zaterdag 11 mei 2024

Dag 38 Camino del Norte Mondonedo

 Vanmorgen om 7:30 uur ontbijt buiten! Heerlijke koffie! Eigen gemaakte jam. Hard gekookt eitje! De zon is op, maar verborgen achter de wolken! Die laag hangen. De pelgrims hebben het over het “ gewieter’ ! Ik heb niets gehoord! Heb 8.45 minuten onafgebroken geslapen! “Die hausgemachte Hühnersuppe von unseren selbst geschlachteten Hühnern” heeft me goed gedaan! Mijn maag is nog een beetje van slag, maar de koffie valt goed! Vandaag hebben we 20 km te gaan! Ik kan het eten binnen houden en voel me redelijk. 20 km op een vlakke weg en in de frisse ochtend lukt wel! 

De herberg was een belevenis. Ik zag bij aankomst dat Dochterlief liever door zou lopen! Maar zo werkt het niet. De volgende herberg is 10 km verder op en dat zat er voor mij echt niet in! 

Aangekomen ben ik op bed gaan liggen en ik ben het eerste uur er niet meer afgekomen! Ik was nat  van zweet en de viezigheid! Na een uur heb ik me naar de douche gesleept! Gelukkig was hij warm! Lekker! De herberg is gekocht door een jong Duits stel! Al hun geld hebben ze besteed aan de aankoop! Het was een bouwval en er was twee jaar niet in gewoond. Ze hebben het opgeknapt en hebben nu 3 bedden voor pelgrims! Je ziet aan alles dat ze het niet breed hebben! Ze hebben kippen, schapen en hazen. Volgens mij zijn het grote konijnen, trouwens. Nog nooit gehoord van iemand die hazen hield! Als je goed kijkt zie je in de tuin prei! Maar verder bespeur ik nog geen groente. Ze willen zelfvoorzienend zijn. Het huis heeft geen verwarming, alleen een pallet kachel. 

In november zijn de daken van de stallen eraf gewaaid! Dat is echt er een ramp, want er is geen geld voor vervanging! 

De bedden voor de pelgrims staan in een hoek van de stal, afgesloten door gordijnen! 

Maar zijn ze hartelijk en zeer gastvrij! 

Het menu was “bratkartoffelen en ei’ ! Met dat we er zaten kwamen er nog  4 onaangekondigde pelgrims aan! Binnen slapen was geen optie, maar beide koppels hadden een tent bij zich! 

De maaltijd voor 6, ze hadden ook nog een logé, werd verdeeld door 10 en er werden nog extra eieren gebakken. Bier, gekoeld in een emmer op tafel, vloeide er rijkelijk. Voor ons was er munt water of munt thee uit de tuin en zo had toch iedereen genoeg! Een bijzondere ervaring! 

In de heerlijke koele morgen liepen we zo 10 km weg! We herkennen weer wat stukken! We hebben het vaker gezegd, de Camino kan je vaker lopen. Je kunt toch niet alles van 1000 km onthouden! 

We zijn nu in een zeer schone ruime herberg, vooralsnog zijn we samen met nog een pelgrim! Ze hebben een wasmachine en ik was bijna alles! Na al het gespuug en ander ongemak en het avontuur van gisteren, en nog geen enkele keer even echt goed gewassen, gaat alles in de was. Na een uur hangt het heerlijk te wapperen in de zon! Dochterlief en MijnMaatje doen boodschappen en ik ziek nog wat na! Het bed is heerlijk en we hebben echte witte lakens! Geweldig! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten