donderdag 6 mei 2021

Camino Anders dan anders II Dag 22 "Vrienden zijn net bloemen...."

Vandaag was het ondanks voorspellingen een fleurige dag. Veel zon en zelfs gewandeld in mijn 't shirt! Dan spreek je toch een fleurige dag. 

De nacht was iets minder. Het slapen lukte niet zo goed. Jammer, ik heb nu al dagen sterren verdiend. Als ik meer dan 6.30 uur slaap krijg in op mijn Fitbit een ster. Wat dat betreft, ben ik nog steeds een kind, blij met het verdienen van een sterretjes of plakplaatje. Vandaag dus geen ster. De Fitbit geeft zelfs aan dat ik maar 1,5 uur slaap heb gehad. Dan klopt volgens mij niet helemaal maar meer dan 3 uur zal het niet zijn geweest. Ik heb er geen last van overdag. Alleen de nacht duurt lang en ik krijg dan reuze trek. Nu is hier in dit huis niet veel te snoepen. Op een wortel na en nog een halve zak nachos chips. Maar ik wil dat MijnMaatje niet wakker maken. Maar de trek is sterker. 
Gelukkig heb ik er overdag geen last van. Ik heb jaren slecht geslapen en was nooit moe. Volgens experts kan dit niet, maar ik was niet echt brak of zo. Wel kon ik dan als ik niets te doen had, zomaar een  uur slapen op de bank. Daar wilde nooit zo aan toegeven, omdat je volgens mij dan ik een vicieuze cirkel komt. Overdag slapen en 's nachts niet meer in slaap vallen. 

We moeten keuzes maken vandaag. Er komen vrienden eten. Hardlopen, wandelen, eten koken en blog schrijven en met vrienden eten past niet in de uren. We besluiten om het hardlopen vandaag niet te doen. Als we net weg willen gaan regent het. We zetten gauw de fietsen op de auto en eten thuis even een yoghurtje.  En zo zitten we om 9.45 uur in de auto richting Reahus. Daar aan gekomen is het droog en de zon schijnt. We zetten daar de auto neer en fietsen naar Easterlittens. Ongeveer 10 km. We doen route 14 Viridarium ( kloostertuinen)

Uit het boekje "Kloosterlingen moesten het doen met datgene wat ze zelf verbouwden in het viridarium -de kloostertuin- en met wat ze kregen van het eigen vee. Daarnaast werd brood, kaas, boter, honing, azijn, bier, mosterd en jam ook grotendeels zelf gemaakt. Dit alles was een prima basis voor een eerlijke, smakelijke en voedzame maaltijd! Aan kloostertuinen lag vaak een doelmatig ontwerp ten grondslag. Zo treffen we de kruiden die veel werden gebruikt in de keuken in de de nabijheid hiervan."

De route is prachtig! Een van de mooiste die we tot nu toe hebben gelopen, Ik ben aan het uitzoeken of hij ook va B en B of via Vrienden op de fiets ook kan. Het is wat nep zo met de auto en fiets. Echt alleen met je rugzak geeft meer het Camino gevoel. We lopen lang groene weiden en prachtige natuurgebieden. We lopen langs Skrok. Skrok is een weidevogelgebied in de Friese Greidhoeke, waar je het oude, kruidenrijke greppeltjesland nog volop terug ziet. De natte graslanden vol bloemen en insecten bieden in het voorjaar een perfecte broedplaats aan talloze weidevogels.
Het is geweldig om hier te lopen. We zien een mooie oeverzwaluwen muur.Zo mooi om te zien. Af en toe zie ik een zwaluw of een watersnip. Grutto's en vogels waar ik niet de naam van weet.

We komen door Easterein.  Het middelpunt van Easterein wordt gevormd door de prachtige 13e-eeuwse protestantse (voorheen hervormde) Martinikerk (Tsjerkebuorren 2), gelegen op een terp, omsloten door water en een kerkbuurt met kleine straten en steegjes. Deze kerk wordt beschouwd als 'de kathedraal onder de Friese dorpskerken' en is in de jaren tachtig geheel gerestaureerd. De belangrijkste bezienswaardigheid van de kerk is de zeldzame kraak (oksaal) uit 1554. We zien dat de kerkdeur open is.  We hebben veel geluk! We  mogen zelfs naar binnen van de koster die er aan het werk is. Hij biedt ons koffie aan, vergezelt met prachtige verhalen over de kerk en Easterein. We weten nu wat de reden is dat de Friese kloosters na de Reformatie binnen no time verdwenen zijn. De kerk is echt geweldig! het fleurt de dag helemaal op. We zijn hier nu precies 3 weken en zijn een keer op een terrasje geweest. Musea dicht. Restaurants dicht.... niet naar de kerk... Het leven wordt wel flets. Maar we mogen hier eigenlijk een deze omgeving niet mopperen.  Dan is zo'n toevallig bezoek aan de kerk een ware happening!

Na 1 uur lopen we verder. Maar het bezoek aan de kerk, kunnen we de volle route niet maken. We krijgen bezoek en moeten nog een uur rekenen voor de terugreis. Jammer, want het is zo'n prachtige route.

Thuis laten we nog even de handen wapperen. Een soepje vooraf. Met stokbrood en kruidenboter. Italiaanse visschotel met rijst, salade, yoghurttoetje met mango en verse vruchten. Koffie met een oranje mergpijpje toe en nog een stukje griesmeelpudding. De Vrienden worden ook opa en oma. Dus genoeg om over te praten. Vaak komen we samen in een groep, maar zo even een op een zijn ook fijn. Als groep hebben we elkaar alleen vorig zomer bij andere vrienden in de tuin elkaar gesproken. Af en toe doen we een zoomkoffie op een zaterdagavond. Dat is dan wel een uitkomst!  Het is gezellig en we fleuren er helemaal van op! Gezellig!








Klik hier voor de film van route 14


Weer; zon en voor het eerst een beetje warm
Km: 10 km fietsen en 16 km wandelen
Lunch: pinda prutje
Diner: visschotel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten