zondag 26 mei 2024

Dag 53 Camino del Norte Finestere

De stilte gevuld met natuur geluiden, vogels, een haan, de golven,  omringen ons, deze laatste wandelmorgen! De heimwee naar het Camino leven begint nu al! Er is geen werk, er zijn geen verplichtingen meer, die op ons wachten! Ik besef dat dit een luxe is! In dankbaarheid laat ik deze luxe tot me doordringen! Ik tel de zegeningen in plaats van de schapen! 

We beginnen met een stuk van de Camino dos Faros. Het is prachtig! De natuur laat zich van de mooiste kant zien. Overweldigend zijn de vergezichten! Het is klimmen, klauteren en dalen. Na 10 minuten merken we dat we totaal niet zijn voorbereid op deze etappe! De struiken die soms tot heuphoogte komen zijn nat! Ik had wel ergens gelezen dat je met een goede lange broek moest lopen. Maar ik had de regenbroek gemist! We doen 2 uur over 5 km, maar het was het elke seconde waard! ! Mijn broek is kleddernat! Mijn schoenen zijn vol water en ik kan ze leeg gooien. Dat doe ik ook als ik op het strand loop! Na de klim komen we bij een playa! We lopen dan 2 km op het strand! Bij het einde van het strand, nemen we een pauze om onze laatste restjes te eten! Voor ieder is er een homp brood en een kleiner hompje! Eén halve banaan en handvol noten! Dan is echt alles op! 

We treffen een Duitse vrouw. Ze is een jaar op reis in een camper! Ze is 60 en heeft met haar man een sabbatical! Ze maken een tour door Europa! We raken aan de praat! Wij zijn vanaf nu altijd vrij! Zij beginnen na een jaar weer aan het werk! Met name de vrouw kijkt er weer naar uit! Ik totaal niet. Al begint het invallen toch een beetje te lokken. Ze nodigt ons uit op de koffie!  Als we allemaal weer droge sokken aan hebben gaan we richting de normale route. We lopen langs de camper van de Duitse mensen. De stoelen staan al klaar! We drinken uitvoerig koffie en hebben een genoegelijk uurtje! Zittend in de zon in de duinen! Het doet Dochterlief goed! Alsof we vleugels hebben lopen we de laatste kilometers naar Finesterre! De finale van deze Camino was heel bijzonder! “ Een grote cadeau” zegt Dochterlief! 


In Finestere is zo’n totaal andere sfeer als in Santiago! Heg is meer een hippie enclave! Dochterlief kijkt de ogen uit! Het is een teleurstelling dat de supermarkten op zondag gesloten zijn! Maar een bakker is nog open! MijnMaatje weet net de laatste twee broden te bemachtigen! Dat betekent een menu! We zoeken het hostel, wentelen ons in de sfeer! We krijgen witte lakens en de bedden zijn heerlijk! Wel een meter breed! Volgens mij was ons eerste bed 1.10? Dat belooft een lekker nachtje te worden! 

Na het menu lopen we nog door het stadje! We treffen oude bekenden! Zelfs de Italiaan met het witte onderbroekje komen we tegen! We dachten dat hij ver voor ons uit liep! 

Natuurlijk gaan we ‘‘s avonds naar de Cap. De Kaap! De schoenen zijn weer droog door de zon! De sokken fris gewassen! Dit tippeltje is zeker goed voor nog 6 km, maar is het waard! 

Deze dag is een mooie finale van de laatste Camino dag! Morgenvroeg de bus om 9;45 uur en we komen om 13:00 uur aan in Santiago! 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten