maandag 19 juni 2023

De negende dag: Soms zijn dagen bijzonder

 

Klussen

Kruisbessen geplukt en ingemaakt

Opgeruimd


Menú 

Marokkaanse groentesoep

groente lasagne met een wrap

Yoghurt met peertjes met Sterre munt 


Soms zijn dagen net wat anders dan anders! We hadden het voornemen om naar de kerk op Monteur se Beau te lopen. Maar door de onverwachte pelgrims van gisteren kwamen we te laat op gang! 

Daarom vertrekken we voor een kortere wandeling via Echon en Vignet…. 7,5 km! Het is onderweg drukkend warm. De omgeving is prachtig! Met lede ogen bedenk ik me dat ze in dit prachtige heuvellandschap 30 hectare zonnepanelen gaan leggen! Door de glooiende heuvels zie je ze van heinde en verre! Alle omliggende Marie’s zijn tegen. Het is nu aan de provincie. Maar de boer wil van zijn akkers af en heeft een project ontwikkelaar. Rampzalig! 

Maar ja we willen wel allemaal stroom. Ik ben er nog meer op gebrand om alle lampen die nutteloos branden uit te doen! 

Het is hier ook erg droog. Omdat de douche erg lang duurt, voordat deze warm is, zet ik er een emmer onder. Als de douche warm is is de emmer vol. Deze sleep ik dan een naar de bloementuin. 

Alle kleine beetjes helpen! 


s’ Middags maken kruisbessen in. Ik krijg allerlei herinneringen van thuis. Mama maakte ze ook altijd voor de bowl. We hadden nu 300 gram bessen. Stelt niet zo veel voor maar we proberen het maar. Wat een werk, plukken, puntjes eraf. Een prikje in het kontje en dan spoelen en in een potje! Suiker water aan de kook brengen en erbij gieten. Een uur laten staan en het water nog een keer koken en dan het deksel erop. 

Het ziet er wel leuk uit. De herinneringen aan vroeger thuis met tobbes vol met kruisbessen duiken ineens op. Wij met kleine schaartjes er bij en bes voor bes knippen. Mama maakte jam maar ook kruisbessen op sap voor bowl. Ik geloof dat ik als kind het niet lekker vond. Maar wat werk!  En dan nog zo’n sessie met rode en zwarte bessen en vervolgens nog meerdere rondes boontjes. Brrr. 


Dan komen de eerste pelgrims. Bijzonder deze keer! 5 Fransen en een Nederlander. De Nederlander is op de fiets op weg naar Santiago!

Een Franse meneer loopt naar Never. De andere vier zijn een vriendengroepje. De een is priester, een politieman, cardioloog en een apotheekster. Het tafelgesprek is zeer geanimeerd. Iedereen spreekt Engels. Maar zijn ook gefocust op een fijn tafel gesprek. Dat maakt het erg leuk! 

Mensen waarderen het eten bijzonder. Planten water geven in de tuin hoeft vanavond niet! Dat doet de regen voor ons! In tegenstelling tot gisteren een heerlijke gestage regen!!

Het is de laatste dag van Yvonne. Zij moet woensdag weer werken! Etty en ik blijven nog. De klussen zijn klaar. We willen op een avond dat er geen pelgrims zijn nog graag een nachtje Vezelay doen! Maar we zien het wel. Morgenavond laat komen de eigenaren terug. Maar ze werken aan hun boek over 20 herbergier zijn. Daar willen ze nog graag wat dagen aan werken. Zaterdag gaan wij weer naar huis. Maar daar denk ik nog maar niet aan! 

De negende dag…





Geen opmerkingen:

Een reactie posten