dinsdag 21 mei 2024

Dag 48 Camino del Norte San Marina

De tweede etappe alweer richting Muxía. We zijn weer in het Camino gareel! Om 7 uur doet iemand het licht in de slaapzaal aan! Ik begrijp het niet! Waarom? De meeste mensen reserveren en neem dan je tijd! De hele middag hangen in de herberg is toch ook niets? Als iemand nu nog een half uurtje zo willen liggen? 

Vandaag hoorde ik een podcast over de Camino met als onderwerp “wel of niet reserveren”. Ik ben er dubbel in! Eigenlijk vind ik dat je het gewoon zou moeten laten! Kun je wandelen tot het je uitkomt! Maar aan de andere kant zie je de uitwassen van het niet reserveren! Mensen gaan steeds vroeger op pad en lopen zeker nu in deze tijd, wel 2 tot 3 uur in het donker! De helft van de route! 

Zijn dan om 12:00 uur in de herberg. Vinden dan dat ze iets te drinken verdiend hebben. Tegen het eind van de middag liggen ze redelijk gevuld met alcohol op hun bed! Komen er misschien nog even uit voor een menu! Ronken tot 5 uur en rennen weer naar de volgende herberg! 

Gelukkig hebben we op de Norte altijd kunnen slapen tot zeker 7:00 uur! En vanaf 10:00 uur ‘s avonds stil! We maken langere nachten dan thuis. Over het algemeen hebben we ook goed geslapen! Een enkele nacht met een hoester of snurker! 

De herberg van nu is vol! Hun kamers ook! Dit is een herberg net op een cruciaal punt. Ga je er 10 km voorzitten, is geen probleem met bedden en 10 km erna ook niet! Wij lopen nog een 2 x een route van 20 km en dan 1 x 10 km! Dan zijn we in Muxia! 

Het was vandaag een mooie route langs bospaden en landweggetjes. Er zitten hier weer hoger en worden getrakteerd op met bloeiende brem. Vanaf een uur of 10 heb ik in mijn ‘t shirt gelopen. Het ging net. De inspanning van het klimmen maakte dat te doen was! Ik hoefde in ieder geval niet te zweten! Er zijn mensen die nu alleen dit kleine Caminootje doen en van kleddernat van zweet zijn ze dan na zo’n klimmetje! Er lopen hier hordes mensen met een kleine rugzak en dé taxi’s rijden af en aan! Mensen bestuderen de route alsof het een examenvak is! Ik snap het ook wel! Het is allemaal goed georganiseerd en overal bars en restaurants! Dat maakt als je iets zou willen, dit wel interessant is! Mensen schommelen over de weg! Beide knieën getapt! Maar iedereen doet zijn best! 

Voor ons doorgewinterde pelgrims is het wat lastiger! Je wilt zelf koken. Met veel groente. Als we geluk hebben komen we morgen een winkeltje tegen. We moeten hier ontbijten, want we hebben nog 3 kleine stukjes stokbrood!  Voor ons betekende het vanavond een menu del dia! Prima! 

Het was droog vandaag, maar wel bewolkt! Even je koesteren in de zon was er niet bij! Maar wel hierdoor gewoon heerlijk wandelweer. Regen is niets, maar te warm ook niet! Nu schijnt het zonnetje toch en ik koester mij erin! Voor zo lang het duurt! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten