maandag 22 april 2024

Dag 18 Camino del Norte Piélagos

 Het gaat zoals het gaat….

Voor het niveau van het hostel was het ontbijt goed! 2 koppen koffie, toost met jam en ei! We plukken zelf de toast uit het rooster, maar dat is echt niet de bedoeling, Het ontbijt dat om 7:30 uur geserveerd zou worden staat om 7:50 uur klaar en wordt ook inderdaad geserveerd. Bij sommige herbergen moet je je zelf redden, maar hier duidelijk niet! 

Ik laat me het goed smaken! Heerlijke, echte koffie! 

We hebben een korte route en dat vind ik prima. Mijn linkervoet is dik en doet zeer. 

Na de overweldigende mooie route van gisteren, is de route vandaag gewoontjes! Je kunt niet alles hebben, toch? 

Na een voorspoedige wandeling bereiken we rond 12:30 uur de herberg. Deze is gekoppeld aan de plaatselijke bar. Ziet er voor Spaanse begrippen goed uit! 

Het halve dorp zit er! De andere helft zit in de kerk! Ik had gereserveerd, maar de man achter de tap weet van niks! Het gelukkige is dat er plek is! We moeten er wel een oefening in geduld voor ondergaan!  

We zitten bij de zwijgzame Italiaanse man! Hij is druk bezig met zijn dagelijkse schrijfwerk. Hij heeft de route uitgetypt en vervolgens per dag geprint.  Deze worden voor morgen, drie blaadjes, stuk voor stuk gevouwen tot portemonnee grote vouwsels. De vouwsels worden genummerd 1,2,3 Van de dorpen heeft hij een Google map streetview afdruk. Op een ander papier schrijft hij afstanden en ik denk, zijn boekhouding. In piepkleine letters! Het ijs is gebroken en MijnMaatje en de Italiaan voeren een bescheiden gesprek tot we in de herberg kunnen! Dit in tegenstelling tot de ons omringende Spanjaarden! Het lawaai van het gepraat is overweldigend! 

Ik vind de verschillen tussen voorbereiding zo bijzonder! We troffen van de week een Belgische mevrouw die ook alles had uitgeschreven. Met alle tussenliggende bars met telefoonnummers! Op mijn opmerking dat het maar de vraag was of pastoor Ernesto ook zelf in Guemes zou zijn, reageerde ze als door een wesp gestoken? Hoezo zou ik daar aan twijfelen? Ze had gebeld en ze wist het zeker! Met bijna een vorm van aanbidding sprak ze over de man. Ik ben er twee eerder geweest en toen was hij er niet…. Dat is mijn referentie kader! 

We gebruiken apps. Ik denk wel 4! Goed, daar maak je het voor je zelf ook niet makkelijk mee! Elke app heeft een eigen route lijkt het wel! Ik heb ook nog een oud boekje! Dus optie 5. 

MijnMaatje kent 1 route. Die van het Nederlandse Jakobgenootschap! Die is LEIDEND! Alle andere routes zijn verkeerd! Dat leidt tot ingewikkelde en grappige misverstanden! Wij moeten morgen een stukje met de trein, omdat je de treinbrug  bij dit dorp niet lopend mag doen. De Duitse vrouwen die bij ons in de herberg zaten in Santander zeggen dat ze zonder kunnen. De route gaat er niet langs. MijnMaatje brengt ze het nogmaals aan hun verstand. Ze knikken van ja, maar volgens mij denken ze nee! Het maakt mij ook niks uit! Ze moeten het het zelf weten! Ik bestudeer nogmaals alle apps! Blijkt er inderdaad een route niet langs het beruchte punt te gaan! Hoezo de ROUTE? Dan praat je natuurlijk wel over 2 verschillende dingen als samen in gesprek bent!

Maar ook de achtergrond van mensen is belangrijk! Dé Italiaan waarschuwt ons dat de komende routes duur zijn. Het worden grote badplaatsen! Hier moest hij al €4,00 voor zijn halve liter bier betalen. Ik drink geen bier en heb geen idee of dat duur is. Qua hostels valt het nog mee. Vandaag lunch, ontbijt en overnachting met echte lakens €18,50 p.p. Soms is het nog goedkoper, maar dan moet je gokken dat je een plek hebt. Dat doen we morgen dus! 

Gisteren spraken we in de kathedraal een ouder echtpaar uit Zwitserland. Ze doen de Camino met de auto en doen elke dag 100 km. Ze verbazen zich over de prijzen. Mineraalwater €2,30 en een glas wijn €2,20! In Santander wel te verstaan! Water duurder dan  wijn. In Zwitserland is een glas mineraal water €5,00 en een glas wijn een €10,00. Het is maar wat je referentiekader is! We vragen het echtpaar of het een georganiseerde reis was? Ze voelden zich erg aangesproken. Natuurlijk niet! Dat kunnen we zelf! En met Booking.com een fluitje van een cent! Ik kijk nog maar eens naar onze zwijgzame Italiaanse kamergenoot! Tja, in de hippie tijd blijven hangen met spijkerbroek, sjaaltje en Mexicaanse trui? Of vul ik het te gauw voor een ander in? 

Ps. We stonden gisteren in de agenda van de herberg. Ik keek nog even bij Google translate, daar stond toch nog echt de vertaling voor vienteuno abril , domingo. Maar het is geen probleem. Er is plek! Alle Spanjaarden luisteren niet goed, ze hebben allemaal ADHD! Of is dat een voor ingenomen standpunt? 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten