zaterdag 7 mei 2022

Camino Anders dan anders III Dag 22 Gelukkig zijn is ook een deugd...?

Lastige spreuk! Hier in het vandaag zonovergoten Pingjum is gelukkig zijn niet moeilijk! De oorlog ver weg. Ziekte ver weg. En door mijn valpartij leven we gedwongen een versnelling trager. Maar binnen dat wat kan gebruiken we onze kansen.  We hebben even heerlijk gezwommen in het prachtige buitenbad in Witmarsum. Ik kan in plaats van 3 slagen maandag nu een halve baan op mijn rug zwemmen. Het gaat steeds wat beter. Vanmiddag pakken we ook een klein stukje Elfstedenpad op. 10 km of zo. Dat moet kunnen en MijnMaatje draagt de rugzak. Wat had het ook anders af kunnen lopen. Ik kan zelf nog niet de handdoeken aan de waslijn hangen. Dan moeten mijn armen te hoog. Ik merk gelukkig wel vooruitgang.

De opdracht is vandaag: Rangschik de 7 deugden op volgorde van belangrijkheid voor jou. Voor mensen die het niet weten. Er zijn 7 deugden en deze komen steeds op mijn weg. Natuurlijk kende ik het begrip "een deugd" wel. En vooral werd mee gegeven van thuis dat matigheid, naastenliefde en voorzichtigheid wel heel belangrijk waren! Van matigheid heb ik ook nog heel veel last. Ook al brengt dit natuurlijk ook veel. Veel van onze footprint op deze aarde te terug te voeren naar matigheid.   

Ergens in mijn loopbaan werd ik gevraag als gecommitteerde bij de bijbels examens van de Pabo in Doetinchem. Daar waren de PC en de RK clusters samengevoegd, dus ook RK studenten kwamen langs mijn alwetend oog. Althans, dacht ik toen op dit gebied redelijk alwetend te zijn. Zij  moesten hun examen onderwerpen kiezen aan de hand van de 7 deugden. prachtige uitwerkingen kwam ik tegen. En zo kwamen de deugden op mijn pad. En om met Cruijff te spreken "Je ziet het pas als je het door hebt". De deugden zag ik vanaf toen overal. In schilderijen, kerken, lezingen...

Dit jaar waren de deugden het onderwerp in de vastentijd van de PKN kerken Nederland. Dus weer kwamen ze langs op mijn weg. Ook in de kerk van Vierakker spelen ze een rol, maar dan gaat het over de 7 ondeugden. Die heb je ook nog.
Maar de deugden zijn:

Prudentia (Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid)
Iustitia (Rechtvaardigheid - rechtschapenheid)
Temperantia (Gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing)
Fortitudo (Moed - sterkte - vasthoudendheid - standvastigheid - focus)
Fides (Geloof), in Latijnse teksten vaak omschreven als Pietas
Spes (Hoop)
Caritas (Naastenliefde/Liefde - liefdadigheid)

De lezer van de kalender moet ze op volgorde zetten. Omdat ik alles met "mate" doe deze week en zonder plan, stop ik nu met het blog. Ik neem de middag tijd om hier over na te denken. Geluk als deugd staat er niet tussen, maar Leo de geestelijk vader van de Gelukskalender, vindt dat mensen net zo als bij de deugden, aan Geluk moeten werken! Jij maakt de keuze! Lastig hoor, soms heb je liever dat geluk je toevalt!

Na een middag bomen komen we tot een conclusie. Ik laat de foto zien. MijnMaatje gaat zich uitleven, want hij heeft er een podcast van gemaakt. Super eenvoudig en heel handig. 

Klik hier voor de link van de Podcast Gelukkig zijn is ook een deugd?


We maken een kleine rondwandeling bij Sloten. Een stukje van het Elfstedenpad. Het is niet ver, maar voelt zwaar. Het was uiteindelijk maar 7 km. Het is warm en mijn billen/rug doet zeer. We zijn nog nooit eerder in Sloten geweest. Een prachtig klein stadje met een Mimi museum. Met een mooi beklede trap!

We sluiten de dag af bij een vriendin in Lemmer. Erg gezellig en we hebben beiden veel te vertellen. Ontspannen genieten we van de ontmoeting! Een geluksmoment. 



Klik hier voor een filmpje over Sloten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten