donderdag 5 mei 2022

Camino Anders dan anders III Dag 21 5 mei 2022 Vrijheid in verbondenheid

De voorstelling van gisteren Sperrgebiet dwaalt nog door mijn hoofd. Wat een prachtige voorstelling en jammer dat door de Coronaperiode deze net zo veel is gespeeld als de spelers hadden gehoopt. Echt kwaliteit en imponerend door het onderwerp. Toen ze het stuk schreven, ging het om de herinnering. &5 jaar bevrijding van Nederland. Niet wetende dat bij de uitvoering er oorlog zou zijn in Europa. Konden we ons toch niet voorstellen?

Hier in het vrije Friese land is vrijheid niet zo lastig. Zo ruim en vrij als de velden hier zijn. We spraken vanmiddag in Bolsward een meisje van een jaar 8, 9. Ze at een ijsje samen met haar moeder en zusje op de trappen bij de gracht in Bolsward. Wij dronken daar onze koffie. In de zon en genoten van het weer. "In ons land regent het", zei het meisje. "Wat is jouw land dan", vroeg ik. "Nederland, ver weg, daar zijn wolken",  antwoordde ze. "Maar we zijn nu in Friesland. Op vakantie!" Als kind waan je je echt in een ander land. Ik snap het. 

Het is heerlijk weer. De jas is nodig voor het fietsen en rond het huisje hier op vrije ruime land. Maar in de "stad" daar is het heerlijk warm. Ik zie vrouwen in rokken. Ik moet gelijk denken aan de  Bevrijdingsrokken. Het Friesverzetsmuseum heeft er een tentoonstelling over dit jaar, hoorde ik vandaag. Het is op deze dag 5 mei echt weer voor een rok. Ik heb er ooit voor een leskist voor een schoolproject een voorbeeld van een bevrijdingsrok gemaakt. 

"De ‘Nationale Feestrok’ was een uitvinding van de Amsterdamse verzetsvrouw en feministe Mies Boissevain-Van Lennep en werd een symbool voor de naoorlogse eenheidsgedachte. De aan elkaar gestikte lapjes op de rok moesten de wederopbouw en vernieuwing van naoorlogs Nederland uitbeelden. Daarnaast wilde Boissevain, die zelf het liefst sprak van de levensrok, dat de rok de onderlinge band tussen vrouwen zou versterken."

Klik hier voor de link van het hele artikel.

Er schijnt zelfs een lied te zijn over de rokken, couplet 2 staat hier onder:

Eenheid in veelheid van lijnen en kleuren,
Vormt met Uw rok het saamhorig verband,
In het geheel van historisch gebeuren,
Tooit het ontwerp met Uw hart en Uw hand.

Het museum bezoek komt nog, hoop ik. Momenteel is een klein ommetje of een klein fietstochtje genoeg. Het gaat beter. Ik heb de zware pijnstiller vandaag niet gebruikt. Het lukt met de paracetamol en ik voelde echt zelf wel wanneer ze nodig waren. Met de heup van MijnMaatje gaat het beter. Veel koelen, brandnetelthee en nu niet te veel wandelen en fietsen doen hem goed. Ik baal dat we niets kunnen. En dat we zo beperkt zijn. MijnMaatje houdt me de spiegel voor." Je had ook thuis kunnen zitten met hooikoorts. Dit is altijd beter. " Dan is natuurlijk zo. Maar het weer is zo mooi en geen wind. 

We zijn laat vanavond. We dachten dat we melk konden halen, maar dat bleek niet zo te zijn. Het was morgenavond. Was wel even balen, want morgenavond kunnen we niet. Maar hij kwam maar niet thuis. De merels hadden een bende van de stoep gemaakt. Ik glibberde over de bladeren. Ik kon het laten en ik ben op zoek gegaan maar een bezem. Het ligt ook net voor de wc's en de douches en voor onze voordeur. Maar vegen is niet een goede beweging. Heel rustig aan heb ik de zaak gefatsoeneerd. Dan kom je met iedereen aan de praat. Hangend over de bezemsteel, lukt praten altijd. Na een uurtje is MijnMaatje er weer. Met melk. De boer had hem gezien en had MijnMaatje meegetroond voor een rondleiding over het bedrijf.

Wel prettig dat we melk hebben. Yoghurt maken is niet veel werk, maar kost veel tijd. Om 20.20 uur is de melk voor de yoghurt gekookt. Dan moet het terug koelen tot 45 graden en dat duurt 50/ 60 minuten. Vervolgens hebben we de yoghurt nog 4 uur in een constante temperatuur staan van 45 graden. Hier doe ik dat in de koelbox vol met handdoeken. Om 21.20 zaten de yoghurtjes in de tas. Die moeten er om 1.20 uur er uit........ We staan niet op de voor kinderen, maar voor de yoghurtjes! Vervolgens nog een liter griesmeelpudding gemaakt. Dat is hier een zenwerkje i.v.m. de inductie plaat. Ja, en dan nu het blog nog!  Maar we hebben alle vrijheid om dat rustig te doen!



Mijn gemaakte vrijheidsrok









Geen opmerkingen:

Een reactie posten