dinsdag 5 september 2017

Naaimachine race in Le Chemin

Niet alleen in het dorp Monceaux- le-Comte racen naaimachines. Die van mij heb ik vandaag ook flink op zijn staart getrapt. 
De eerste pelgrims zwaaien we om 7.30 uur al uit. Dan is het flink buffelen, want 12 mensen over de vloer betekent veel was en veel ontbijt spullen. Om 8 uur krijgen we al een mailtje van Huberta. Christina heeft ons 5 sterren gegeven op een beoordelingssite. Dat is erg leuk! Ook de verhalen in het gastenboek zijn erg vriendelijk, daar doen we het natuurlijk voor! Tevreden pelgrims! 
Na een lang ochtend ritueel van ontbijten en  de wasmachine aan doen, bedden verschonen, wachten tot de laatste pelgrim eindelijk klaar is om te vertrekken(10.30 uur! Ik geloof dat hij wel 10 keer zijn rugzak in en uit heeft gepakt. Alles ligt in stapeltjes op de tafel buiten en hij schuift maar spullen heen en weer) gaan we boodschappen doen in de vernieuwde Aldi. Ik heb nog nooit zo'n luxe versie gezien. Voorheen was het wat armetierig. En dat wordt versterkt door de mensen die de Aldi bezochten. In Roemenië zouden ze niet uit de toon vallen. We doen onze boodschappen en halen we een nieuwe gasfles. We koken op gas en de oude fles is leeg. Er moet altijd een op reserve zijn, dus ook een reden om even naar Corbigny te gaan.
Om de middag zijn we er weer. De was is klaar, maar hij is erg nat en er zit schuim in de rand. Op internet zoek ik de  beschrijving van de machine. Waarschijnlijk ligt dit aan het filter. Ik maak deze open en haal er een plastic uit en een euro muntstuk.  Na flink poetsen ontdekt ik dat hetfilter van binnen wit is in plaats van zwart. Ik poets de rand en ook nog het wasmiddelbakje. Het heeft heeft geholpen, want de was komt er een stuk droger uit. Dat is altijd het nadeel als verschillende mensen over de machine gaan. Voordat je dan door hebt dat er iets aan de hand is ben je weken verder. Iedereen denkt immers dat het normaal wat je aantreft..  Hetzelfde geldt altijd voor de stofzuiger. Niemand dit zich afvraagt ommdenzak vervangen moet worden. 
Dan begin ik, na gisteren een kookdagje te hebben gehad, aan de eerste naaiklus. Er blijken 3 hoofdkussens te zijn zonder zwarte hoes. Een mooi opstappertje om te beginnen. Voor twee ligt er een mooie passende lap. Zonder te knippen kan ik er twee hoezen van maken.,van restjes maak ik een derde en van nog een andere lap een gordijn voor een van de gastenkamers. .ik race met mijn machientje langs de randen. De machine raast over de stof heen. Ik zou, als ik meegedaan had aan de race,  vast gewonnen hebben. Het is vijf uur voor dat we er erg in hebben. Gisteren hadden we soep over en ook tomatensaus. De soep eren we gewoon weer. Van de tomatensaus maken we nu een Indische versie. Wat rijst erbij en courgette taartjes en we zijn klaar. We hebben een hele gezellige maaltijd met 3 pelgrims. Een van de pelgrims is al 79. Als je op deze leeftijd zo fit bent, mag je hadden dicht knijpen. Om jaloers op te zijn. 
En dan is de dag gewoon weer voorbij. Morgen maar weer verder met de race....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten