woensdag 11 mei 2022

Camino Anders dan anders III Dag 27 Geld hebben is mooi, zolang

Wat een weer. Het regent heer vreselijk. Het waait er ook nog eens bij! Zeker windkracht 5 misschien wel 6. Vanmiddag hebben we heerlijk wel een uur bij het zwembad gezeten in de zon. Af en toe een wolkje, maar wel uit de wind. Super lekker. Gratis en voor niks! Een geniet momentje.
Vanmorgen heb ik gewerkt. Hadden online gesprekken over de formatie en zo. Toen nog allerlei zaken geregeld voor weer een e herkenning. En dat lukte eigenlijk zo maar in een keer. We hebben heerlijk in de zon achter de heg het yoghurtje gegeten. Een heerlijk weertje.

MijnMaatje had het druk. Hij heeft yoghurt gemaakt. Dat liep niet helemaal soepeltjes, want hij had de melk te koud laten worden. Met kruiken heeft hij de yoghurt weer gewarmd en i.p.v. van 4 uur hebben we de yoghurt wel 8 uur in de isotas gehad.  Maar uiteindelijk: prima voorelkaar!
Ik zag ergens hier in een winkel een slowcooker, daar kun je ook yoghurt in maken. Dan houdt het kooktoestel het precies op temperatuur. Erg handig Maar kost natuurlijk wel weer stroom. Dan is een hooikist of isolatietas natuurlijk duurzamer. We moeten nu ook maar eens nadenken over inductieplaat. We komen op gas, maar betallen momenteel bijna 3 euro voor een kub.

Het gaat hier te keer... We merken dat de ramen kletteren en het regent. O zich niet erg, want een bui kunnen ze hier heel goed gebruiken. Wat zullen de  boeren blij zijn. 

MijnMaatje had ook havermout 3 in de pan gemaakt. Met een appel en walnoten. Met de 3 in de pan en de zwemkleden zijn we naar Witmarsum gelopen. Mijn hoofdpijn en nekpijn gaat, maar mijn billen,  oei.  Ik heb de pijnstillers wel nodig. Gleed ik vannacht ook nog eens van de onderste traptreden, toen ik naar de wc moest. Heel naar, want er gebeurde iets met mijn arm en nu doet mijn sleutelbeen ook zeer.  Ik had maandag mijn sorbetlepel van mijn yoghurtje verloren. Deze lag keurig achter het raam bij de gevonden voorwerpen. Hoe blij kun je dan zijn dat een servieslepel er toch weer is. Natuurlijk kan ik nieuwe kopen, maar het is toch wel fijn als je hem terug vindt. Uit de rugzak geleden.  Zwemmen gaat prima. Ik was als bijna weer terug op een baan, toen ik ontdekte dat ik op mijn rug lag... Dus dat gaat ook beter. Ik heb 1350 meter gezwommen in 45 minuten, zonder een centje pijn.... 
Maar de terug weglopen....... We gingen over mijn lievelingsweg op de dijk. Maar daar is het pad erg onregelmatig. Dan is 5,5 km toch nog wel even een tokkeltje, vonden mijn billen. 

We waren net thuis toen de regen begon. Ik kon nog net even weer een bak brandnetels knippen. Voor thee en voor de quiche zonder bodem. Ik zag een lekker recept een quiche met brandnetel, feta en citroen. De brandnetel smaakt een beetje als spinazie en combineert daarom erg goed met de feta en citroen. Ik had geen bodem, dus uiteindelijk was het een feta. En we hebben hem in een keer op gegeten. Erg lekker. 
Klik hier voor het recept. 
Aan mij nog even weer de taak om griesmeel te maken. Ik leer het inmiddels, inductie koken. Gewoon langzaam beginnen en er bij blijven. 

Onder tussen heb ik weer een griesmeelpuddinkje gekookt en een groet pan soep met van alles en nog wat. Restjes prei, wortel uit en champignon. Een een toetje met stukjes nectarine van het To Good To Go pakket die je nog kom gebruiken. Als of we uit eten gingen. Brandnetels voor niets, citroenen uit het pakket van vorige week. De restjes prei en groenten. Bijna voor niets gaat de zon op.

Het raast hier om het huis. Wat een verschil met zondag en maandag. Toen was het hier zo  "noflik" zoals ze in het Fries zeggen. Nu denk je dat het november is. 

De spreuk van vandaag helemaal is: "Geld hebben is mooi, zolang je niet het plezier verloren hebt in dingen die je niet met geld kunt kopen. " Van Salvador Dali, Spaanse schilder.
En de opdracht van vandaag luidt: "Noem drie dingen in je leven waaraan je plezier  beleeft, maar die je niet met geld kunt kopen." 

Nu mijn billen pijnlijk zijn, merk ik pas hoeveel plezier ik heb in wandelen en hardlopen. Gezondheid is niet te koop! Van een pelgrim vriendin hoorde ik dat ze een versleten heup heeft. Dat kan ook. En je kan geen nieuwe kopen.

Het toppunt van geluk is 's morgens in de vroegte lopen terwijl de dag wakker wordt. Vind ik ook een geluksmoment. En gewoon even kunnen breien en haken. Wordt ik ook blijk van. Ik heb ooit een paar jaar een mand met restjes gekregen. Daar heb ik al 40 polswarmers van de maakt en misschien ook wel 15 tasjes. Voor een vriendin hier in Friesland  had ik een tasje / netje gehaakt. Had ik een Friese koek in gedaan. Wel gekocht, maar het netje zelf gehaakt. Zag er leuk uit en het netje kan je weer gebruiken. Word ik ook zo blij van!

Mijn vriendin maakt me lekker met foto's van een rommelmarkt. Een hele schuur vol spullen. Dat kost dan wel geld, maar dat is voor het goede doel. MijnMaatje is nog niet zo happig op te gaan. We hebben spullen genoeg.......  Maar ik vind dat net schatgraven. 

Ik las ergens dat mensen "no spending weekend" deden een keer in de maand. Anders gaven ze ongemerkt altijd zo wel €200,00 uit. Heb ik niet zoveel last van. Wij hebben onze thermoskan en een lekkere lunch. Dan fietsen en wandelen...heerlijk. Kost niets en geeft veel plezier. Bovendien wandelen in de natuur is zo goed! Ik las ergens:

5 Voordelen van wandelen in de natuur
Groene landschappen verhogen het serotonine-gehalte. ...
Verse lucht bevat meer zuurstof. ...
Buiten wandelen triggert je brein en je geest. ...
Je zintuigen worden meer gestimuleerd. ...
De zon geeft ons vitamine d en optimaliseert hormonen

Gratis en voor niets!

Het was vandaag misschien geen TOPDAG. Maar wel een dag met fijne momenten, in de zon zitten, wandelen, zwemmen en koken. Dan heb ik bijna al mijn hobby's gehad. 
Inmiddels voelt het hier als orkaankracht. De wind waait me om mijn voeten. 




We waren al begonnen voor dat ik er aandacht om een foto te maken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten