoe de kleine veldkers er uit ziet. Nou, dan moet je nogal wat plukken om een maaltje te hebben. De dashlook is het betere werk. Grote bladen. Ze verkopen in het stalletje stekjes van de dashlook. Jammer genoeg hebben we geen contant geld bij ons, maar de maand is nog lang genoeg. We komen nog wel eens aan.

Is dit nu een talent die wildplukken? Ik raak er van in de flow en kan er eindeloos mee bezig zijn. Misschien niet specifiek het wildplukken, maar de hele tijd bezig zijn om van alles te proberen en te ontdekken. De eigengemaakte yoghurt, de tamme kastanjes, kwark maken, van de wei soep maken, brandnetelpasta koken, jam maken.....

We bestijgen ons stalen ros weer om richting Pingjum te gaan, om een lekker brandnetelsoepje te gaan maken. 

Vandaag geen nieuwe opdracht. Ik heb nog geen antwoord op de opdracht van gisteren. ben er nog niet uit.  Toch een beetjes des camino's. Morgen is er weer een nieuwe dag.






Weer: zon noordoostenwind 
Temperatuur: 8 tot 10 in de wind  18 in de zon uit de wind
Lunch: wraps
Diner: bieten burgers
57 km gefietst  

Fietsroute: Reformatiestad Franeker

"Franeker was tijdens de reformatie een erg belangrijk baken. Met de Universiteit  van Franeker (1585 -1811) werden onder andere theologen en juristen opgeleid in de leer van Luther en Calvijn. Niet ver van de Elfstedenstad startte Menno Simons in Witmarsum en Pingjum een discussie over de volwassendoop. Volgelingen van Simons waren hun leven niet veilig en kwamen bijeen in schuilkerkjes."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten