vrijdag 16 juni 2023

De vijfde dag: De luiken

Klussen

Luiken geschuurd 

Was, bedden opruimen koken etc


Menu

Spinazie pannenkoeken 


Het is mijn beurt om de pelgrim te verzorgen! Om 7 uur word ik spontaan wakker en sta ik naast mijn bed. 

Maar een pelgrim, dus is niet zoveel werk. Koffie, brood, er iets op en een kaarsje erbij! De pelgrim is wakker en haar hond, Nikita, ook! Het is een vriendelijke hond. Gisterenavond toen we naar bed gingen, was ze even waaks, haar vrouwtje sliep al duizend dromen. Ze sliep in de ontvangst ruimte, want honden zijn boven niet toegestaan! We hebben een bed naar beneden gesleept en ze had hier een prima plekje! Pelgrim en hond! 

Ze had alle tijd, want de hond heeft last van de pootjes! Zijn voetkussentjes. Ze gaat nu Corbigny voor iets voor de pootjes en ze blijft op de Camping daar een nachtje.

Ze wil over de weg en niet over zandpaden. Om 7.15 uur zit ik achter mijn laptop en zoek voor haar een route. We versturen deze via de mail. 

Ik krijg om 11 uur een mailtje dat ze in Corbigny is aangekomen! 

Om 9 uur hebben wij ons ontbijt ( lekker buiten in een ochtend zonnetje opgegeten) op en zijn we aan het werk! Etty en Yvonne dien de luiken en ik doen de keuken! Ik mest de koelkast uit en bedenk wat we met de restjes kunnen. Ik doe de was, hang deze in de tuin, die de vaat, ruim alle verzamelde gereedschap van 4 dagen op. We slepen alles naar de keuken en het blijft daar dan liggen! 

Toen weer naar de waslijn, vouw de was, draaf met schonen lakens naar het bed dat Etty en Yvonne al weer naar boven hebben gesleept! Maak deze op!  Maak van restjes uit de koelkast aardappelsoep!  Ik maak alle afvalbakken leeg en schoon, vul het vaatwasmiddel aan. Moet je eerst van achter het huis naar het schuurtje naast het voorhuis! 

Zuig de keuken en maak thee en koffie! Dan gaat de bel! We krijgen bezoek! Al weer! Elke dag is het raak! Gezellig! Het blijkt een oudere man te zijn met zijn kleinzoon! Kleinzoon heeft een tussen jaar. Ze vieren dat ze samen 100 worden! We kunnen de oudere man. We hebben hem twee jaar geleden ontmoet in Vezelay in de herberg! Hij was toen met zijn vrouw op pelgrimsreis op de fiets in verband met hun 50 jarig huwelijk. Wij waren daar een nachtje, omdat wij drie dagen aan het lopen waren. De man wilde naar Lourdes en zijn vrouw had er in middels genoeg van! Lang verhaal kort: ze zijn naar L ‘Esprite du Chemin gefietst. Vrouw is daar gebleven en hun dochter heeft haar na een paar dagen opgehaald. Hij is door gefietst naar Lourdes. 

Wat een toeval dat wij hier nu net zijn. We halen een uurtje herinneringen op! Zo leuk dat hij nu met zijn kleinzoon fietst!  Ik weet eigenlijk niet waar ze naar toe fietsen. Ze hebben de auto op de camping in Vezelay staan! 

We zwaaien ze weer uit en pakken ons werk weer op! Vandaag verder geen pelgrims en we begrepen van ons bezoek dat er in Vezelay geen pelgrims waren vandaag. Dan komt er ook niemand bij ons! De hospitaleros van de herberg in Vezelay gaven aan dat het heel rustig is!  Jammer, doe je vrijwilligerswerk en dan komt er niemand! Dat zien wij ook! Pas maandag weer pelgrims en dan 4 of zo! Wij hebben in ieder geval de zorg nog om het huis en de tuin! 

Ik ga weer aan de bak. Etty en Yvonne hebben de luiken geschuurd en zetten ze nu in de schuur in de grondverf! De deuren moeten dicht, want de zwaluwen poepen en insecten plakken onder de boom zo aan de verf! 

We eten pas rond tweeën. Op de veranda achter het huis lunchen we! Met het uitzicht op de tuin en uitzicht op de vallei er achter. Het is prachtig! De groene tuin, het uitzicht! De vlinders die hier in tientallen fladderen rond de lavendel! In stilte eten we! Het is warm en de moeheid overvalt me! Op het plaid uit de auto doe ik een dutje! Wat een leven! Niet voor te stellen dat er oorlog is en dat er een schip is gekapseisd met 500 vluchtelingen!  Je kunt je er hier geen voorstelling van maken!

De vijfde dag! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten