vrijdag 19 mei 2023

Un día en Santiago: Een dagje Santiago

Ik had vanmorgen al een begin gemaakt met mijn blog, maar het was zomaar verdwenen! Als het internet kuren heeft, gaat er wel eens wat mis! 
Ik stelde me in dat stuk de vraag of het verantwoord is om in een kurkdroog land lang te douchen. In de Menor (hostel) waar we nu zijn, zijn er prachtige gerenoveerde douches. Fernando onze onofficiële zelf uitgeroepen Camino coach, toevallig komen we hem hier weer tegen in een bed tegenover ons, rent al voor me uit om, zodra hij ziet dat ik aanstalten maak om te douchen, me de weg te wijzen! Ik kom bij een, voorzover dat kan in een herberg, super geweldige brandnieuwe douche! 
Ik ben een heet weer douchen! Met kou gaat deze pelgrim bijna niet vrijwillig uit de kleren en het wassen stel ik uit tot warmere tijden. 
Maar aangekomen in Santiago is dit toch wel een cruciaal moment! De douche is heerlijk! Ik douche altijd kort! Principieel zuinig! Calvinistische opgevoed en begaan met van alles en nog wat,  voelt een lange douche niet goed! Maar nu: na 1007 km, mag het dan wel…. Heb ik het dan verdiend? Als ik merk dat ik alleen ben in de doucheruimte, kan ik het niet laten. Ik geniet zo van de hete stralen op mijn stramme pijnlijke schouders! Ik laat het water stromen. Tot in mijn brein weer de beelden komen van de droge vlakten rond Zamora en ik begin te rekenen over 2000 pelgrims keer 10 min douchen. Dat is thuis de douche 14 dagen lang onafgebroken aan laten staan! Ik zet de douche accuut uit. 
Vandaag genieten we van de geneugten van Santiago! We ontbijten rond 9 uur met een broodje met ei en jam in het hostel! 2 Kopjes koffie in de Huiskamer van het Jakobsgenootschap, van een lekker kopje koffie met gebak in een pastelería. Pastel is gebak in het Spaans! We zien in een soort museum een juf kleuters leren muziek instrumenten te benoemen op hun klank. Ik kan de les in het Spaans volgen! La guitarra. La arcordea. La flauta. Zo leuk. 
We leven nog even voort in de Camino bubbel,  waarin het leven simpel en eenvoudig is! 
Tot mijn grote schrik zie ik dat de pollen in Nederland zich niet onbetuigd laten! De app is rood. Knal rood. We hebben het er wel al over gehad om nog een weekje te kamperen in Friesland. Hangt even af van wat er gebeuren moet met MijnMaatjes kies. Evt kan ik ook alleen gaan! Het is zo’n afknapper na 7 weken geen enkele klacht dan toch nog midden in de pollen te belanden. Het seizoen is door de kou natuurlijk later! 
Maar zoals ze hier zeggen: mañana mañana. Maar mañana gaan we toch echt naar huis!!
We vertrekken morgenvroeg om 11.30 uur vanaf het kruis op het plein voor de kathedraal, lopend richting het vliegveld! Mañana! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten