maandag 12 september 2022

Herbergieren Dag 11 De tweede vendange en hoe!!!!

Vanmorgen wat het echt:"it giet oan"! Het was een prachtige heavy day. Een indruk: bijna 300 liter wijn, 20.000 stappen, 5 mensen stijf uit van de plakkende natte druivensap. Tjee, wat een werk. Er was een net om de ranken van de wijngaard voor de vogels. Alleen het net weghalen kostte al twee uur. 
Er was een grote opbrengst. Dus we zijn tot 5 uur aan het druivenplukken geweest. Het was warm en zodra je in een druif kneep kwam er al vocht uit. De bijen en wespen kwamen in grote getallen richting de wijngaard. In de emmers zat onderin soms een kluwen aan wespen en bijen. We zijn ook flink geprikt. Ik zag de wespen al aankomen en heb uit voorzorg histamine genomen. 
Het druivenpluiken is hier makkelijker als op de hellingen bij Martin. Het is vlak en ik schuif op een krukje door de gangpaden. Je zit laag en uit de zon.  Mijn handen druipen van het pikkende druivenvocht. Maar niet alleen mijn handen, mijn rok en shirt, alles is even klaaierig
Als de druiven geplukt zijn komen ze in bakken en vervolgens worden ze met de "voeten getreden". Om de beurt dansen we in de bakken. Daarna gaat de inhoud naar de pers.... vervolgens moeten we om de beurt draaien aan de pers. Het vraagt echt "vereende" krachten. Ondertussen  draait de wasmachine volle toeren, want de winterbeurt van de slaapkamers moet ook. Ik maak aan het eind van de dag gauw onze bedden op. Dat is ook een heel gedoe. De onderhoes, de matrasbeschermer, hoeslaken, laken om het dekbed, ondersloop, sloop en dan het dekbed. Je hebt wat in je handen.
Om 19.00 uur is het karwei geklaard. We eten samen buiten van een snel gemaakte couscous en een snel fromage blanc toetje na..  Dan rest is nog een giga afwas van deze hele dag. Om de beurt springen we onder de douche en om 22.00 uur zijn we klaar!
Er moet heel wat gebeuren voor de wijn in de fles zit! Maar voor nu.... ik ben munt!














Geen opmerkingen:

Een reactie posten