zondag 2 mei 2021

Camino Anders dan anders II Dag 18 ""Daar alleen kan liefde wonen.."

Vandaag in alle vroegte waren we er al weer bij. Om 8.00 uur liepen we voor een vroege wandeling. Ik loop graag hard 's morgens, maar het allerliefst wandel ik op zondag morgen in alle vroegte, net als de zon haar eerste stralen voorzichtig laat schijnen.  Dit is zo'n bijzonder moment. Het is zo stil en de dag zo pril. Als ik hardloop op dit tijdstip heb ik het gevoel dat ik al weer helemaal aan sta. Ik loop 's morgens het beste hard, maar er gaat niets boven het wandelen in de vroege ochtend. Dat heb ik over gehouden van de Camino. Voor 8 uur moet je uit de herberg zijn en soms vroeger. Ik heb wel mee gemaakt dat het nog donker is als we gaan lopen. Ik vind het niet erg hoor. Juist het mooiste moment van de dag. Evenals ik nu nog wel even graag buiten ben. Thuis kan het goed wat we hebben dan op het "terras" op de voor de keuken de zon. Hier kan het niet, want het is te koud. Maar de zon schijnt nog even heerlijk. Ik neem even een frisse neus, maar zodra je van het erf af komt...br....

Zo wandelen we in deze stille vroege ochtend over de dijk richting Arum, via de Gekroonde Leeuw, dan Kimswerd en dan nog weer een stukje dijk. Achteraf is het rondje 8 km en we zijn  net op tijd voor de eerste tonen van de online kerkdienst. We eten ondertussen het yoghurtje en ik zet een nieuw breiwerk op. Het gaat over rentmeesterschap. Over snoei weg wat geen vrucht draagt. Een beetje een ingewikkelde tekst. Je zou het kunnen uitleggen vanuit de winst en effectiviteitsgedachte. Maar volgende de predikant gaat het om de wijngaard tot volle bloei te brengen en verantwoordelijkheid te nemen. Tja, waar sta je dan als je 's morgens zo heerlijk hebt gelopen in de "wijngaard" en zo genoten hebt van alle pracht en praal. Komt er een pingel langs op mijn mobiel van Natuurmonumenten dat onze insecten met 70% zijn afgenomen de laatste 30 jaar. En van de Postcode loterij een vogelboek met een beroep op beschermen van de grutto. Op de hekken bij de boeren hangen posters van "Kuikens in het land, poes in de mand." 
Beschaamd kijk ik naar ons afval en de hoeveelheid plastic die we samen gebruiken.....We eten bijna geen vlees en proberen zo voorzichtig mogelijk om te gaan met ons voedsel.

Na de onlinedienst gaan we naar buiten naar het tuincaféterras. Gepaard met koffie het laatste stukje Oranje koek, dat gelukkig in een papierendoos zat, breiwerk en mobiel. In de zon is het echt lekker.  Maar als je even van het erf bent. Heerlijk zo in de zon en zo samen. Morgen al 36 jaar. De Oranje koek is een voorschot op de festiviteiten van morgen. We kunnen net zo als vorig jaar niet uit eten. Dus we gaan voor een thuistapas. We zitten te ver overal vandaan om iets warms te laten bezorgen en dit vinden we ook gewoon heerlijk. Moeten wel eerst de voorraad aanvullen. Of gezien van nog 5 potten yoghurt en wat appels is alles op. Onvoorstelbaar als je ziet wat voor een berg groente en fruit we halen. Het wekelijkse verrassingspakket van de Lidl. Zo leuk, je weet nooit wat je krijgt en elke keer een uitdaging om weer wat van te bedenken. Daarnaast een hoeveelheid sla, tomaat, prei, appels, bananen, bietjes, zuurkool, uien, kool, zoete aardappels, komkommer, bloemkool en witlof en wat er nog meer voor seizoensgroenten zijn. Alle fietstassen vol en morgen natuurlijk spullen voor de tapas. Ik krijg nu al zin.

We besluiten toch nog om vanmiddag nog maar een wandeling te doen. Van de week zou het weer wel eens slechter kunnen worden. Misschien moeten we dan wel thuis iets doen of zo. We hebben inmiddels te weinig tijd voor fietsen en wandelen, dus we gaan voor de extra rondwandelingen van Odulphus. 
We kiezen voor de route "de ald lears" 16 km dwars door de velden. Een prachtige route. We zien kleine meerkoetjes, jonge eendje, jonge geiten, lammetjes... Bij elke jong dier weet ik wel een kinderliedje en ik ben druk aan het oefenen voor het Kleinkind. De luchten zijn ook prachtig en indrukwekkend en het kinderliedje "Hoger dan de blauwe luchten..." schiet me door het hoofd.  En dan vallen ook de regels van Guido Gezelle in gedachten

"Daar alleen kan liefde wonen
daar alleen is ‘t leven goed
waar men stil en ongedwongen
alles voor elkander doet."

Samen lopen we door de weilanden, langs de dijken, langs slootkantjes. Morgen 3 mei 36 jaar samen. Toen voor een bloeiende forsythia, ook heel koud. Nu ook weer heel koud.....Gehuld in winterjas, muts en sjaal.









Weer: zon en heel koud
Km: 8 km ochtend wandeling en 16 voor de middagwandeling
Lunch: Rode thaise curry
Diner: venkelsoep, krieltjes met witlof en kaas uit de oven, griesmeelpudding


Geen opmerkingen:

Een reactie posten