donderdag 8 september 2022

Herbergieren Dag 7 Vendange

Een korte blog vandaag. Het was een zware dag. Om half zeven uur op en in de auto richting Vezelay. We hebben druiven geplukt. In de ochtend stralend weer. 's Middags regen en warm met zware schoenen van de klei. Ook nog schuin de helling op. Wat een klus. Maar super gezellig. 
We worden ontvangen door de boer met 2 zoenen op de wangen. De mannen krijgen een hand. Ik bloos er van. De wijnboer is een prachtige jonge man met mooie pet. Hij is erg trots op zijn oogst. In een auto van een van de buren gaan we naar de wijngaard. We mogen niet met mijn auto. De weg is te slecht voor mijn auto.
Er was ook een vrouw die klarinet speelt in een orkest. Ze heeft nu 3 maanden vakantie en plukt dan druiven. Een gevaarlijke bezigheid voor iemand die de kost verdient met zijn vingers. Verder een jonge, student uit NormandiĆ«, heeft ook vrijwilligerswerk gedaan in Libanon. Verder allerlei buren die elkaar bij de vendange helpen. 

Het begint al goed. Koffie met een croissant. Dan buffelen met de druiven. 10 uur koffie met een croissant. Weer buffelen. De druiven hangen laag. Ik sta de hele dag krom. Dat gaat prima. Alleen weer omhoog komen lukt dan haast niet. Ik moet een emmer over de druivenrij tillen om in de bak te gooien. Nou, de crossfit is er niks bij.  Soms zit ik ook een poos en schuif op mijn billen omhoog. Je kunt je voorstellen hoe we er uit zien. Na de regen 's middag is zitten geen optie meer. Onder de schoenen komt bij elke stap een laag klei er bij. Met met letterlijke zware stappen klauteren we omhoog. Ik krijg steeds meer bewondering voor de vrouw die dit een heel seizoen doet. Het is een klus.

De schaartjes zijn erg scherp. Je kunt een er een vinger mee afknippen. Dat gebeurde dus ook bijna. Ik heb een fikse snee. De jonge pakte druiven en kneep  ze boven de snee uit. "Desinfectie" zei hij. Het bloeden stopt gauw en ik ben snel weer aan de gang. 

Tussen de middag komt de vrouw van de boer met een heerlijke lunch. Ik smul en tegen mijn gewoonte in neem  ik ham en pastei. Heerlijk. En wijn. Niet veel. Na een half glas word ik wiebelig op de benen. De boerin sluipt af met koffie en cake. ook heerlijk. Ik laat me even gaan en smul van alles.

Rond vier uur gaan we naar huis. We zijn Vezelay nog niet uit of ik slaap en word wakker bij de herberg. Ik mag als eerste onder de douche. We hebben ook nog 4 pelgrims. We hebben er nu al 39 gehad en er staan totaal 54 in het boek en dagelijks komen er ook nog wel 2 a 3 aanlopers. Kortom, ik denk dat we wel boven de 70 komen. Nog nooit zoveel gehad. Gelukkig hoeven we niet te klussen, want al met al is dit al heavy genoeg. 

Gelukkig hebben we de soep al klaar en de salade ook. Met rijst met groenten en een ui, maken we een Indische maaltijd. De gasten smullen. We hebben ook een Japanner. Of hij mijn nasi zo lekker vindt? Hij hoefde geen tweede keer. De soep, mosterdsoep van kookvocht van linzen viel ook goed in de smaak. 
Na de afwas zitten we nog even. We maken ons op voor een tweede dag vendange.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten