maandag 15 april 2024

Dag 12 Camino del Norte Bilbao

 Na zoveel zon was het bijna lekker om een dagje in de regen te lopen! Zeker als je hebt gezien dat de natuur zo’n behoefte heeft aan vocht! Hier in Spanje zijn de afgelopen jaren veel bomen gesneuveld door de hitte en de droogte! 

De hele dag hebben we de poncho’s aan gehad! De “Olandas” zeiden als mensen ons zagen!. “Sneeuwwitje met de drie oranje dwergen” zei een ander! Een van de mede pelgrims uit Holland had ook een oranje poncho! Een Nederlandse student die op studiereis was, heeft ons op de foto gezet voor de Kathedraal! 

In theorie zouden we een prachtig uitzicht over de stad hebben. Maar door de mist hebben we dat helaas gemist! Op berg voor Bilbao liepen we door een loofbos! Zo mooi met heldere groene frisse blaadjes. Een prachtig gezicht! 

Door het lopen in de poncho had ik het wel smoor heet! Zonder jas onder de poncho te koud, met jas te heet! 

Het was weer een route met klimmen en dalen! Door de regen was het glad. In het bos fikse modder. Maat met name op het asfalt heel erg glad!  De asfalt paden door het bos, maar ook in de stad. MijnMaatje ging toen we bijna in Bilbao waren onder uit! Griezelig om hem te zien vallen. Gelukkig liep alles met een sisser af! Hij zag er al uit als Quasimode. Hij had al wat bultjes(bed bugs?) op zijn voorhoofd! Deze zijn gaan ontsteken en nu zakt het vocht rond zijn ogen! Erg vervelend. 

Ook de man in de blauwe poncho ( zie foto) is gevallen. Op de trappen in Bilbao zagen we ook nog een jonge man onderuit gaan op de trappen naar de Kathedraal. Dat maakt dat je langzaam en behoedzaam loopt!  

Bilbao is echt een grote stad! Opvallende veel donkere mannen. Je zou bijna denken dat hier geen Spanjaarden meer wonen! Overal van die kleine fruit en groenten winkels! Voertal eerder Arabisch,  dan Spaans. 

De route was 22 km, maar Bilbao is een grote stad. Voordat we bij ons hotel hadden gevonden, waren we 3 km verder! Mijn voeten en benen doen zeer! Dat had ik in 2016 ook! Dit doe ik nooit weer, dacht ik toen. Maar de andere Camino’s daarna gingen me makkelijk af! Nu heb ik weer gedoe met mijn benen. Deze Camino is wel heel heftig door het vele klimmen en dalen! Ik weet niet of ik de moed heb voor een volgende keer! De volgende dagen wordt het eenvoudiger! Althans volgens het routeboekje! 

Door de regen was het ook niet aantrekkelijk om nog van alles te gaan bekijken! Bovendien zijn op maandag de musea dicht. We hadden ook best wat tijd nodig om de route uit te stippelen! Maar nu hebben we voor wel 5 nachten onderdak. Dat scheelt een heel gepuzzel! En scheelt bovendien veel tijd! Van Camino vriendin Diaan kregen we weer een toepasselijke spreuk! “ Doorzettingsvermogen is moeilijker als niemand voor je klapt! Wordt dan zelf je grootste fan! “. Nou, dan klap ik vandaag maar eens flink voor mezelf! 







1 opmerking: