zaterdag 7 mei 2022

Camino Anders dan anders III dag 23 Je bent nooit te oud om te beginnen met hardlopen

Kijk daar kunnen we wat mee! Onze breinbreker van gisteren over de deugden, zaten ons aardig op de nek. De Gelukskalender laat het wat zitten qu spreuk, maar de Gezondheidskalender maakt het helemaal goed! In de Corona tijd toen de sportscholen dicht gingen, ben ik uit nood gaan hardlopen. Begonnen met 0,5 km, 1 km 2 km en nu regelmatig 7, 8 km en af en toe 10 km. Dat gaf mij moed om na te denken over de hardloopdag in ons dorp op 22 mei. Ik heb nog nooit van mijn leven een wedstrijd hardgelopen. Maar nu zie ik mijn kans, ware het niet dat door de valpartij wat achterstand dreigt te ontstaan. 

Vandaag hebben we voor de middag een rondje gelopen. Dat gaat, maar voel mijn rug wel. na de middag hebben we een stuk gefietst en dat gaat zonder pijn in mijn rug, behalve over een hobbel. De arts van het ziekenhuis was  optimistisch. "Zal geen toptijd zijn, maar het moet kunnen dat je 22 mei meedoet aan de 5/ 10 km loop. Je hebt conditie genoeg."
Ik heb hardlopen leren waarderen. Je doet je schoenen aan en je bent weg. Ik begin de dag met glas water, kop koffie, rondje hardlopen en dan het yoghurtje. En als dan zo de zon net op komt.... heerlijk! Een gouden begin van de dag. 

Gisteren was het met zwemmen, wandelen en bezoek wel een heavy dagje. Ik heb best goed geslapen, maar was erg duf. In de loop van de dag heeft MijnMaatje een brandnetel omelet gemaakt. Lekker hoor. Daarna heb ik nog een brandnetelmosterdsoep gemaakt, van eiwittenvocht uit de witte bonen pot. Ook goed geslaagd. Morgen van de wortelrestjes in bulgur salade met kaneel. 's Avonds spinazie met pasta en kaas. Van alle restjes maken we wraps. MijnMaatje moet weer aan het werk en neemt de wraps en de yoghurt mee. En dan maak ik alle restje in het tiny hous op.

Vanmiddag in Franeker troffen we het. De Martini kerk bestaat 600 jaar en in deze maand zijn er allerlei activiteiten.  Er hangt een giga wereldbol, de Gaia. Gaia is een verlichte bol van zeven meter doorsnee, en laat je de aarde zien zoals je haar vanaf de maan zou zien. Gaia is een indrukwekkend rondreizend kunstwerk van de Britse kunstenaar Luke Jerram.



Het kunstwerk GAIA geeft het publiek de mogelijkheid om onze eigen planeet te bekijken zoals de bemanning van de Apollo 17 haar zag, in 1972. De installatie geeft het publiek het gevoel dat astronauten hebben wanneer zij naar de aarde kijken. Deze ervaring geeft ze een gevoel van ontzag, een diep besef van de onderlinge verbondenheid van het leven op aarde. En daarmee onze gedeelde verantwoordelijkheid om goed voor de aarde en haar klimaat te zorgen.

Indrukwekkend. 

Ook was er een tentoonstelling over het leven van 20 Joodse componisten. Ook zeer indrukwekkend. In de tentoonstelling ‘Componisten in oorlogstijd’ worden de levens van twintig in de Tweede Wereldoorlog vervolgde musici belicht met foto’s, documenten, brieven, tekeningen en stukjes muziek. De componisten werden vervolgd om hun afkomst of standpunten, doken onder, gingen in het verzet of werden gedeporteerd. Acht van deze componisten hebben de oorlog niet overleefd. Veel van hun werk verdween in de vergetelheid. Nu is er een Stichting die met grote info panelen, zorg dat dit bij het brede publiek weer bekend wordt. 

Wat een cadeautje weer. En thuis kreeg ik van KLEINKIND en zijn ouders een PAPIERENKUS DOOR DE BRIEVENBUS! Mijn dag is weer goed. 




Klik hier voor het filmpje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten