zaterdag 20 april 2024

Dag 17 Camino del Norte Santander

 El mundo necesita mas amor! ( de wereld heeft meer liefde nodig!) Dit stond op een jas van een van de vrouwen die ook met het veer mee gingen vandaag! Zo grappig, ik wist wat het betekende! Gistermorgen las ik bij de herberg ook al een bord: cerrarejia Diego, hacemos copia de todos tipo de llaves! Slotenmaker Diego, maakt kopieën van alle typen sleutels! Zo leuk! 

Ik verbeelde me gisteren toen we een preek kregen van pastor Ernesto, dat de vertalingen  die een Spaanse vrouw maakte naar het Engels niet altijd even goed waren! Het was natuurlijk te ambitieus om te zeggen; zal ik even? Vertaling van Spaans naar het Engels terwijl geen van beide mijn eigen taal is! Helemaal nu ik door het vele Duits dat we spreken, de zin in het Engels begin en in Duits afmaak! Maar het spreken van talen maakt wel dat contacten leggen makkelijker gaat! We lopen al een paar dagen op met een Italiaanse man. Hij is erg druk met zijn reisschema’s en vaak zie ik hem in de herbergen hele studies maken van de route. Vanavond was hij ook weer in de weer. Groet je dan niet en zegt niets. Met de eigenaar zat hij achter de laptop met programma Gronze. Een Camino website/ app. Het lukt deze man niet om met zijn mobiel de info te vinden. Dit zie je veel vaker. Mensen van boven 50 zijn in Spanje en ook in Italië echt minder ICT onderlegd. Toen hij weer de keuken in kwam en niets zei greep MijnMaatje hem bij zijn lurven! Hij begon een gesprek in het Spaans na 3 zinnen zag ik de man ontdooien. Nu begrijp ik dat iedereen dat heeft bij MijnMaatje, maar goed het werkte wel. Binnen 2 minuten wisten we dat hij een knie prothese heeft! Langzaam moet lopen, tranquilo, tranquilo! ( rustig, zo grappig, zit ook het woord  tranquilizer  in) Dat zie je overigens niet als je hem ziet lopen. Hij zal vroeger de Camino wel rennend hebben gedaan. Maar het contact is eindelijk gelegd! 

Vandaag ook op de veerboot gesproken met de dame van de jas! Ze hadden een feestje. Al haar vriendinnen werden 50! Ze vieren het met een dagje Santander. Toen ik in het Spaans kon zeggen dat ze er veel jonger uitzagen(50? ¡No lo hubiera pensado! ¡Todavía te ves tan joven! ) begonnen ze allemaal spontaan te gillen! Ik had de indruk dat de alcohol al rijkelijk had gevloeid bij de lunch! 

De route vandaag was adembenemend! De ochtend begon zo prachtig. De herberg stond op een berg en in het dal was nevel! We lopen langs mooie landwegen en komen na 5 km bij de kust! Overweldigend mooi! We troffen een Duitse man en deze kon alleen maar huilen! So schonn! Na een tijdje zagen we hem weer: so schonn en de tranen vloeiden weer! 

Het laatste stuk is weer over het strand. Je merkt dat het weekend is, want we zien meerdere surf klassen! 

De kleuren zijn zo mooi! Wat een geluk dat het weer hier bij deze etappe zo mooi is! 

We komen rond een uur of één weer bij een veer! We varen 30 minuten over de baai rond Santander!  Ook zo mooi! Met een stevige bries! De veerboot heeft het er moeilijk mee!

Het hostel is dichtbij! We installeren ons en gaan de stad weer in! Eigenlijk kan ik niet meer op mijn benen staan! Ik heb zulke zere voeten. Maar we gaan toch naar de Kathedraal! Mogen  gratis in het museum dat hoort bij de kathedraal en we krijgen persoonlijk van de pastoor een stempel! Wat een eer!!! We wonen  nog even de mis bij  en met onze taalapp kunnen we warempel de dienst volgen! 

Met Santander hebben we twee onderdelen van de route afgesloten Irun - Bilbao en Bilbao - Santander. Het volgen onderdeel is Gyuon. 

Het zwaarste stuk zit er op! Ik hoop dat de komende dagen wat lichter worden, want mijn voeten hadden het wel te verduren van deze uitdaging! 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten